2010-10-01, 10:16
Medlem
Xonia Wuns avatar
Hej!

Jag undrar om det är möjligt att sätta upp ett nätverk som kör både 802.11n 5 GHz (MacBook) och 2.4 GHz (iPhone). Jag har en Airport Extreme och en Express. Tanken är att låta Extremen köra 5GHz och Expressen 2.4 GHz.

Problemet är att nätverket funkar bäst om jag kör 5 GHz till MacBooken (jag får störningar annars), men det funkar ju inte med iPhone. Om jag kopplar in Expressen så kan jag välja "Extend wireless network" men då kan jag ju inte välja om den ska köra 5 eller 2.4 GHz. Om jag kör WDS kan jag bara köra 2.4 GHz.

Jag skulle kanske kunna koppla in Expressen med sladd och köra ett separat iPhone-nätverk, men det vill jag helst slippa.

Hur göra?
Citera
2010-10-01, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Hej!

Jag undrar om det är möjligt att sätta upp ett nätverk som kör både 802.11n 5 GHz (MacBook) och 2.4 GHz (iPhone). Jag har en Airport Extreme och en Express. Tanken är att låta Extremen köra 5GHz och Expressen 2.4 GHz.

Problemet är att nätverket funkar bäst om jag kör 5 GHz till MacBooken (jag får störningar annars), men det funkar ju inte med iPhone. Om jag kopplar in Expressen så kan jag välja "Extend wireless network" men då kan jag ju inte välja om den ska köra 5 eller 2.4 GHz. Om jag kör WDS kan jag bara köra 2.4 GHz.

Jag skulle kanske kunna koppla in Expressen med sladd och köra ett separat iPhone-nätverk, men det vill jag helst slippa.

Hur göra?
Kan du verkligen köra 5Ghz? Jag har fått för mig att det är olagligt i Sverige/EU?
Citera
2010-10-01, 10:28
Medlem
Xonia Wuns avatar
Det tror jag inte. Funkar gör det i alla fall.
Citera
2010-10-01, 10:53
Medlem
Har du en äldre airport?

Om inte:
http://www.apple.com/se/airportextre...frequency.html
"Stöd för dubbla samtidiga frekvensband."
Kort och gott: Airporten kan köras med både 2,4- och 5-ghz samtidigt.
Citera
2010-10-01, 11:37
Medlem
Xonia Wuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av combatunit
Har du en äldre airport?

Tydligen. Den kan bara köra 2.4 ELLER 5 GHz.
Citera
2010-10-01, 13:42
Medlem
Är inte "N" bakåtkompalitabel?
Citera
2010-10-01, 14:55
Medlem
Lethass avatar
Jag har en D-Link router som kör i G för datorer och andra pryttlar som inte klarar N, sen har jag en extreme som är en gateway till D-linken och den kör i N. Så man är inne på samma nätverk oberoende på vilken router man kopplar in sig på, dock så är ju N hyggligt snabbare.
Citera
2010-10-01, 15:11
Medlem
Flärps avatar
Du kan inte ställa in att din AP ska köra blandat G och N?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in