2010-09-30, 19:42
Medlem
Deliberatelys avatar
Som rubriken säger så undrar jag när man är ''utanför'' jordens gravitationsfält, dvs när påverkas man ingenting av jordens gravitation, när ''sugs'' man inte längre in mot jorden.

En annan tillhörande fråga är också vad som räknas till jordens massa. Alltså räknas bergen, räknas träden(troligen inte men, just to make it clear), när ''räknas'' en massa som tillhörande till jordens totala gravitationskraft? Våra landmassor består alltså av stora ''plattor'' som sakta rör sig har man ju hört...tillhör dessa jordens totala massa, för de sitter inte sammanlänkade med resten av jorden direkt?
Citera
2010-09-30, 19:50
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Som rubriken säger så undrar jag när man är ''utanför'' jordens gravitationsfält, dvs när påverkas man ingenting av jordens gravitation, när ''sugs'' man inte längre in mot jorden.

En annan tillhörande fråga är också vad som räknas till jordens massa. Alltså räknas bergen, räknas träden(troligen inte men, just to make it clear), när ''räknas'' en massa som tillhörande till jordens totala gravitationskraft? Våra landmassor består alltså av stora ''plattor'' som sakta rör sig har man ju hört...tillhör dessa jordens totala massa, för de sitter inte sammanlänkade med resten av jorden direkt?

Jordens massa är allt som finns på jorden?

Jordens dragningskraft påverkar väl allt? dock är det ju jäääääääääääääääääääääävligt lite på väldigt stora avstånd, men kraften finns la fortfarande där?
Citera
2010-09-30, 19:54
Medlem
Precis som Croissanten skriver, påverkar jordens dragningskraft allt, men naturligtvis mindre på längre avstånd.
Citera
2010-09-30, 19:55
Medlem
CapricciosaBuddahs avatar
Du kommer aldrig utanför jordens gravitationsfält. Däremot så minskar gravitationen med avståndet i kvadrat, det blir alltså svagare ju längre ifrån jorden du kommer. Det bästa är att sätta en gräns där du tycker att påverkan är försumbar och se hur långt ifrån du hamnar:

http://upload.wikimedia.org/math/b/1/3/b1365723a6484cc3ca9d0ce071b22f62.png

Där ena m:et är jordens massa och det andra ditt föremål. R:et står för avståndet mellan objekten och G är gravitationskonstanten.

Till jordens massa räknas allt. Jag är lite tveksam till om atmosfären räknas in men jag skulle inte gissa det. Annars så är det rubbet, skulle jordens massa minska om vi bröt sten för att bygga ett hus?
Citera
2010-09-30, 20:04
Medlem
Deliberatelys avatar
Ah, så egentligen påverkar våran gravitation planeten X i andromedagalaxen...men ja, omäbärt lite?

Allting som finns på jorden tillhör jordens totala gravitationskraft? Så ni menar att jag som människa också tillhör jordens gravitation? Fast samtidigt drar ju jorden åt sig mig...
Citera
2010-09-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Ah, så egentligen påverkar våran gravitation planeten X i andromedagalaxen...men ja, omäbärt lite?

Allting som finns på jorden tillhör jordens totala gravitationskraft? Så ni menar att jag som människa också tillhör jordens gravitation? Fast samtidigt drar ju jorden åt sig mig...

Nu är du någonting på spåren. Samtidigt som jorden drar i dig, så drar du i jorden. Gravitationsfältet jorden skapar är ingenting annat än alla jordens partiklar som jobbar tillsammans för att dra åt sig andra föremål. Blev det knepigt?

