2010-09-29, 15:58
Medlem
Sen när heter det plattform på stationer? Var uppe i Sverige en sväng nyligen och där kördes det hårt med ordet plattform istället för - som jag är van vid - perrong. Är det en sväng av svengelska eller är det en regional grej?
Citera
2010-09-29, 15:59
Medlem
Jens.Bonds avatar
inget jag har tänkt på, dom kanske bara förnyar språket.
Citera
2010-09-29, 16:02
Medlem
Fimparens avatar
I Vällingbys T.Bana står det i hissen Perrong och Plattform... en av dessa är den övre våningen där man betalar vid spärren och den andra är nere vid spåret... tänkte också på det när jag såg det, men minns inte vilket som var vad...

EDIT: Det står ovanföör hissknapparna
Citera
2010-10-01, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimparen
I Vällingbys T.Bana står det i hissen Perrong och Plattform... en av dessa är den övre våningen där man betalar vid spärren och den andra är nere vid spåret... tänkte också på det när jag såg det, men minns inte vilket som var vad...

Det är väl det som är fördelen med perrong - att det är exakt och lämnar lite utrymme för missförstånd? En plattform kan vara nästan vad som helst medan en perrong är mycket tydligt definierat.
Citera
2010-10-01, 10:46
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Det är väl det som är fördelen med perrong - att det är exakt och lämnar lite utrymme för missförstånd? En plattform kan vara nästan vad som helst medan en perrong är mycket tydligt definierat.

Ja, en perrong är en "hållplats på en plattform".
Citera
2010-10-01, 10:52
Medlem
Ärligt talat är detta inte ett problem. Om ni sätter er in i några semantiska teorier om ordkategorisering så kommer ni inse att det inte ens går att säkert definiera vad en fågel eller en stol är för något.
Citera
2010-10-01, 11:06
Medlem
Egon3s avatar
Av etymologiska skäl väntas en perrong vara utförd i stenmaterial medan en plattform kan vara utförd i andra material som trä, stål eller till och med mjukvara.

Av byggnadstekniska skäl kan en plattform vara förlagd på en smäcker konstruktion av typen fackverk, men det kan knappast en perrong vara. Av semantiska skäl vore det överraskande att påträffa en perrong på annat ställe än direkt vid kollektivt färdmedel.
Citera
2010-10-01, 12:34
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ärligt talat är detta inte ett problem. Om ni sätter er in i några semantiska teorier om ordkategorisering så kommer ni inse att det inte ens går att säkert definiera vad en fågel eller en stol är för något.
Relativisering är ju populärt och det går förmodligen att visa att det inte går att säga någonting om någonting, men likafullt finns det ornitologer och stoltillverkare och orden fågel och stol går att slå upp i ordböcker. Det kan väl vara intressant att diskutera vilka skillnader allmänspråket - eller för den delen fackspråket - känner mellan perrong och plattform, trots att total konsensus och exakt definition aldrig går att uppnå?
Citera
2010-10-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Relativisering är ju populärt och det går förmodligen att visa att det inte går att säga någonting om någonting, men likafullt finns det ornitologer och stoltillverkare och orden fågel och stol går att slå upp i ordböcker. Det kan väl vara intressant att diskutera vilka skillnader allmänspråket - eller för den delen fackspråket - känner mellan perrong och plattform, trots att total konsensus och exakt definition aldrig går att uppnå?
Problemet med den här typen av diskussioner är att de alltför ofta brukar sluta med en pajkastning mellan två läger där den ena sidan hävdar att ordet x alltid måste betyda det och det och innefatta y medan den andra sidan menar att z alltid måste ingå, för annars är det inte x. Men om man vidgar perspektivet en aning och tittar på andra, mycket vanliga och enkla saker (som t.ex. stolar) så inser man att ingenting i språket går att definiera på det sättet. Det var bara det jag försökte belysa. Men du har naturligtvis rätt i att det inte heller går att säga att inget går att definiera. Inget är svart eller vitt, och det i sig kan vara värt att poängtera.
Citera
2010-10-01, 13:54
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Problemet med den här typen av diskussioner är att de alltför ofta brukar sluta med en pajkastning mellan två läger där den ena sidan hävdar att ordet x alltid måste betyda det och det och innefatta y medan den andra sidan menar att z alltid måste ingå, för annars är det inte x.
Jo, men dithän har inte just den här tråden kommit. Dess största problem just nu är att du och jag hamnat i en off topic-diskussion.

Inom ämnet verkar det gå att enas om att en plattform inte alltid kan kallas perrong, men kan en perrong alltid kallas plattform? Hissen i Vällingby antyder ju att SL inte menar det.
Citera
2010-10-01, 14:26
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Problemet med den här typen av diskussioner är att de alltför ofta brukar sluta med en pajkastning mellan två läger där den ena sidan hävdar att ordet x alltid måste betyda det och det och innefatta y medan den andra sidan menar att z alltid måste ingå, för annars är det inte x. Men om man vidgar perspektivet en aning och tittar på andra, mycket vanliga och enkla saker (som t.ex. stolar) så inser man att ingenting i språket går att definiera på det sättet. Det var bara det jag försökte belysa. Men du har naturligtvis rätt i att det inte heller går att säga att inget går att definiera. Inget är svart eller vitt, och det i sig kan vara värt att poängtera.

Det kommer mig att tänka på den klassiska frågan:

Vad är betyder betyder?
Citera
2010-10-01, 14:28
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Inom ämnet verkar det gå att enas om att en plattform inte alltid kan kallas perrong, men kan en perrong alltid kallas plattform? Hissen i Vällingby antyder ju att SL inte menar det.

Med andra ord: Finns det olika typer av perronger?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in