2011-01-08, 18:56
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phmo
Då börjar ditt lägenhetsnr med 12xx där xx (kolla upp vad det ska vara) är din lägenhets placering på 2:våningen med början från vänster om trappan när man kommer till våningsplanet nerifrån.

Det har inget med husnummer att göra.

Lägenhetsnumret visar bara var lägenheten är placerad i trappuppgången.
Alltså lägenhetsnumret har inget med själva gatuadressen att göra.

Man behöver inget besked från husvärden för man kan räkna ut det själv (se nedan).

En bra grej med lägenhetsnumret är att Posten har lättare att hitta till rätt lägenhet i trappan.
Lägenhetsnumret står sidan om gatuadressen på posten som skickas till mottagaren.
Förutsatt att avsändaren uppdaterat sina adressuppgifter från folkbokföringsregistret.

Lägenhetsnumret består av fyra siffror.
De två första siffrorna anger våningsplan och
de två sista siffrorna bostadens läge inom våningsplanet.

Våningsplan numreras med utgångspunkt från det våningsplan som är entréplan.
Entréplan sätts till 10.
Våningar ovanför entréplan numreras uppåt med 11, 12 och så vidare.

Om det finns våningsplan med bostäder under entréplanet börjar numreringen av våningsplan där med 09 direkt under entréplanet och fortsätter nedåt med 08, 07 och så vidare. Det gäller även halvplan.

Numreringen av bostäderna inom varje våningsplan börjar med 01 för den bostad som ligger till vänster om trappan när man kommer till våningsplanet nerifrån. Numreringen fortsätter sedan medsols.

Uträknings exempel på lägenhetsnummer 1501:
1501 => 1000 "Entréplan" > 1500 "Femte våningen räknat från entréplan" > 1501 "Första lägenheten till vänster om trappan när man kommer till våningsplanet nerifrån"

Mer info finns här.

Då måste hyresvärden här sagt fel, då jag bor på sjunde våningen men enligt hyresvärden ska lämna numret 1602 till skatteverket.
Citera
2011-01-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hush.nobody
Bra!
Jag har fått brev nummer 2 så är intressant att veta vad som händer innan det händer!

Några fler än jag som sett dessa nummer dyka upp bakom adresserna i Ratsit?
Så ursäkten att det endast är för folkräkningsbruk är bara bogus, här ska alla få veta i vilken wc jag lägger min kabel.

Har du fått fler brev efter nr 2?

Jäpp, vi vill alla veta var du lägger din kabel...

Vänligen uppdatera!
Citera
2011-01-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Då måste hyresvärden här sagt fel, då jag bor på sjunde våningen men enligt hyresvärden ska lämna numret 1602 till skatteverket.
Ja, du ser ju själv hur man räknar ut lghnumret. Peace of cake
Citera
2011-01-09, 08:47
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Det är inte så att hyresvärden kallar bottenplan för vån 1 då? Vad som står i hissen och hur det kallas spelar ingen roll i detta fall - entre 10XX, en trappa upp 11XX osv

Citat:
Ursprungligen postat av phmo
Ja, du ser ju själv hur man räknar ut lghnumret. Peace of cake
Tänk på att en halvtrappa upp räknas som bottenplan, tre halvtrappor som vån 1 osv
Citera
2011-01-09, 16:01
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Det är inte så att hyresvärden kallar bottenplan för vån 1 då? Vad som står i hissen och hur det kallas spelar ingen roll i detta fall - entre 10XX, en trappa upp 11XX osv

Hade hyresvärden kallat bottenplan för vån 1, borde jag haft nr 1802 istället
Så isf måste bottenplan kallas 09. Bor ingen på bottenplan, där finns bara förråd, tvättstuga, cykelrum och brevlådor.
Citera
2011-01-09, 23:31
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Bor ingen på bottenplan, där finns bara förråd, tvättstuga, cykelrum och brevlådor.

Det är väl därför värden har tänkt fel och ansett det som källare. Spelar alltså ingen roll vad som finns där, så länge det är entre från gatunivå är det Bottenvåning, således plan 10 i lgh-nummer.

/capmac
Citera
2011-01-10, 02:15
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det är väl därför värden har tänkt fel och ansett det som källare. Spelar alltså ingen roll vad som finns där, så länge det är entre från gatunivå är det Bottenvåning, således plan 10 i lgh-nummer.

/capmac

Jo, jag tycker det med.
Man tycker ju att en kommunal hyresvärd med nästan 20000 lägenheter ska kunna göra rätt :P
Citera
2011-02-11, 16:32
Medlem
Mitt lägenhetsnummer har dom redan. Det står med i adressen som är tryckt på förfrågan. Idiotiskt av dom att fråga något dom redan vet och ett slöseri med papper. Dom hade lika gärna kunnat skriva "hej boende i lägenhet 0904, vad är ditt lägenhetsnummer?"
Citera
2011-02-22, 15:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Någon som blivit hotad än?
Har du fått fler brev än 2?
Citera
2011-02-22, 19:04
Medlem
Folkbokföringslagen:

"31 § Om det kan antas att en person är skyldig att göra anmälan enligt denna lag, får Skatteverket förelägga personen att antingen göra en sådan anmälan eller skriftligen eller muntligen lämna de uppgifter som behövs för bedömningen av personens folkbokföring. Skatteverket får även i annat fall förelägga en person att lämna uppgifter som behövs för kontroll av bosättningen enligt denna lag. I föreläggandet skall anges vilka uppgifter som skall lämnas.

Skatteverket får förelägga en person att lämna uppgift om lägenhetsnummer, även om skyldighet att göra anmälan enligt första stycket inte föreligger.

...

32 § Skatteverket får förelägga en fastighetsägare eller innehavare av bostadslägenhet, som upplåter en bostad åt någon annan, att uppge till vem bostaden upplåts och om denne med fastighetsägarens eller lägenhetsinnehavarens medgivande upplåter bostaden åt någon annan samt vilka personer som enligt fastighetsägarens eller lägenhetsinnehavarens kännedom bor i fastigheten respektive lägenheten. I fråga om en person som bor på en fastighet som innehåller flera bostadslägenheter får föreläggandet också avse uppgift om personnummer, adress, fastighetsbeteckning och lägenhetsnummer.

...

Vite

37 § Vite kan av Skatteverket föreläggas den som inte följer ett föreläggande enligt 31 eller 32 §."
Citera
2011-02-23, 17:30
Medlem
Bockstensmannens avatar
Hej alla, fick hotbrev nummer två idag "påminnelse"

Slängde det!

Någon som fått repressalier än?
Citera
2011-02-24, 12:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Tänk på att halvplan inte räknas in utan läggs ihop med undervarande våning, så ett hus som i hissen har 20 våningar, varav hälften är halvvåningar kommer bara att ha 10 våningar i lägenhetsnummerregistret.

Detta märks kanske mest i de hus som har butikslokaler med högt i tak på framsidan och kanske därför har halvplan på baksidan i nedre delen av huset varpå våningsnummer då inte kommer att stämma med lägenhetsnumren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in