2010-09-29, 19:30
Medlem
Guybrushs avatar
Har inte sett ett enda rönnbär den här hösten, alla träd är helt tomma, har aldrig varit med om något likande tidigare. Är det något med vädret som gjort att det skitit sig eller vad kan detta fenomen bero på?

Är det inte så att ju färre rönnbär det blir, ju varmare kommer vintern att vara? Kommer i så fall bli en tropisk vinter och det ser jag fan fram emot!

EDIT: Har bara varit i stockholm, så ni kan väl rapportera hur det ser ut i resten av landet.
Senast redigerad av Guybrush 2010-09-29 kl. 19:39.
Citera
2010-09-29, 19:34
Medlem
stilltons avatar
ja, det är inte ett fenomen som gäller hela sverige iaf, så du får nog specificera om du vill hitta nån förklaring.
Citera
2010-09-29, 19:35
Medlem
Spritzys avatar
Jag har massor av rönnbär utanför fönstret i Östergötland.
Citera
2010-09-29, 19:41
Medlem
ICanHass avatar
Övrigt -► Ekologi, naturvård, djur och växter
//Mod
Citera
2010-09-29, 19:43
Medlem
BlackDalihas avatar
MASSOR med rönnbär i Västerbotten!
Citera
2010-09-29, 19:55
Medlem
alroberts avatar
Frågan är vad du ska med rönnbären till? eller var det bara det där du skulle säga? att det blir en varm vinter? jag har för mig att rönnbären kommer fram på våren men kanske har fel :P
Citera
2010-09-29, 19:59
Medlem
BlackDalihas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Frågan är vad du ska med rönnbären till? eller var det bara det där du skulle säga? att det blir en varm vinter? jag har för mig att rönnbären kommer fram på våren men kanske har fel :P

Rönnbär mognar o blir "ätbara" på hösten. Man brukar vanligtvis göra gelé på rönnbär.
Citera
2010-09-29, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackDaliha
Rönnbär mognar o blir "ätbara" på hösten. Man brukar vanligtvis göra gelé på rönnbär.

Det roliga är ju när bären jäst lite och man ser någon fågeljävel som flyger förbi lite på lyset.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=vgefm1ACchA
Typ
Citera
2010-10-05, 18:04
Bannlyst
inte ett endaste rönnbär i år, Stockholm.
Citera
2010-10-09, 10:43
Medlem
Skotten frös kanske av i våras. Det var ju så många rönnbär förra året. "Mycket rönnbär bådar en kall vinter"
Citera
2010-10-09, 11:58
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVENSK O STOLT
Skotten frös kanske av i våras. Det var ju så många rönnbär förra året. "Mycket rönnbär bådar en kall vinter"
Myt.
Citera
2026-07-17, 23:02
Medlem
Fuck. Jag är i chock.

I was today years old, när jag insåg att rönnbär inte är giftiga. Jag är 54 år gammal.

När vi var barn sa mina föräldrar och alla områdets föräldrar i villakvarteren till oss ungar, att rönnbär är giftiga.

Inte för att skrämmas. Men som ren upplysning. Inga föräldrar rörde några rönnbär. Farsan glufsade i sig nästan allt annat som växte vilt, smultron, hasselnötter, råg från rågfält, de vita söta blommorna från brännässlor, med mera.

Varför i helsike gick generationen från 40-talet omkring och trodde att rönnbär var giftiga????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in