2010-09-29, 11:35
Medlem
Drozds avatar
Världens starkaste och mest framgångsrika nation, USA, hyllas av mångkulturivrarna som det ultimata beviset på kulturblandningens förtjänster.

En närmare analys av USA:s demografiska fördelning i landets storstäder visar dock att smältdegelsteorin inte riktigt funkar i praktiken.
"Etniska stadskartor"som illustrerar hur segregerade städerna är mellan asiater, vita, latinos och svarta är, kan beskådas här:

http://www.friatider.se/etniska-stadskartor-chockerar

Det är väl rimligt att anta att motsvarande bilder över Sveriges storstäder skulle visa en ännu "svart-vitare" situation!?

Varför vill inte USA:s etniska grupper, trots så lång tid av "mångkultur", bo ihop?
Citera
2010-09-29, 11:41
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Världens starkaste och mest framgångsrika nation, USA, hyllas av mångkulturivrarna som det ultimata beviset på kulturblandningens förtjänster.

Det dessa ivrare glömmer bort är att dom själva oftast är indianer.
Citera
2010-09-29, 11:45
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:

En närmare analys av USA:s demografiska fördelning i landets storstäder visar dock att smältdegelsteorin inte riktigt funkar i praktiken.
"Etniska stadskartor"som illustrerar hur segregerade städerna är mellan asiater, vita, latinos och svarta är, kan beskådas här:

http://www.friatider.se/etniska-stadskartor-chockerar

Det är väl rimligt att anta att motsvarande bilder över Sveriges storstäder skulle visa en ännu "svart-vitare" situation!?

Varför vill inte USA:s etniska grupper, trots så lång tid av "mångkultur", bo ihop?

Därför att det aldrig fungerat någon annanstans iheller all mångkultur är påtvingat antingen av krig eller envåldshärskare, titta bara på balkan det rasade så fort inte Tito kunde med tvång hålla ihopa de olika folkgrupperna och kosovo var ju hans verk då han lät albanerna flytta ditt och befolka så att den ursprungliga befolkningen fick nog. titta på

människan funkar så och sverige kommer även den att vara segregerat och enklaver med smutsfolk kommer försöka utropa sina egna ministater här titta bara på alla samhällen där finns det nästan altid ett område där alla blattar bor och de söker sig ditt så det har inte med klass att göra

Utan etnicitet precis som svenskar gör utomland vara sig det är minnesota eller kanarieöarna med skilnaden att de inte förväntar sig att få bidrag eller bli försörjda gratis.
Citera
2010-09-29, 12:10
Medlem
Cimmerians avatar
Mycket intressant och en bra trådstart, som tyvärr kommer att vara tunnsådd med multikulturalister.

Det är ju exakt DETTA jag alltid talar om, hela tiden, oupphörligt.

Majoriteten individer inom varje folkgrupp:

Vill - Inte - Blandas.
Citera
2010-09-29, 12:16
Medlem
SFC1977s avatar
Friatider är väl inte en seriös källa. Sen är det väl inget krig i USA så vad är problemet?

Jag tycker det är en del av tjusningen med område som kinatown.
Citera
2010-09-29, 12:18
Medlem
SFC1977s avatar
Värt att påpeka att amerikanska inbördeskriget var mellan vita. Behöver man säga mer.
Citera
2010-09-29, 12:23
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Friatider är väl inte en seriös källa. Sen är det väl inget krig i USA så vad är problemet?

Fria tider förmedlar bara - här är originalet: http://www.flickr.com/photos/walkingsf/sets/72157624812674967/
Citera
2010-09-29, 12:41
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

Jag tycker det är en del av tjusningen med område som kinatown.

Jag trodde att du ville ha en Singleton?

Är det inte LITE oroande att ingenting på jorden, vare sig nu eller historiskt, verkar stödja denna befängda teori som du klamrar dig fast vid lika hårt som ditt folk klamrar sig fast vid andra folkslags länder?
Citera
2010-09-29, 12:41
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Värt att påpeka att amerikanska inbördeskriget var mellan vita. Behöver man säga mer.

