Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-28, 20:31
Medlem
tyses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisAmir
Måste va troll..

Aldrig att du skulle få tid i rätten så snabbt! Tvivlar också på att ens en åklagare skulle ta det till rättegång med all bevis för att det var din cykel

Jag vet exakt hur lång tid det kan ta. Har vart vittne och då fick jag vänta så länge att varken jag eller offret hade en aning om hur det hade gått till. Men cykelstölder är kanske en högre prioritet än misshandel också :S
Citera
2011-03-28, 20:40
Medlem
bartmens avatar
Jävla typiskt för sandnegrar att inte kunna hålla fingrarna i styr...

Men TS, oroa dig inte, oavsett om du har hela jävla rosengård som vittnar, så har du fortfarande alla papper! Det är nästan helt bisarrt ifall dem anser att du brutit dig in i gärningsmannens hem och tagit alla hans papper (?!). Så var lugn, du kommer att ta hem det, låt ny-svensken köpa en egen cykel!
Citera
2011-03-28, 20:56
Medlem
Man får inte ta tillbaka sin cykel om någon snott den, för tjuven kan ha sålt vidare den till någon, och om köparen har köpt den av tjuven i god tro så är det hans.

detta är vårt kära svea rikes lag
Citera
2011-03-28, 20:58
Medlem
Jag gillar hur Polisen prioriterar, min polare vart misshandlad för ett par år sedan, det dröjde ett halvår innan det gick till rättegång..
Citera
2011-03-28, 21:02
Medlem
Eta-Betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Man får inte ta tillbaka sin cykel om någon snott den, för tjuven kan ha sålt vidare den till någon, och om köparen har köpt den av tjuven i god tro så är det hans.

detta är vårt kära svea rikes lag

(Med risk för att någon annan hinner före).

Du kan inte längre köpa någonting "i god tro". Så var det förr. Det är inte så nu längre. Man måste (i stort sett) bevisa att man köpt den lagligt och att det inte är stöldgods man köpt.

Länk 1: https://lagen.nu/1986:796#P3
Länk 2: http://konsumentmakt.ifokus.se/artic...ndla-i-god-tro (som länkar till länk 1 men förklarar fint vad som menas).

Jag anser att TS har tagit tillbaka sin cykel i så kallad "färsk gärning". Gick han hem och såg cykeln så kan jag aldrig se att han kommer bli dömd. För övrigt tror jag inte polisen eller rätten kommer att gå vidare med detta när det uppdagas hur löjligt allting är.

Sedan vet jag inte om du lämnat alla detaljer men det lämnar jag därhän och förutsätter att du gjort.

Har en stark känsla av att ingen vill lägga mer resurser på detta än nödvändigt. Jag skulle inte vilja att mina skattepengar går till detta (om det är som du säger).

Over and out,

//Eta
Senast redigerad av Eta-Beta 2011-03-28 kl. 21:05. Anledning: Rensat onödig text... ändring 2: lagt till länkar.
Citera
2011-03-28, 21:05
Medlem
heiss avatar
Du borde plingt på och skällt ut aset efter noter.
Citera
2011-03-28, 21:06
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan1
Jag förstår inte varför alla blir så upprörda. Det är väl självklart att man inte ska få leka detektiv själv och försöka sno tillbaka saker och ting? Hur skulle det se ut om alla lekte poliser? Det är nog illa att det finns folk som leker trafikpolis bara för dem är yrkeschaufförer, långtradarchaffisar m.fl..

Ja, för det händer ju så mycket när man anmäler det till polisen? Att ta hand om det själv är enda chansen till att få tillbaka sina saker.

Självtäkt är en äcklig lag som gynnar tjuvar.
Senast redigerad av Fojos 2011-03-28 kl. 21:09.
Citera
2011-03-28, 21:30
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opppe
du kan inget om lagen eller?

BB 8 kap 9 § Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader.

enklare förklaring:

En person som är ägare till en sak får inte återta saken på egen hand utan måste kontakta polis, kronofogdemyndighet eller annan myndighet. Ett undantag till denna regel är om återtagandet sker under färsk gärning vilket är tillåtet enligt 16 § p. 6 promulgationsförordningen till strafflagen.

TS borde ju i så fall gå under just, promulgationsförordningen.
Citera
2011-03-28, 21:44
Medlem
Keihs avatar
En kompis hamnade i samma situation fast då handlade om en moppe. Han såg alltså sin stulna moped stå vid ett garage. Han ringde polisen och de plockade upp den åt han. Det är så man måste göra helt enkelt.
Citera
2011-03-28, 21:46
Medlem
damparnes avatar
Någon som har någon aning om vilket straff ts kommer få? Kommer cykeln att lämnas till mörkingen som snodde den? Kan sedan ts ringa till polisen och anmäla N för stöld av cykeln?

Frågorna är många men kan någon hobbyjurist här besvara dem på ett sanningsenligt sätt?
Citera
2011-03-28, 21:47
Medlem
Pow-Trips avatar
Jag var med om en liknande händelse för ett tag sen.
Min cykel blev stulen, han (jag har nu i efterhand fått veta vem det är genom kompisar) sågade av låset och stack med den. Jag polisanmälde händelsen och det tog sedan ett bra tag innan jag såg den stå helt olåst utanför en skola.

Jag hoppade på och cyklade iväg, ringde min kompis och berättade, han sa då att jag kunde bli anmäld för stöld trots att jag klart såg att det var min egen cykel osv...så jag ringde 11414 och berättade vad som hänt, han sa att jag kunde ta tillbaka cykeln utan problem, och det gjorde jag.

Vet inte riktigt om dom gjorde nåt mer men jag fick lämna morsans nummer (hon som gjorde anmälan) och dom ringde väl upp henne för att kolla att allt stämmer och sånt^^
Citera
2011-03-28, 22:06
Medlem
Hade jag varit du hade jag aldrig sagt till polisen att cykeln var stulen, utan att du endast parkerade den där och sedan kom någon psykiskt sjuk man och påstod att den var hans varpå du enkelt kan bevisa att det är din cykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in