Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Precis, och hur seriös källa är flickr.com?

Det är det här jag har nämnt i flera inlägg, hur bristen på utbildning i Sverige leder till att folk inte kan tolka trovärdigheten i källor.
Jag säger inte att något är fel, tvärtom är det rätt sannolikt att det stämmer, men flickr.com är en lika bra källa som jag, du eller vilken anonym Flashback-användare som helst.
Problemet här är att vi inte vet hur datat har analyserats. Alla inser väl att en röd prick inte avser
en vit person. I kartan över Chicago, den enda som vi har mer information om, sägs att varje prick representerar 25 personer.
Frågorna vi borde ha svar på är dessa
Hur många individer representeras av en prick?
Hur stor kan variationen vara inom den pricken?
Om en prick representerar 25 individer på alla kartor så vet vi lite mer, men säg att dessa 25 är 7 vita, 6 svarta, 5 asiater, 4 hispanics och tre övriga? Då får vi alltså en röd prick som säger att här har vi 25 vita, trots att det alltså bara var 7 vita i verkligheten. Jag säger inte att jag tror "prickar" av det slaget är dominerande, men prickar med till exempel 15-20 av en ras kan vara rätt vanliga. Vi kan helt enkelt inte veta, och därför säger inte kartan heller så mycket som påstås i trådstarten.