2010-09-30, 19:17
Medlem
johanbtks avatar
Varför lät sossarna honom stå med på listan överhuvudtaget om de hatar honom så mycket?
Citera
2010-09-30, 19:25
Medlem
Det är kanske såhär man sänker socialdemokratin? Personkryssar de som är minst omtyckta bland övriga socialdemokrater. Lär finnas en hel del bland bottenplaceringarna eftersom S låter de hållas på grund av svikande medlemstal och att "alla är lika mycket värda".
Citera
2010-09-30, 20:49
Medlem
Om karln är personvald så måste han hålla sina vallöften till väljarna, så funkar representativ demokrati. SAP får utesluta honom om dom inte uppskattar hans åsikter.
Citera
2010-10-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Man kan ju inte vara med i ett parti och sen rösta emot vad det egna partiet vill.
Varför har vi då så många ledamöter i nämnder, kommuner och riksdag? Hade det inte varit bättre att varje parti bara fick ha en representant men att den hade så många röster som partiet fått mandat?

Saken med personval är ju för att personer som kanske inte ansluter sig till Överheten inom partiet ska kunna göra sin röst hörd och att slutligen väljarna kan ge ett parti bakläxa genom att kryssa in den representant som de anser stämmer bäst överens med väljarnas vilja.

Fast det är klart, på Nappes tid var väl inte demokrati något som spelade stor roll, gillade Nappe dig bidde du general, annars tappade du huvudet
Citera
2010-10-01, 13:29
Medlem
Jag råkar utan att vara politiskt aktiv känna ett flertal av de inblandade.

Torbjörn vill driva politik, och är övertygad att han har rätt. Nu har han väl inte alltid så där jätterätt, men saknar förmågan att på ett diskret sätt ta sig ur en intellektuell återvändsgränd. Han kör på tills det tar stopp. Det hör nog till saken att Torbjörn driver en juridisk byrå och är mycket svår att vinna en diskussion emot. Han har också en "något" dryg attityd som annars oftast tillhör den högerpolitiska sidan, något som jag tror retar gallfeber på de tidigare inflytelserika socialdemokraterna i Lysekil.

På den andra sidan finns Bill, Göte och Sven-Gunnar. Dom är trevliga killar allihop, men gud nåde den som traskar in i deras revir. Det är det Torbjörn har gjort, och mobbing anses av Brastad-fallangen som en tänkbar lösning på problemet. Det är dock helt uteslutet att den metoden kommer lösa något, då Torbjörn nog är kraftigt immun mot den.

Jag tycker det hela är klart pinsamt. Brastad-fallangen är befolkad av några ledande personer som säger till sina anhängare vad dom ska rösta på. Jag vet att vissa i den gruppen inte ens läser igenom vad dom beslutar om, utan lyder ledarna. Lysekils-fallangen är ledd av Torbjörn som inte har den mest rudimentära känsla för finlir, och inte ger motståndare en chans att inte förlora ansiktet om dom förlorar en diskussion. Sen finns det en grupp socialdemokrater som försöker medla och jämka, men jag tror inte dom har en chans att klara det. De flesta ur arbetarrörelsen är inte vana vid fritt tänkande och kreativ problemlösning, och utan en tydlig ledare kommer situationen inte lösa sig.

Frågan som gjorde problemen tydliga är bygget av den nya gymnasieskolan. Platsen är illa vald, finansieringen tveksam och entrepenören som helt tydligt var vald från början är rätt skum (fråga gärna hyresgästföreningen i GBG...). Trots det väljer Brastad-fallangen att rösta ja till bygget. I den frågan finns så många frågeställningar som helt klart hade spelat socialdemokraterna i händerna om man hade valt att följa medlemsmötets nej till skolan. Som det är nu vinner borgerligheten på det hela och kan fortsätta köra på som dom vill.

Fast det är svårt att vara helhjärtat arg på någon inblandad. De flesta är trevliga människor som har hamnat där dom har mer eller mindre av en slump. Jag hade nog inte gjort ett bättre jobb själv.
Citera
2010-10-01, 16:31
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av droptank
Varför har vi då så många ledamöter i nämnder, kommuner och riksdag? Hade det inte varit bättre att varje parti bara fick ha en representant men att den hade så många röster som partiet fått mandat?

Saken med personval är ju för att personer som kanske inte ansluter sig till Överheten inom partiet ska kunna göra sin röst hörd och att slutligen väljarna kan ge ett parti bakläxa genom att kryssa in den representant som de anser stämmer bäst överens med väljarnas vilja.

Fast det är klart, på Nappes tid var väl inte demokrati något som spelade stor roll, gillade Nappe dig bidde du general, annars tappade du huvudet

Nappe gillar inte dig...

