2010-09-30, 12:37
Medlem
doths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
På FB diskuteras en hel del totala tabu-ämnen fritt, tex. revisionism, invandring, NWO, ZOG, pedofili, politikers och mediamänniskors "hemlisar" samt en massa andra "känsliga" ämnen.

OK, man skall inte överdriva betydelsen av FB, och inte heller tror jag att någon underrättelsetjänst bryr sig om diskussioner om Linda Rosing tar den i tvåan eller ej, men frågan gnager ändå i mig.

Jag är ingen konspirationsteoretiker eller foliehatt, inte heller är jag orolig för egen del, men jag undrar seriöst om det finns någon slags övervakning av (vissa) av FB:s användare. Organisationer som NSA/Echelon och andra underrättelsetjänster har ju definitivt de tekniska resurserna för detta.

Tror ni att det förekommer avancerad "signalspaning" mot FB och dess skribenter som postar material i "känsliga ämnen"?

Kan tänka mig det faktiskt, eftersom jag vet att polisen bedriver sökningar bland bloggar, forum och communitys i fråga när det gäller att hitta misstänkta. Skulle förvåna mig ifall FBI inte kollade runt här. Svenska polisen använder sig säkerligen av brottsförebyggande material från Flashback, ex. i drogforumet och så.
Citera
2010-09-30, 21:55
Medlem
micaeles avatar
Det hoppas jag. Njuter verkligen av tanken på att svartklädda SÄPO-agenter sitter vid sina skärmar och läser mina inlägg, bara för att snart därefter avfärda mig som en totalt ointressant person.
Citera
2010-10-01, 00:13
Medlem
FractalDimensions avatar
Nä, självklart sitter inte vi och spionerar på er....
Citera
2010-10-01, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det hoppas jag. Njuter verkligen av tanken på att svartklädda SÄPO-agenter sitter vid sina skärmar och läser mina inlägg, bara för att snart därefter avfärda mig som en totalt ointressant person.

Jag tror att det är en gammal SÄPO-farbror med grå pullover som printar alla dina inlägg ett i taget och går 20 meter bort till en skrivare och hämtar dom och lägger dom i en tjock mapp.

Han har gått fram och tillbaka till den skrivaren 17 800 ggr nu.
Citera
2010-10-01, 01:43
Bannlyst
Polisen har väl ett getöga här. Men tror knappast att NSA, CIA eller SÄPO prioriterar flashback som en underrättelsekälla.
Citera
2010-10-01, 15:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fysikmotor
Polisen har väl ett getöga här. Men tror knappast att NSA, CIA eller SÄPO prioriterar flashback som en underrättelsekälla.

Kanske inte, men det är inga svårigheter att sätta upp en server som med automatik indexerar upp alla öppna inlägg som skrivs på Flashback. Det innebär att även om moderatorerna raderar texter t.ex. pga off topic så kan de finnas kvar i underrättelsetjänsternas databaser.
Citera
2010-10-01, 15:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
På FB diskuteras en hel del totala tabu-ämnen fritt, tex. revisionism, invandring, NWO, ZOG, pedofili, politikers och mediamänniskors "hemlisar" samt en massa andra "känsliga" ämnen.

OK, man skall inte överdriva betydelsen av FB, och inte heller tror jag att någon underrättelsetjänst bryr sig om diskussioner om Linda Rosing tar den i tvåan eller ej, men frågan gnager ändå i mig.

Jag är ingen konspirationsteoretiker eller foliehatt, inte heller är jag orolig för egen del, men jag undrar seriöst om det finns någon slags övervakning av (vissa) av FB:s användare. Organisationer som NSA/Echelon och andra underrättelsetjänster har ju definitivt de tekniska resurserna för detta.

Tror ni att det förekommer avancerad "signalspaning" mot FB och dess skribenter som postar material i "känsliga ämnen"?

Personal tillräckligt för att läsa allt som skrivs på FB är helt omöjligt och därför måste man göra på andra sätt.
System typ Echelon fanns redan på 70-talet. Delsystem fanns som triggade på vissa ord som sades över telefonnätet. Systemet spelade då in just dessa samtal. Det är igen järv gissning att sådana system finns i dag men de är oerhört mycket mer avancerade och att de mycket väl kan varna för hot om skolskjutningar och liknade öppna hot och även för understuckna hot. Men det gäller inte exklusivt FB utan generellt, allt övervakas på någon nivå. Och FB servrarna står utomlands så FRA har lagligt stöd för att spana utan brottsmistanke. I övrigt är det väldigt lätt för dem att ta fram en brottsmisstanke som motiverar signalspaning även inhemskt.

