2010-09-30, 01:53
Medlem
Joosas avatar
Södra skärgården i Göteborg, i vanlig ordning läggs tinorna ut nu denna första helgen efter hummerpremiären!

Tanken är att tinorna skall vittjas på söndag och blir utfallet positivt får jag då ett litet lyxproblem..

En herrmiddag är planerad på tisdag nästa vecka, hummer står på menyn (köphummer vid utebliven fångst). Detta innebär nästan 3 dagar att försöka hålla dessa krabeterna vid liv! Jag äger varken akvarium eller ngt annat.

Hur fasen skall jag bära mig åt??
Citera
2010-09-30, 01:55
Medlem
Joosas avatar
Ursäkta mod för att jag svarar på eget ämne, glömde bara att säga att förkokning dagarna innan INTE är något alternativ. Hummern kokas på tisdag, PUNKT!
Citera
2010-09-30, 02:02
Medlem
I sängen?

Jag har verkligen ingen aning. Använda en balja/hink? Kanske inte blir som någon lyxsemester men de borde överleva i alla fall.
Citera
2010-09-30, 02:15
Medlem
Malte722s avatar
badkar
Citera
2010-09-30, 02:52
Medlem
terrorrunes avatar
Balja eller någon form av kar är nog det bästa. Om du inte glömmer att gå ut (och kela) med honom emellanåt klarar han sig nog...
Citera
2010-09-30, 05:27
Bannlyst
Fy fan vilka backslickvibbar och pretentiösa ångor det kommer ifrån dig! Jag svär på att du äger och använder myggjagare!

För att svara på frågan så kommer dom nog inte må så bra utan syresatt vatten så länge hur du än gör, så såvida du inte kan fixa ett akvarium så ser jag nog att det bästa är att skita i att fiska så här tidigt!
Citera
2010-09-30, 06:29
Medlem
darcodes avatar
Det finns små burar, sk. "sump" att köpa som är avsedda för just detta, så att du kan förvara dom vid din båt. Jag brukar hänga den lite diskret i aktern när jag lägger till. Detta förutsätter dock att du inte ligger i en allt för smutsig hamn, eftersom oljiga humrar inte är speciellt trevligt.
Lycka till med fisket!

EDIT: Typ sån: http://www.carapax.se/sumpar/sump-fo...ch-krabba.html
Senast redigerad av darcode 2010-09-30 kl. 06:35.
Citera
2010-09-30, 12:10
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darcode
Det finns små burar, sk. "sump" att köpa som är avsedda för just detta, så att du kan förvara dom vid din båt. Jag brukar hänga den lite diskret i aktern när jag lägger till. Detta förutsätter dock att du inte ligger i en allt för smutsig hamn, eftersom oljiga humrar inte är speciellt trevligt.
Lycka till med fisket!

EDIT: Typ sån: http://www.carapax.se/sumpar/sump-fo...ch-krabba.html

Tack! En sump är något som jag faktiskt redan äger. Den är perfekt när båten ligger förtöjd vid våran brygga ute på ön, (man känner sig dock aldrig säker då idioter finns överallt)

Mitt problem är det att jag jobbar nästa vecka vilket innebär att jag bor i lägenheten i city, även här middagen skall äga rum. Detta leder ju till svårigheter!

Min tanke är hink på balkongen. Eftersom jag inte har lust att bära med mig havsvatten med mig in undrar jag om det går bra med vanligt kranvatten som man sedan saltar?
Citera
2010-09-30, 12:37
Medlem
Cantorass avatar
Det brukar inte vara något problem att ta humrar med sig från USA och äta dagen efter. I en kyld isolerad låga med is och sjögräs klarar de sig minst 24 timmar - troligtvis betydligt längre om du ställer in lådan i kylskåpet.
Citera
2010-10-01, 02:28
Medlem
darcodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Tack! En sump är något som jag faktiskt redan äger. Den är perfekt när båten ligger förtöjd vid våran brygga ute på ön, (man känner sig dock aldrig säker då idioter finns överallt)

Mitt problem är det att jag jobbar nästa vecka vilket innebär att jag bor i lägenheten i city, även här middagen skall äga rum. Detta leder ju till svårigheter!

Min tanke är hink på balkongen. Eftersom jag inte har lust att bära med mig havsvatten med mig in undrar jag om det går bra med vanligt kranvatten som man sedan saltar?
Aha... Och det finns ingen som helst möjlighet att ta dig ut till båten samma dag som hummern ska ätas? Jag hade nog inte vågat mig på att lägga dom i vatten hemma. Det handlar ju inte bara om salthalt, utan även andra parametrar såsom syresättning och möjligtvis näring. Om du måste förvara dom så är det nog isåfall bättre att lägga dom på en fuktig trasa i kylskåpet, men då absolut max ett dygn.
Ett annat alternativ är att förkoka hummern direkt efter fångst. Koka i typ 5 minuter och kyl snabbt ner, så ska dom hålla sig ett par dagar i kylen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in