2010-09-29, 15:14
Medlem
Aniki-kuns avatar
Jag har väldigt tjockt och vågigt hår. Frisörerna jag går till blir alltid lika fascinerade varje gång dem tar fram urtunningssaxen. Det börjar bli så allvarligt att jag ska börja tunna ut håret själv!
Där jag har klippt mig har frisörerna bara använt enkla urtunningssaxar. Jag har testat att klippa mig själv med en sån. Men det blev så klart några kalfläckar... Borde det inte vara säkrare och enklare att ha en dubbel sax? En enkel variant är en sax där ena bladet är vasst och det andra är som en kam. En dubbel variant har två kammar och inget vasst blad.

Vad säger ni?
Citera
2010-09-30, 22:56
Medlem
Aniki-kuns avatar
Ingen?
Citera
2010-10-01, 21:17
Medlem
Fjoddes avatar
Jag var och klippte mig idag (huzzah!) och frågade lite angående saxar, frisören påstod att de "enkla" (de hade något spännande namn som jag missade) mest användes till att "forma håret" istället för att tunna ut det, och de dubbla tunnar ut håret.

Jag använde själv en vanlig uttunningssax (en dubbel) förr och det är väldigt svårt att få kala fläckar med en sån, plus att det egentligen inte syns om du klipper försiktigt och jämt, men det känns en enorm skillnad.

Tänk bara på att när du tunnar ut håret klipper du av vissa hårstrån, och gör du detta ofta kommer ditt hår bli kortare eftersom du aldrig lyckas klippa samma hårstrån två gånger.

Så, kör på en dubbelsidig uttunningsax, de enkla verkade vara stört avancerade
Citera
2010-10-03, 15:22
Medlem
Aniki-kuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodde
Jag var och klippte mig idag (huzzah!) och frågade lite angående saxar, frisören påstod att de "enkla" (de hade något spännande namn som jag missade) mest användes till att "forma håret" istället för att tunna ut det, och de dubbla tunnar ut håret.

Jag använde själv en vanlig uttunningssax (en dubbel) förr och det är väldigt svårt att få kala fläckar med en sån, plus att det egentligen inte syns om du klipper försiktigt och jämt, men det känns en enorm skillnad.

Tänk bara på att när du tunnar ut håret klipper du av vissa hårstrån, och gör du detta ofta kommer ditt hår bli kortare eftersom du aldrig lyckas klippa samma hårstrån två gånger.

Så, kör på en dubbelsidig uttunningsax, de enkla verkade vara stört avancerade

Tack för det! Det får bli en dubbelsidig sax då (:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in