2010-10-01, 05:33
Medlem
Jag ska fatta mig kort och vara saklig. Flashback är på många vis fantastiskt, och växer med all rätt stadigt. Jag behöver inte förklara fördelarna eftersom ni som redan är här bevisligen känner till dem.

Jag vill dock lyfta ett par punkter, som i mitt tycke utan tvivel förhindrar en förbättring av forumet.

Jag ska börja med att definiera förbättring. Ett forum fungerar ju så att endast inlägg med substans ska skrivas. På Flashback är det till och med så fantastiskt att ingenting censureras, förutom substanslösa (för ämnet i fråga) inlägg. Hur kan Flashback förbättras? Jo, genom att vi får fler kvalitativa inlägg.

Det gäller nu att definiera kvalitet i sammanhanget, och hur sådan uppkommer. Generellt sätt håller vi nog alla med om definitionen. Inlägg med kvalitet är sådana som tillför ämnet någonting. Känsloyttringar, expertis, humor, engagemang. Ingen uppskattar ämnen som består av nonsens. Inläggen ska alltså inte bara ha text, utan också substans. Så hur skapas denna substans? Jo, genom en stort utbud av skribenter, som är restriktiva med vad de skriver. Idealtillståndet är att en stor mängd människor, gärna med olika begåvningar, må så vara akademiska, kulturella eller humorbetonade, läser trådarna på Flashback, och endast bidrar när man verkligen har någonting att säga.

Ni som läste stycket ovan noggrant kunde konstatera att vi har tre nyckelpunkter. 1. Många människor måste läsa Flashback och vara benägna att posta. 2. Människorna måste i något avseende vara begåvade, ha någonting intressant eller roligt att berätta. 3. Människorna måste akta sig för att skriva i onödan, eftersom det urholkar läsvärdet. Ingen skulle läsa en roman som var läsvärd var tredje sida.

Användaren mantovani påpekade i tråden "Flashback på hal is" att topic allt för ofta inte följs. Som frekvent läsare kan jag absolut hålla med. För att lista de största bristerna:

1. Topic följs sällan och ämnena fylls istället av substanslösa inlägg.
2. Begåvade människor (särskilt akademiskt begåvade) läser sällan, och postar ännu mer sällan, på Flashback.

Orsakerna till dessa två brister är enkla:

1. En stor andel (fortfarande en minoritet) av skribenterna här är idioter. Med idioter menar jag intellektuellt klena, ologiska bönder. De är tyvärr så många att de legitimerar en viss jargong. Här kan nämnas de rasistiska inslagen (och märk väl att jag här inte åsyftar de invandringskritiska), "ta den i tvåan"-utrop (vilka förvisso inte stör särskilt mycket, men vilka ändå påvisar nivån) samt en uppenbart låg IQ. Låg IQ i resulterar i detta fall i ickekonstruktiv eller ologisk argumentation. När "mantovani" ville diskutera ett problem med Flashback menade en förkrossande majoritet att hans åsikt ej räknades på grund av hans postcount, tyckte att "forumet går ju framåt, varför skulle vi förändra något?" eller (i allra flesta fall) helt OT-kommentarer så som "Får du orgasm om alla på FB erkänner att du är den bästa av oss alla? Horunge."

Min trådstart syftar till diskussion om lösningar och åtgärder på den problematik jag förhoppningsvis förklarat tydligt. Givetvis vill jag också att man motsäger min bild om man känner så, dock med riktiga argument. För att starta diskussionen vill jag bidra med ett par givna lösningar;

1. Ta bort katten - vilken befäster Flashback som ett knarkforum, vilket det bara är delvis. Låt katten finnas i vissa forumdelar eller på andra sätt - men låt den inte symbolisera hela forumet. De flesta delar har ingenting alls med kriminalitet eller underground att göra.

(En viktig punkt: Flashback symboliserar i människors ögon både yttrandefrihet och kriminalitet/droger/rasism-romantik. Flashback borde göra allt för att fokusera på yttrandefriheten, som ÄR just det som gör Flashback fantastiskt.)

2. Påpeka för samtliga skribenter vikten av substans och ge varningar på uppenbart ihåliga och substanslösa inlägg. Rasisterna skriver i rasistämnen - eller konstruktivt och inom ramen för ämnet, i andra trådar, och så vidare. Inga konstigheter egentligen.

När Flashback är relevant, intressant kommer också relevanta och intressanta skribenter att komma. Det är så och bara så Flashback kan förbättras.

För att kunna debattera: Citera mig gärna, och var konstruktiv. Bemöt mina argument och inte mig (eller min postcount).

(Och en parentes, för att konkretisera och hitta en skiljelinje. Moderator får gärna ordna poll på frågan jag tror skiljer många utav oss åt: Ska utrop och kommentarer, som kan ses som en del av en "Flashback-anda", exempelvis "Tar hon den i tvåan?" tillåtas i forumdelar så som Mat, Politik eller Sport?)