Väldigt intressant inlägg av kamikazeklanten. Det hela kan alltså sammanfattas med att det handlar om statustrams.
Citera
2010-10-01, 16:57
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten

Torbjörn vill driva politik, och är övertygad att han har rätt. Nu har han väl inte alltid så där jätterätt, men saknar förmågan att på ett diskret sätt ta sig ur en intellektuell återvändsgränd. Han kör på tills det tar stopp.
Låter som en typisk socialdemokrat, ser inte problemet?
Citera
2010-10-01, 17:34
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Varför lät sossarna honom stå med på listan överhuvudtaget om de hatar honom så mycket?
Mycket relevant fråga som jag också ställer mig.
Citera
2010-10-01, 17:50
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag råkar utan att vara politiskt aktiv känna ett flertal av de inblandade.

Torbjörn vill driva politik, och är övertygad att han har rätt. Nu har han väl inte alltid så där jätterätt, men saknar förmågan att på ett diskret sätt ta sig ur en intellektuell återvändsgränd. Han kör på tills det tar stopp. Det hör nog till saken att Torbjörn driver en juridisk byrå och är mycket svår att vinna en diskussion emot. Han har också en "något" dryg attityd som annars oftast tillhör den högerpolitiska sidan, något som jag tror retar gallfeber på de tidigare inflytelserika socialdemokraterna i Lysekil.

På den andra sidan finns Bill, Göte och Sven-Gunnar. Dom är trevliga killar allihop, men gud nåde den som traskar in i deras revir. Det är det Torbjörn har gjort, och mobbing anses av Brastad-fallangen som en tänkbar lösning på problemet. Det är dock helt uteslutet att den metoden kommer lösa något, då Torbjörn nog är kraftigt immun mot den.

Jag tycker det hela är klart pinsamt. Brastad-fallangen är befolkad av några ledande personer som säger till sina anhängare vad dom ska rösta på. Jag vet att vissa i den gruppen inte ens läser igenom vad dom beslutar om, utan lyder ledarna. Lysekils-fallangen är ledd av Torbjörn som inte har den mest rudimentära känsla för finlir, och inte ger motståndare en chans att inte förlora ansiktet om dom förlorar en diskussion. Sen finns det en grupp socialdemokrater som försöker medla och jämka, men jag tror inte dom har en chans att klara det. De flesta ur arbetarrörelsen är inte vana vid fritt tänkande och kreativ problemlösning, och utan en tydlig ledare kommer situationen inte lösa sig.

Frågan som gjorde problemen tydliga är bygget av den nya gymnasieskolan. Platsen är illa vald, finansieringen tveksam och entrepenören som helt tydligt var vald från början är rätt skum (fråga gärna hyresgästföreningen i GBG...). Trots det väljer Brastad-fallangen att rösta ja till bygget. I den frågan finns så många frågeställningar som helt klart hade spelat socialdemokraterna i händerna om man hade valt att följa medlemsmötets nej till skolan. Som det är nu vinner borgerligheten på det hela och kan fortsätta köra på som dom vill.

Fast det är svårt att vara helhjärtat arg på någon inblandad. De flesta är trevliga människor som har hamnat där dom har mer eller mindre av en slump. Jag hade nog inte gjort ett bättre jobb själv.
Tack för klargörandet. Detta speglar den internt dåliga sida av socialdemokratin som finns med småpåvar i mindre kommuner. Bara det faktum att man trots 17 av 41 mandat inte lyckas få ihop en majoritet verkar märkligt. Jag har läst svaren på Torbjörns reservation och tycker det är minst sagt besynnerligt att kommunfullmäktige väljer att skjuta det åt sidan för att vinna tid. Ingenting förvånar mig heller kring att man redan valt entreprenör i den här typen av kommun.
Citera
2010-10-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Väldigt intressant inlägg av kamikazeklanten. Det hela kan alltså sammanfattas med att det handlar om statustrams.

Det hela kompliceras av att en del tjänstemän i kommunhuset kör sitt eget rejs, och har lyckats vinna över en samling politiker till sin sida. Jag är uppvuxen i ett mycket arbetarklassigt hem, och vet hur man väcker den osäkerhet som en sån bakgrund ofta ger. Som jag ser det spelar några kommunala högre tjänstmän på den osäkerheten för att få stöd för sina "visioner". Dessa tjänstemän låter t ex inte sina egna arkitekter ha synpunkter på gymnasiebygget som går emot entrepenörens. Obehagligt...

Brastad-falangen var redan innan Torbjörn hamnade i fokus försvagad. Dom är en äldre grupp politiker vars synsätt inte längre är allmängiltig hos socialdemokratin. Vissa kallar dom högerorienterade, men jag kallar dom konservativa och nostalgiska. Det är absolut inte onda människor det är frågan om, men privilegier är alltid svåra att förlora.
Citera
2010-10-02, 10:05
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Inom sossarna leder självständigt tänkande till uteslutning?

Gäller nog inte enbart sossarna, eller är du naiv? :-)
Citera
2010-10-02, 11:41
Medlem
Ernst&Ettans avatar
http://www.expressen.se/debatt/1.215...pa-personvalet

Debattartikel av Stensson i Expressen. Tyvärr framgår det inte vad bråket kan tänkas gälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in