2010-10-01, 20:27
Medlem
FoxyLadys avatar
Spelar ingen roll vilket nummer ditt hus har...

Så du bor på andra våningen? Alltså en trappa upp? Då ska ditt nummer börja på 11. Om du bor på bottenplan börjar numret på 10. De som bor i källarplan får nummer som börjar på 09. Ser du mönstret?

När du kommit uppför trappan till din våning så räkna ingångarna från vänster. Bor du i den allra första lägenheten som ligger till vänster när du kommit uppför trappan? I så fall är det lägenhet 01. Om du bor i andra lägenheten från vänster räknat är numret 02. Ser du mönstret?

Lägg samman numren, t.ex.: 11 för våningsplanet, 01 för första lägenheten på den våningen = lägenhetsnummer 1101.
Citera
2010-10-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxyLady
Men FFS - läs vad jag skriver! Du ska ange ett 4-siffrigt nummer. F-Y-R-A siffror. I brevet du fick från Skatteverket ligger en folder, dvs ett ihopvikt papper, med instruktioner.
Bor du på våning 1 i den första lägenheten till vänster är ditt lägenhetsnummer 1001. De två första siffrorna, 10 i exemplet, anger våningsplan 1), de två sista, 01, för första lägenheten till vänster.

Råkar du bo på låt säga 3 trappor upp i den andra lägenheten från vänster så är ditt lägenhetsnummer 1302.

Det 6-siffriga numret du svamlar om är din hyresvärds interna numrering av lägenheterna. Skatteverket skiter fullständigt i vad din hyresvärd kallar sina lägenheter.

de där stämmer inte till 100, vi är räknade högervarv.

Inte heller så stämmer dina siffror med hänvsinig till våningar. Grannen är visst regad i folkbokföringen, han bor i lägenhet 42, våning 8 och har lägenhet 0040 i bokföringen.

Kan ju vara värdens om gjort fel, men...

I vilket fall här fixade värden hela kittet. Enklast så. Ett syfte är också vid utrymning så är det enkelt för brandkåren, polisen u name it och dra ut en lista på vem som bor vart och hur många.
Citera
2010-10-01, 23:02
Medlem
FoxyLadys avatar
Stackars handläggare på Skatteverket. Det verkar vara många som inte fattar det enkla systemet för numreringen...

Titta på den här pdf: Lantmäteriet info-folder

Titta, läs, förstå, återkom...
Citera
2010-10-02, 05:05
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Stackars handläggare på Skatteverket. Det verkar vara många som inte fattar det enkla systemet för numreringen...

Titta på den här pdf: Lantmäteriet info-folder

Titta, läs, förstå, återkom...
Fy fan, vad kaxig och bitchig man kan vara då.

Din pdf har TS ingen som helst hjälp av då TS inte är ägare av en flerfamiljsfastighet utan endast hyresgäst i en sådan. Om ägaren ännu inte har tilldelat lägenheterna ett nummer så har han varesig möjlighet eller skyldighet att lämna uppgiften till skatteverket. Och inte heller så kan han bötfällas för det.

Vilket ju var en del av frågställningen iaf...
Citera
2010-10-02, 09:54
Medlem
tubularsonetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Jag har fått brev ifrån skatteverket där det står att jag måste antingen ringa in mitt lägenhets nummer med en personlig kod eller registrera det via nätet.
Kärringen på skatteverket visste väldigt lite & surrade något om någon typ av bestämmelse som är sen 2006.
Jag blev ju misstänksam & tänkte att det här är väl ytterligare en tvångsåtgärd ifrån storebrors samhället.

Går det att skita i att anmäla det där & kan man rent juridiskt bli straffad för det?
Jag är arbetslös & har ingen riktig inkomst hyran får jag hjälp med utav staten.
Så hur skulle jag kunna betala deras böter då?
Jag är så dålig på pappersarbete så det här känns så krångligt.

Hmmm om läser noga i instruktionerna från Lantmäteriet så står det ju faktiskt:

Enligt en ny lag ska uppgifter om Sveriges bostäder
samlas i ett lägenhetsregister. Lantmäteriet är den
myndighet som samlar in uppgifterna till lägenhetsregistret.
Du som äger flerbostadshus är skyldig att
lämna in uppgifter om bostäderna till Lantmäteriet.

