2010-09-30, 22:36
Medlem
Hej!
Jag är nybörjare inom aktier och fonder men har haft pengar i fonder i många år. Däremot har jag aldrig suttit och pillat och granskat utan mest haft högriskfonder då jag inte behövt ta ut pengarna på många år. Nu börjar det dock närma sig, jag har blivit lite äldre och skulle vilja ha lite bättre koll på mina pengar.

Därför har jag nu bestämt mig för att köpa aktier alt. bra utvecklingsfonder och kommer därav ta ifrån mitt fondkonto för att placera om runt 30k. Det är inte jätte mycket men det är iaf en start. Det gör att jag kommer ha kvar hälften av mina pengar i fonder.

Vad tycker ni om Avanza Zero? Vi är väl på väg uppåt mot en högkonjuktur och då brukar ju index gå väldigt bra?

Bomba gärna med förslag! Jag kommer inte ha som avsikt att ta av dessa pengar på några år utan vill låta dem växa så mycket som möjligt. Det kan bli något uttag då och då om det behövs något nytt som kostar lite mer såsom möbler osv men kommer försöka undvika det så gott det går!

Jag är nybörjare inom detta så jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!
Mvh
Citera
2010-10-01, 07:05
Medlem
Svår marknad just nu. Sägs att vi är på väg in i högkonjunktur men samtidigt har börsen gått upp väldigt mycket sista månaden och prisat in en hel del av detta redan. Ett större eller mindre bakslag kommer förr eller senare.

ASEAN länderna har gått väldigt bra på sistone men dollarn agerat sänke och raderat ut mycket av uppgången. Stockholmsbörsen har också gått mycket bra, någon valutarisk existerar inte, men många bolag ligger på eller nära ath vilket kan göra det riskablare än vanligt att gå in tungt där just nu. Har själv väntat, än så länge förgäves, på en korrigering nedåt för att fylla på aktiekontot till lite attraktivare priser.

Axfood, HM, ABB, Handelsbanken är stabila bolag om du tänker aktier. Definitivt inga raketer men med potential att gå bra på sikt och med stabila utdelningar.
Citera
2010-10-01, 11:06
Medlem
Tack för svar!

Vad tror du om SEB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in