Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Jag har fått brev ifrån skatteverket där det står att jag måste antingen ringa in mitt lägenhets nummer med en personlig kod eller registrera det via nätet.
Kärringen på skatteverket visste väldigt lite & surrade något om någon typ av bestämmelse som är sen 2006.
Jag blev ju misstänksam & tänkte att det här är väl ytterligare en tvångsåtgärd ifrån storebrors samhället.
Går det att skita i att anmäla det där & kan man rent juridiskt bli straffad för det?
Jag är arbetslös & har ingen riktig inkomst hyran får jag hjälp med utav staten.
Så hur skulle jag kunna betala deras böter då?
Jag är så dålig på pappersarbete så det här känns så krångligt.
Hmmm om läser noga i instruktionerna från Lantmäteriet så står det ju faktiskt:
Enligt en ny lag ska uppgifter om Sveriges bostäder
samlas i ett lägenhetsregister. Lantmäteriet är den
myndighet som samlar in uppgifterna till lägenhetsregistret.
Du som äger flerbostadshus är skyldig att
lämna in uppgifter om bostäderna till Lantmäteriet.
Sedan lite längre bak så kan du ju läsa:
Informera de boende om nya
lägenhetsnummer
Lägenhetsnumren lämnas in som ett förslag till
Lantmäteriet, tillsammans med övriga lägenhetsuppgifter.
När Lantmäteriet beslutat om lägenhetsnumren
får du en underrättelse om det. Du är då
som fastighetsägare skyldig att
• inom en månad skriftligen informera de boende om
lägenhetsnumren,
• inom tre månader
Som jag tolkar texten så skall ju inte du alls fylla i detta förrän du fått lägenhetsnumret registrerat av din hyresvärd. Finner ingen som helst logik att du som hyresgäst skall gissa dig till ett lägenhetsnummer bara för att tillfredsställa Skattemyndigheten. Bara att avvakta tills du får reda på det korrekta av hyresvärden. Är du bara folkbokförd på adressen så kan du ju inte göra mer(än)
Sedan så kan ju (tycka) att det var (lite) små spydiga kommentarer i vissa tidigare inlägg men som sagt detta är bara hur JAG tolkar det hela.