Edit: Givetvis all heder till alla de moderatorer som ägnar många timmar åt att rensa OT, flytta trådar och så vidare.
Senast redigerad av BernieMadoff 2010-10-01 kl. 05:40.
Citera
2010-10-01, 06:25
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernieMadoff
3. Människorna måste akta sig för att skriva i onödan, eftersom det urholkar läsvärdet. Ingen skulle läsa en roman som var läsvärd var tredje sida.
nånting för dig att tänka på kanske..

vad var det exakt du ville göra för att förbättra forumet? var det inte du som ville vara konkret?

det enda konkreta jag kunde hitta i din text var att du ville ta bort flashbacks logotyp. Detta för att den är stötande och relaterar till knark? hur kan man undra..

i en parantes nämner du också att mods borde radera inlägg som är OT. grattis, bra förslag, men det finns redan i regelverket sen ett antal år tillbaks. rapportera dom inläggen så tas dom ju bort.

så i princip anser du att flashback kommer bli bra om dom tar bort katten. ok, jag håller inte med.
Citera
2010-10-01, 07:21
Medlem
TheMouses avatar
Jag tycker det ligger mycket i att det är dåligt med substans.
Men efterso väldigt många av användarna härinne är smågrabbar som tycker att bajs är ett roligt ord, kasta skit på folk är ännu roligare och totalt avsaknar förmågan att debattera konstruktivt och kunna ta kritik samt bemöta den på ett vuxet sätt så kommer du få mycket svårt att ändra på detta.

Det är som att försöka diskutera med en hormonstinn fjortonåring, vad du än säger, hur rätt det än är, tolkar dom det som att du kritiserar dom så kommer dom bara vråla "jävla fitta!" rakt i ansiktet på dig, vad du än säger, obevekligen.

Så det bästa att göra är att bara skita i det. Gilla läget.

Men jag håller delvis med dig och min personliga åsikt är att man kanske skulle utöka reglerna för postning och moderera hårt.
Citera
2010-10-01, 07:40
Bannlyst
Citat:
2. Begåvade människor (särskilt akademiskt begåvade) läser sällan, och postar ännu mer sällan, på Flashback.
Det kan ju ingen veta (Referering till att det är anonymt här på Flashback). Det kanske till och med är "akademiskt begåvade" som skriver som idioter för att släppa lös lite från sin ordinära vardag.
Citat:
Här kan nämnas de rasistiska inslagen (och märk väl att jag här inte åsyftar de invandringskritiska)
Just eftersom Flashback är anonymt så skriver antagligen människor sådana saker här, istället för att ta de i det "riktiga livet". Om ni förstår hur jag tänker.
Citat:
1. Ta bort katten - vilken befäster Flashback som ett knarkforum
Jag förknippar varken katten eller Flashback till knark, även om jag vet att det finns drogforum här. Jag tycker faktiskt att katten är karismatisk och ska hållas kvar. Detta för att Katten faktiskt är med i logotypen och passar in tycker jag.
Citera
2010-10-01, 13:09
Medlem
Knullombudsmannens avatar
Jag har aldrig förknippat katten med droger (mer än att han röker).

Annars håller jag nog med till fullo. Känner att jag har ett behov att "skriva av mig" och diskutera diverse lite mer privata frågeställningar som rör en del underground saker som jag gör, tycker och känner utan att min omgivnings vetskap.

Tyvärr tappar jag lite motivationen att bidra när varje trådstart är en potentiell bomb, eller snarare ett spår där kvaliten på både tåget som skall gå, rälsen som skall läggas och hastigheten som skall hållas hela tiden hela tiden ligger på gränsen till ett rejält haveri. Trådar som spårar ur är inte kul och det beror alldeles för ofta på andra än TS att så sker. Att en tråd övergår till en meta-diskussion om tonen i tråden istället för det ursprungliga ämnet är också ett haveri, det slutar ju med att ursprungliga frågeställningen ignoreras. Problemet är så stort med nivån på diskussionerna att systemet att rapportera inlägg inte riktigt räcker, utan det finns även ett akut behov att de som postar får ett större intresse av att hålla diskussionen fungerande.

Vad göra åt saken? Tyvärr är det nog som TheMouse säger, samhället har lyckats producera en generation där många unga vuxna bara är intresserade av att agera troll och tävla om vem som har störst e-penis och som saknar motivation och kapacitet att göra något annat.

Vi får väl se, det kan ju hända att någon sorts självrannsakan och uppstramning sker men jag är tyvärr lite pessimistisk.

KnullO
Citera
2010-10-01, 18:25
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Jag kanske är ensam om den här åsikten men jag brukar inte tycka att OT eller när en tråd spårar ut i i diskussioner om helt andra saker är fel, efter X antal sidor har dom flesta argumenten oftast dragits och efter det känns det mera som om folk bara upprepar vad andra sa och sen är det bara fram och tillbaka.

Så även om ett inlägg är substanslöst ur trådens originala perspektiv så brukar jag ändå tycka att det ofta är intressant att läsa så vida det inte är ännu en upprepning.

Och jag har inga direkta argument för att man inte ska ta bort FB katten men..

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in