2010-10-01, 13:53
Medlem
Hej

Jag har precis återupptagit min träning efter 3 års uppehåll(!). Under denna 3 års period har jag i princip svält mig själv ganska lugnt och under lång tid. Jag har gått ner 25 kg. Detta innebär ju också att jag förlorat en stor massa muskler.

Nu är det så att jag vill få bort det sista fettet jag har, och öka muskelmassan.
(Jag har ett BMI värde på 24.)

Jag har precis börjat på lchf-kost och undrar nu om detta kommer påverka min muskelökning/fettförbränning negativt. Då jag hör att många säga att det är viktigt med kolhydrater efter träning och låta bli så mycket fett som möjligt.

Lite splittrad i om jag ska fortsätta med lchf-kost eller börja käka kolhydrater igen.

Hur viktigt är det med kolhydrater efter träning?
Påverkar LCHF-kost muskelökningen negativt?

Speak your mind.

Tack på förhand.
Citera
2010-10-01, 17:04
Medlem
Du behöver egentligen bara lite kunskaper om näringslära. För att bygga muskler ska du ha koll på protein, fett och kalorier. Har du det kommer musklerna växa ifall du tränar rätt. För att dra det förenklat måste du ha i dig allt protein och fett din kropp behöver varje dag och sedan fyllet du på med kolhydrater så du kommer upp i rätt mängd kalorier. Kolhydrater efter träning kan du hoppa helt, utan kör på protein eller EAA.

Sen behöver du givetvis vitaminerna varje dag, samt omega-3/fisk. : )
Citera
2010-10-02, 08:45
Medlem
Meteorits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrfisk
Jag har precis börjat på lchf-kost och undrar nu om detta kommer påverka min muskelökning/fettförbränning negativt. Då jag hör att många säga att det är viktigt med kolhydrater efter träning och låta bli så mycket fett som möjligt.

Jag har kört LCHF i en månad och det verkar funka med träningen. Tränar minst 6 ggr/vecka sedan 2006 och i början var det riktigt jobbigt med LCHF. Sedan vände det. Tror dock det kommer funka, har märkt en ordentligt förbättrad kondition eller om det bara är placeboeffekt. Styrkan varierar för vissa, för mig är det för tidigt att säga, men visst är det jämförbart med innan. Ingen försämring vad jag kan märka av i alla fall.

Citat:
Lite splittrad i om jag ska fortsätta med lchf-kost eller börja käka kolhydrater igen.
Om jag var dig skulle jag fortsätta, du kan ju, som redan nämnts, öka proteinintaget.

Citat:
Hur viktigt är det med kolhydrater efter träning?
Påverkar LCHF-kost muskelökningen negativt?
För tidigt för mig att säga, men jag har en aning bättre magmuskler (som det ser ut i alla fall). Jag är ingen expert på träning - men vad skall du med kolhydrater till efter träningen? Energi får du i alla fall från fettet och proteinerna, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in