2010-09-29, 08:20
Medlem
Funderar på att bygga en dimkammare. Frågan är vilka experiment man kan utföra? Kan man bestämma vilken sorts partikel som man har registrerat (alfa, beta -och gammastrålning)? Kan man studera sönderfall osv..

Finns inte så mycket information på internet.
Citera
2010-09-29, 10:19
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Funderar på att bygga en dimkammare. Frågan är vilka experiment man kan utföra? Kan man bestämma vilken sorts partikel som man har registrerat (alfa, beta -och gammastrålning)? Kan man studera sönderfall osv..

Finns inte så mycket information på internet.

Vad jag förstår så kan du uppmäta att något färdas genom molnet. Inte vad som färdas. Det kanske går att räkna på beroende på färdmönster och dylikt.
Citera
2010-09-29, 10:28
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Vad jag förstår så kan du uppmäta att något färdas genom molnet. Inte vad som färdas. Det kanske går att räkna på beroende på färdmönster och dylikt.

Jepp, sönderfall beter sig olika och det går åtminstone i några fall att bestämma vad för händelse man bevittnat beroende på färdmönster och så.
Citera
2010-09-29, 13:31
Medlem
Våran dimkammare på skolan kan bara detektera alfastrålning men eftersom jag nu endast kommer att lägga projektet på själva experimenterandet och undersökandet känns det som att det är väldigt lite att göra.
Behöver tips för att utveckla mitt projekt.

Vilka andra experiment kan man utföra inom området radioaktivitet?
Senast redigerad av Derivative 2010-09-29 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in