2010-09-29, 21:22
Medlem
Parasights avatar
Jag behöver lite tips om väldigt bärbara datorer med pekskärm.
Jag är läkare och funderar på att köpa in ett tiotal till kliniken.

Krav:
1. Måste finnas på marknaden nu, eller inom en månad eller två.
2. OS. Windows XP/Vista/7
3. Wifi.
4. Kraft. Tillräcklig processor och minne för att klara vårt journalsystem. Borde inte vara något problem, våra 4-5 år gamla P4-desktops fixar det.
5. Mobilitet. Jag tänker mig ungefär iPad-storlek. Inget absolut krav dock.
6. Skärm. Helst upplösning runt 1024 x 768 eller bättre.
7. Gärna bra batteritid.

Vad tror ni? Finns det något ute på marknaden som fixar ovanstående?
Citera
2010-09-30, 02:01
Medlem
merlin2s avatar
HP´s TX och TM serie klara nog av det du vill, 12.1 tums med kraft nog att klara av även de senaste spelen. Batteritiden är som högt 5 h om man inte använder tunga apps men, men igen den är lite tung om man man ska bära med sig den hela tiden. (Man kan avlasta tyngden med att ta ut dvd-rw:en och använde det mindre batteriet, japp du får 2 st batterier med på köpet) Men annars ett kanonköp för dig.

Upplösning 1280x800
Citera
2010-09-30, 14:18
Medlem
merlin2s avatar
glömde skriva, billig jämför med andra tablet pc,s
kostar runt 10-lappen men köper man 10+ st för man nog rabatt + ingen moms och annat
Citera
2010-10-06, 20:57
Medlem
Parasights avatar
merlin2, tack så mycket för tipsen, men efter att ha kollat runt lite på nätet inser jag att var en aning begreppsförvirrad. Jag har nu förstått att en tablet-pc i princip är en laptop med pekskärm.
Vad jag är ute efter är en slate, alltså i princip en iPad-kopia som kör Windows.

HP verkar ha en på gång som skjuts upp hela tiden.

Det finns ett gäng MCA:s (Medical Clinical Assistants) som i princip verkar vara dyra, fula, klumpiga, sega slates med handtag, avsedda för sjukhusmiljö. Ingen av de jag sett verkar särskilt lockande.

Så hittade jag den här: http://www.exopc.com/en/exopc-slate.php
Verkar mer inriktad mot nöjesmarknaden, men specifikationsmässigt verkar den uppfylla våra krav. Väger under kilot och borde slinka ner i rockfickan.
Problemet är att den verkar försenad, och initialt endast säljs i USA, Frankrike och Kanada.

Finns det några likvärdiga alternativ, helst tillgängliga i Sverige nu eller snart?
Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in