Sedan lite längre bak så kan du ju läsa:

Informera de boende om nya
lägenhetsnummer
Lägenhetsnumren lämnas in som ett förslag till
Lantmäteriet, tillsammans med övriga lägenhetsuppgifter
.
När Lantmäteriet beslutat om lägenhetsnumren
får du en underrättelse om det. Du är då
som fastighetsägare skyldig att

• inom en månad skriftligen informera de boende om
lägenhetsnumren,
• inom tre månader

Som jag tolkar texten så skall ju inte du alls fylla i detta förrän du fått lägenhetsnumret registrerat av din hyresvärd. Finner ingen som helst logik att du som hyresgäst skall gissa dig till ett lägenhetsnummer bara för att tillfredsställa Skattemyndigheten. Bara att avvakta tills du får reda på det korrekta av hyresvärden. Är du bara folkbokförd på adressen så kan du ju inte göra mer(än)

Sedan så kan ju (tycka) att det var (lite) små spydiga kommentarer i vissa tidigare inlägg men som sagt detta är bara hur JAG tolkar det hela.
Citera
2010-10-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tubularsonett
Hmmm om läser noga i instruktionerna från Lantmäteriet så står det ju faktiskt:

Enligt en ny lag ska uppgifter om Sveriges bostäder
samlas i ett lägenhetsregister. Lantmäteriet är den
myndighet som samlar in uppgifterna till lägenhetsregistret.
Du som äger flerbostadshus är skyldig att
lämna in uppgifter om bostäderna till Lantmäteriet.

Sedan lite längre bak så kan du ju läsa:

Informera de boende om nya
lägenhetsnummer
Lägenhetsnumren lämnas in som ett förslag till
Lantmäteriet, tillsammans med övriga lägenhetsuppgifter
.
När Lantmäteriet beslutat om lägenhetsnumren
får du en underrättelse om det. Du är då
som fastighetsägare skyldig att

• inom en månad skriftligen informera de boende om
lägenhetsnumren,
• inom tre månader

Som jag tolkar texten så skall ju inte du alls fylla i detta förrän du fått lägenhetsnumret registrerat av din hyresvärd. Finner ingen som helst logik att du som hyresgäst skall gissa dig till ett lägenhetsnummer bara för att tillfredsställa Skattemyndigheten. Bara att avvakta tills du får reda på det korrekta av hyresvärden. Är du bara folkbokförd på adressen så kan du ju inte göra mer(än)

Sedan så kan ju (tycka) att det var (lite) små spydiga kommentarer i vissa tidigare inlägg men som sagt detta är bara hur JAG tolkar det hela.

du har tolkat texten på samma sätt som andra. DEt är värden som är ansvrig vid flerfamiljshus. Däremot vid folkbokföring på ny adress, så är du ju skyldig att fylla i nummret, men det ska man få av värden.
Citera
2010-10-03, 01:49
Medlem
Musik.mannens avatar
Tack då vet jag mer..
Får se om hyresvärden hör av sig & om skatteverket skulle säga något så får dom då ta det med värden.
Citera
2010-10-03, 10:52
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Tack då vet jag mer..
Får se om hyresvärden hör av sig & om skatteverket skulle säga något så får dom då ta det med värden.
Jag vet inte om jag missuppfattar dej nu, men hur ska hyresvärden veta att just du behöver det nya numret om du inte begär det av dem?
Citera
2010-10-03, 11:21
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Men FFS - läs vad jag skriver! Du ska ange ett 4-siffrigt nummer. F-Y-R-A siffror. I brevet du fick från Skatteverket ligger en folder, dvs ett ihopvikt papper, med instruktioner.
Bor du på våning 1 i den första lägenheten till vänster är ditt lägenhetsnummer 1001. De två första siffrorna, 10 i exemplet, anger våningsplan 1), de två sista, 01, för första lägenheten till vänster.

Råkar du bo på låt säga 3 trappor upp i den andra lägenheten från vänster så är ditt lägenhetsnummer 1302.

Det 6-siffriga numret du svamlar om är din hyresvärds interna numrering av lägenheterna. Skatteverket skiter fullständigt i vad din hyresvärd kallar sina lägenheter.

Stämmer inte riktigt.

Jag bor på sjunde våningen och har lägenhetsnr 1602 (tror jag det var)
Citera
2010-10-03, 17:49
Medlem
SingleStars avatar
Rent hypotetiskt, vad händer om 10000 individer skriver sig på samma lägenhet?
Citera
2010-10-03, 19:41
Medlem
Musik.mannens avatar
Ja då blir det nog pannkaka av skatteverkets system.
Citera
2010-10-03, 22:07
Medlem
Musik.mannens avatar
tubularsonett Jag försökte kolla upp det där med lägenhets nummret som lantmäteriet har & som skatteverket vill ha av mig i sitt brev.
Om jag förstått saken rätt så kan jag som privatperson inte begära ut nummret utan det måste fastighetsägaren då göra.
Så varför får man det där papperet i sin brevlåda & varför vänder dom sig inte till fastighetsägaren direkt då jag bor i en hyresrätt?

Mitt beslut är nog att vänta ut dom där 14 dagarna så kanske någon hör av sig om dom inte snackat med min hyresvärd före det!
Det känns lite skumt att dom inte visste något om det här på skatteverket när jag ringde.
Utan dom sa bara att det är många nya här & vi vet bara att man börjat lite smått uppe i norra delen av sverige & att det ska användas för att förbättra en viss service.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in