Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-30, 12:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
1. En ganska fet och säkert god maträtt.
Lockar lite att försöka.

2. Min flicka avskyr ost i alla dess former

3. Couscous äter inte min ena son, han får klökningar av det.
1. Fast så fet är den inte i och med att kasslern är så pass mager.

2. Du behöver ju inte smält ost över. Det räcker med dubbelpanering.

3. Kör i så fall på panerad kassler tillsammans med en blandsvampsstuvning eller sås och kokt potatis, alternativt potatismos.

~Paul~
Citera
2010-10-01, 15:36
Medlem
StefanHeterJags avatar
Den här gjorde vi och den vart supergod:

Ingredienser:
800 g Kassler
5 dl Grädde
1 burk Cremé Fraiche
1 Röd paprika
3 dl riven mozarella
1 st Gorgonzolaost
3 tsk Soja
2 st köttbuljongstärningar
Salt, svartpeppar och kryddor efter smak.
3 dl Ris

Tillbehör
Grönsallad.
Tillagning:
Skiva kasslern (så mycket så det fyller den form du tänker använda).

Gör gratängsåsen i en djup stekpanna eller gryta.
Fräs paprikan, i med grädden, creme fraichen och mozarellan. Låt puttra upp. I med gorgonzolan, soja, köttbuljongstärningar och kryddor. Koka upp och se till att osten är smält.
Häll över såsen i en ungsfast form, lägg i kasslerskivorna överlappade på varandra, men använd en sked och häll över sås mellan varje. När all kassler är i formen, ös upp sås från kanterna så all kassler är helt täckt i sås.
Grädda i 250 grader i mitten på ugnen i 20 minuter. Håll koll på slutet och dra ner värmen eller sänk formen om det börjar bli för mycket färg på ytan.
Koka riset först. så är det klart när gratängen är klar

Barnen fick döpa rätten eftersom vi hittade på ingredienserna ihop. Dom röstade enhälligt för att den skulle heta "Den goda kasslergratängen". Så härmed är det officiellt att kasslergratän med gorgonzola, mozarella, soja, grädde och paprika är rätten "Den goda kasslergratängen".

Bilder från matlagningen: http://myip.itmaskinen.net/matbloggen/post/2010/03/04/Kasslergratang-med-ris-och-sallad.aspx
Citera
2010-10-07, 10:51
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det kan funka.

En ny idé. Varför inte skära kasslern i ca 3 mm tunna skivor, dubbelpanera och därefter steka i ister eller neutral olja. På slutet lägger du på lite smältost och stoppar alltsammans under grillen så att osten smälter över kasslern.

Toppa med lite färsk persilja och servera tillsammans med potatismos/puré eller kokt potatis, alternativt med couscous.

Om du vill så kan du fixa en trevlig sås. Till exempel svamp- eller tomatsås. Kör du på tomatsås så är kanske ris bättre än potatis som tillbehör.

~Paul~

Det här låter jättegott. Måste testa det när jag har kassler hemma (vilket inte är särskilt ofta) men vid dessa tillfällen så brukar jag alltid få en bit över som brukar bli pastasås med purjolök, paprika och vitlök samt ost.
Citera
2010-10-07, 11:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Det här låter jättegott. Måste testa det när jag har kassler hemma (vilket inte är särskilt ofta) men vid dessa tillfällen så brukar jag alltid få en bit över som brukar bli pastasås med purjolök, paprika och vitlök samt ost.
Jag brukar inte heller köpa kassler allt för ofta eftersom kvalitén i de flesta fallen inte är vad den bör vara. Nu för tiden sprutar man ju vätska i köttet i stället för att röka det på traditionellt sätt.

Men som sagt. I samband med panerad kassler så spelar det inte så stor roll.

Man erhåller en mildare smak om man kokar kasslern trots att den redan är färdigkokt! En sådär 40 minuter till en timme beroende på storleken. På det viset kokar man bort en hel del röksmak och köttet blir sprödare. Kasslern förberedd på det här viset är också kanon att panera. Man får dock vänta tills den har svalnat innan man börjar med tillagningen. Den bör också torkas av noga innan man lägger på panaden.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in