2010-10-01, 10:48
Bannlyst
Jag och en kompis diskuterade en sak på gymmet häromdagen, jag måste erkänna att jag trots att jag läst mekanik på min ingenjörsutbildning på universitetet så har jag drabbats av en blackout med detta banala problem. Jag kan försöka ursäkta mig med att jag inte arbetar med något mekanikrelaterat överhuvudtaget och därför har glömt det jag lärde mig under studierna.

Om jag sitter i ett tåg som färdas i x km/h och kastar en boll ut genom rutan vinkelrätt mot tågets färdriktning, hur kommer bollens rörelsebana se ut för en person som står bredvid tåget och ser detta ske?

Jag ritade upp två alternativ:

http://img692.imageshack.us/img692/2807/boll.png

Jag har fått för mig att jag som är på tåget kommer se bollen som det högra alternativet, dvs det kommer se ut som en "curve ball". Men killen på marken kommer se det som att bollen går rakt ut från tåget.
Men samtidigt så kommer ju bollen som färdas i samma hastighet som mig utsättas för samma kraft från den stillastående luften som jag skulle om jag höll ut armen genom fönstret? Då går min teori i baklås...
Citera
2010-10-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Jag och en kompis diskuterade en sak på gymmet häromdagen, jag måste erkänna att jag trots att jag läst mekanik på min ingenjörsutbildning på universitetet så har jag drabbats av en blackout med detta banala problem. Jag kan försöka ursäkta mig med att jag inte arbetar med något mekanikrelaterat överhuvudtaget och därför har glömt det jag lärde mig under studierna.

Om jag sitter i ett tåg som färdas i x km/h och kastar en boll ut genom rutan vinkelrätt mot tågets färdriktning, hur kommer bollens rörelsebana se ut för en person som står bredvid tåget och ser detta ske?

Jag ritade upp två alternativ:

http://img692.imageshack.us/img692/2807/boll.png

Jag har fått för mig att jag som är på tåget kommer se bollen som det högra alternativet, dvs det kommer se ut som en "curve ball". Men killen på marken kommer se det som att bollen går rakt ut från tåget.
Men samtidigt så kommer ju bollen som färdas i samma hastighet som mig utsättas för samma kraft från den stillastående luften som jag skulle om jag höll ut armen genom fönstret? Då går min teori i baklås...

Om vi tänker oss ett scenario utan luftmotstånd så skulle bollen från tågets perspektiv fortsätta vinkelrätt rakt ut från tåget, medan en betraktare sidan om skulle uppleva att bollen forsätter snett framåt i samma riktning som tåget. Förutsatt att båda observartörerna är i vila (ingen acceleration).
Citera
2010-10-01, 10:58
Medlem
fiskfisks avatar
Du kommer uppfatta det som figur 2, om vi antar att tåget rör sig uppåt i bilden. Killen på marken kommer dock se bollen röra sig utåt och åt samma håll som tåget fast med avtagande fart, dvs. bild två fast omvänd i y-led.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in