Individuell övervakning kan förekomma men det tror jag gäller bankrånare och terrorister, ingen som bara skriver verkliga eller tomma hot eller allmän dravel på FB.
Däremot är det ganska lätt att hamna i SÄPO;s spaningsregister, en gång misstänkt för något så är man för alltid fast i registret. Man kan nog anta att de är 100 000-tals personer boende i Sverige som har någon notering på sig.
Citera
2010-10-01, 16:10
Medlem
Sigstens avatar
Du kan ju alltid göra ett test! Skapa en tråd där du ska planera ett mord på någon högt uppsatt känd person, kungen eller nåt. Sen är det bara att vänta och se hur lång tid det tar innan det knackar på din dörr
Citera
2010-10-01, 16:43
Medlem
Apekatts avatar
Vilka användare är det som kan se IP-adresser? Kan en vanlig mod se de eller är det bara admin-användare? Att det finns moderatorer som är läckor utgår jag ifrån med tanke på hur många ni faktiskt är. Så skulle ju vara intressant att veta hur mycket info ni kan få ut om specifika användare?
Citera
2010-10-01, 18:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apekatt
Vilka användare är det som kan se IP-adresser? Kan en vanlig mod se de eller är det bara admin-användare? Att det finns moderatorer som är läckor utgår jag ifrån med tanke på hur många ni faktiskt är. Så skulle ju vara intressant att veta hur mycket info ni kan få ut om specifika användare?
Användarna kan inte se det men moderatorerna kan det om de har behörighet att gå in i servrarna på rotnivån och kolla vilka IP adresser som en enskild användare har. Sedan kan de även se den uppgivna e-mailadressen.
E-maliadressen behöver inte ha samma namn som användaren, det avgör man själv och IP adressen är inte nödvändigtvis fast på användarens adress. Man kan ha DHCP tilldelad adress vilket innebär att man kan få en adress ur en IP-adresspool men man får normalt samma IP-nummer. Byter man däremot utrustning, router eller om man inte har en sådan PC får man en ny IP-adress. Sedan kan det ju finnas flera användare bakom en adress, typ en familj. Har man ett oskyddat trådlöst nätverk kan detta användas av grannen. Det funkar jag har provat.

För inte så länge sedan hade någon moderator (hoppas han är utsparkad) samlat på sig en lista med användare och användarnas IP-adresser. Modertorn blev hackade och listan kom på drift, Ett antal användare som hade sina namn i e-mailadressen blev avslöjade för dem som hackade och spred uppgifterna vidare. En mycket dragisk händelse i FB;s historia.

Är man väldigt mån om att inte bli avslöjad kan man inte förlita sig på att ett sekretesslöfte alltid kan hållas. Man får helt enkelt ge fan i att vara ute på nätet.
Citera
2010-10-01, 19:01
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Du kan ju alltid göra ett test! Skapa en tråd där du ska planera ett mord på någon högt uppsatt känd person, kungen eller nåt. Sen är det bara att vänta och se hur lång tid det tar innan det knackar på din dörr

Just det om man målande och trovärdigt kan ge sken av att man ska ta med sig vapen till sin skola och skjuta på allt som rör sig då får man kanske se hur effektiv övervakningen är.
Det troligaste är att en annan användare är den som först gör en anmälan så det är ändå svårt att veta om det finns en fungerande myndighetsövervakning.

Att det finns en viss myndighetsövervakning kan vi vara ganska säkra på, men den är troligen ineffektiv och långt ifrån hundraprocentigt säker. Så säker att den kan fås att reagera på en verkligt eller påhittat attentat.

Pröva gärna
Citera
2010-10-01, 21:26
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
..väldigt intressant text...

Då var(är troligtvis) det precis som jag trodde då. Det här är ju något som borde lyftas upp oftare...

Blev avstängd för ett tag sen för något som var ett klockrent regelbrott av en rätt nitisk moderator(vet att de röstar och sånt, men menar mer hur han la fram det). Mitt straff förtjänade jag och kunde ta. Men samtidigt som jag blev avstängd så började jag märka att något inte stod rätt till iom att användare som står mig nära IRL började bli avstängda(vilka absolut inte hade något med mitt regelbrott att göra). Jag har inte intresserat mig speciellt mycket i det här under mina första år på flashback, men tom jag vet att det har funnits Mods som har misskött sig totalt. Och det räcker ju med en MOD som missköter sig när det gäller det här för att det skall totalt motverka allt som flashback står för...

Kan man inte införa ett gäng Admins(mods som har visat sig på styva linan i 4-5 år) som är mellansteg mellan Admin med stort A och mods som jag förstår behövs, men som ofta är tvivelaktiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in