Ja, lite mer behöver du nog säga: som till exempel vad själva poängen med är - vad vill du ha sagt med det?
Citera
2010-09-29, 12:45
Medlem
Citat:
Fria tider förmedlar bara - här är originalet: http://www.flickr.com/photos/walkingsf/sets/72157624812674967/

Precis, och hur seriös källa är flickr.com? Det är det här jag har nämnt i flera inlägg, hur bristen på utbildning i Sverige leder till att folk inte kan tolka trovärdigheten i källor.

Jag säger inte att något är fel, tvärtom är det rätt sannolikt att det stämmer, men flickr.com är en lika bra källa som jag, du eller vilken anonym Flashback-användare som helst.

Problemet här är att vi inte vet hur datat har analyserats. Alla inser väl att en röd prick inte avser en vit person. I kartan över Chicago, den enda som vi har mer information om, sägs att varje prick representerar 25 personer.

Frågorna vi borde ha svar på är dessa

Hur många individer representeras av en prick?

Hur stor kan variationen vara inom den pricken?

Om en prick representerar 25 individer på alla kartor så vet vi lite mer, men säg att dessa 25 är 7 vita, 6 svarta, 5 asiater, 4 hispanics och tre övriga? Då får vi alltså en röd prick som säger att här har vi 25 vita, trots att det alltså bara var 7 vita i verkligheten. Jag säger inte att jag tror "prickar" av det slaget är dominerande, men prickar med till exempel 15-20 av en ras kan vara rätt vanliga. Vi kan helt enkelt inte veta, och därför säger inte kartan heller så mycket som påstås i trådstarten.
Citera
2010-09-29, 13:20
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Precis, och hur seriös källa är flickr.com? Det är det här jag har nämnt i flera inlägg, hur bristen på utbildning i Sverige leder till att folk inte kan tolka trovärdigheten i källor.

Jag säger inte att något är fel, tvärtom är det rätt sannolikt att det stämmer, men flickr.com är en lika bra källa som jag, du eller vilken anonym Flashback-användare som helst.

Problemet här är att vi inte vet hur datat har analyserats. Alla inser väl att en röd prick inte avser en vit person. I kartan över Chicago, den enda som vi har mer information om, sägs att varje prick representerar 25 personer.

Frågorna vi borde ha svar på är dessa

Hur många individer representeras av en prick?

Hur stor kan variationen vara inom den pricken?

Och räknas en Istanbul-bo som asiat eller europé?

Du kan förkovra dig mer här: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1315078/Race-maps-America.html

Jag har bott i USA, denna kartering stämmer väl överens med vad jag sett i segregeringsväg!
Citera
2010-09-29, 13:30
Medlem
Citat:
Och räknas en Istanbul-bo som asiat eller europé?

Du kan förkovra dig mer här: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1315078/Race-maps-America.html

Jag har bott i USA, denna kartering stämmer väl överens med vad jag sett i segregeringsväg!

Tackar, den länken var bättre men bekräftade förstås bara vad vi visste. Fortfarande kan en prick vara allt från 25 individer av samma ras till 6 individer av en ras, 5 + 5 + 5 av tre andra raser och 4 av den femte rasen.

Jag har själv bott i USA och håller med dig. Däremot hade mitt nästan helt "vita" kvarter en stor persisk befolkning, en stor judisk befolkning och rätt många araber och rätt många greker bland majoriteten som var italiensk, tysk och brittisk. Det är skäl att minnas att i USA räknas perser, judar och araber alla som vita. Så som du sade, det stämmer rätt bra överens med vad jag upplevde och mitt kvarter var nästan helt vitt enligt de data som används i dessa kartor, men är inte ett kvarter med (i fallande ordningen) britter, tyskar, italienare, perser, judar, greker, araber och en del skandinaver ändå rätt mycket av en smältdegel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in