Alla partiklar har massa och således även en viss dragningskraft, kan vi få alla småkrafter att jobba åt ungefär samma håll så kommer vi att kunna ackumulera en större kraft. Nu är vi dock lata när vi räknar fysik och klumpar ihop alla småbitar på jorden till en enda stor. Approximationen är nödvändig för att vi ska ha en rimlig chans att räkna på den typen av problem.
Citera
2010-09-30, 20:23
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapricciosaBuddah
Nu är du någonting på spåren. Samtidigt som jorden drar i dig, så drar du i jorden. Gravitationsfältet jorden skapar är ingenting annat än alla jordens partiklar som jobbar tillsammans för att dra åt sig andra föremål. Blev det knepigt?

Alla partiklar har massa och således även en viss dragningskraft, kan vi få alla småkrafter att jobba åt ungefär samma håll så kommer vi att kunna ackumulera en större kraft. Nu är vi dock lata när vi räknar fysik och klumpar ihop alla småbitar på jorden till en enda stor. Approximationen är nödvändig för att vi ska ha en rimlig chans att räkna på den typen av problem.
Ah, nu fick jag det hela klart för mig Bra förklarat ^^

Nu har jag ingen räknare hemma...den senaste slutade fungera för ett tag sedan så det blir lite knepigt att räkna roten ur, nån som kan knappa in detta?

r = sqrt((6,6743x10^-11 x 5,9736x10^24 x 100)/0,001)

Har väl ingen felaktig siffra med där?

F = 0,001 (godtyckligt vald)
G = gravitationskonstanten = 6,6743x10^-11
m1 = jorden = 5,9736x10^24
m2 = random objekt = 100
Citera
2010-09-30, 22:25
Medlem
http://www.wolframalpha.com/input/?i=+sqrt((6.6743e-11+*+5.9736e24+*+100)/0.001)

Det är alltså avståndet från jordens centrum där din 100 kilo tunga kropp kommer att påverkas av en gravitationskraft av storleken 0.001N in mot jorden.

Det blir nog tydligare hur effekten avtar om du kollar på gravitationsaccelerationen istället. På jordytan är denna ungefär 9.81m/s^2. Genom att kasta om lite så hittar du snabbt att:

g = G * Mstora/r^2

Fördelen är att massorna tar ut varandra så vikten på ditt kontrollobjekt blir irrelevant.
Citera
2010-09-30, 23:39
Medlem
sp3tts avatar
Dock kan man ju tala om att man påverkas främst av till exempel månens gravitationsfält. Om man står på månen så ramlar man ju inte ner mot jorden. Man befinner sig så att säga i månens gravitationsbrunn istället för i jordens. Ta en titt på den här bilden: http://xkcd.com/681/ Det kanske är något sånt du menar? (Den är inte skalenlig i avstånden mellan kropparna. Men principen borde framgå.)
Citera
2010-10-01, 00:14
Medlem
Deliberatelys avatar
Ah, att jag inte tänkte på att man kunde googlat fram nån kalkylator.

Så svaret är alltså att för att uppnå 0,001 Newton dragningskraft från jorden så skall vi befinna oss 6,31424x10^9m från jorden, finare uttryckt 6,31 miljoner kilometer.

För att sätta perspektiv på det hela så...det är ungefär 384 000 kilometer i avstånd mellan jorden-månen.

Cirka 16,5 ggr längre bort än månen är från jorden.

Det skulle alltså se ut ungefär såhär:

o-O----------------x

Där vi har månen längst till vänster, sedan jorden, sedan x där vårat objekt befinner sig på ett avstånd så att den endast dras med en kraft på 0,001 N mot jorden av dess gravitationskraft.
Citera
2010-10-01, 00:23
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Dock kan man ju tala om att man påverkas främst av till exempel månens gravitationsfält. Om man står på månen så ramlar man ju inte ner mot jorden. Man befinner sig så att säga i månens gravitationsbrunn istället för i jordens. Ta en titt på den här bilden: http://xkcd.com/681/ Det kanske är något sånt du menar? (Den är inte skalenlig i avstånden mellan kropparna. Men principen borde framgå.)
Grym bild! Illustrationen gav ett riktigt bra perspektiv på det hela
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in