2010-09-29, 17:27
Medlem
U-166s avatar
Hej!, Jag har 2 innekatter varav den ena verkar ha någon form av exem. Det började med att katten konstant kliade sig vid örat ungefär, som sedan blev till ett sår. Såret läkte sedan för att komma tillbaka igen, och nu har det lilla livet börjat med att klia sig i öronen.

Jag har försökt att tvätta rent med bakteriedödande och att behandla med olika salvor som apotekspersonal rekomenderat mig, men ack! Såren och kliandet är kvar.

Är detta exem?, och isåfall vad kan man göra åt det?

Mvh
Citera
2010-09-29, 18:13
Medlem
Wandras avatar
Har du kollat i öronen på katten så den inte har öronskabb?

Om den har brunt klet i örat så är det skabb och måste medicineras.
Citera
2010-09-29, 18:21
Medlem
felleboy88s avatar
Kliar den sig i örat eller strax utanpå örat?
Citera
2010-09-29, 19:00
Medlem
Tror de är fodereksem, dåliga foder som Friskies (torrfoder) och andra från affären, köp kvalitetsfoder och uteslut fisk.
Du får mer tips här (skrev massor men de råkade jag radera orkar inte skriva om).

http://kattstatus.se/nyapierson.pdf
http://kattstatus.se/sida50.html

Kattfoder (torrt)innehåller för mycket spannmål det bästa att ge är råmat sk barf, sök på nätet, burkmat funkar oxå då kan man köpa i affärn.

Helst ska du gå till veterinären jag "struntade" (förstod inte allvaret) i de med en katt för länge sen den LED av eksem i ett år innan jag fattade och LEd förmodligen massor. Där kan dom förmodligen utesluta skabb oxå, be om en veterinär som är KUNNIG på just katter och gärna allergi.
Ska du pröva bättre mat på egen hand så ge bara liite av den nya maten öka på över en vecka snabba foderbyten kan ställa till elände för vissa katter.
Citera
2010-09-30, 21:47
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felleboy88
Kliar den sig i örat eller strax utanpå örat?

Strax utanpå öronen, ganska långt ner.

Sana: Tackar, detta skall läsas igenom.

WandraJapp det har jag checkat, verkar inte vara något skabb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in