2010-09-27, 20:39
Medlem
Jospans avatar
Nytt boende på g och jag har tänkt köpa ny soffa. Står mellan valet och kvalet vilken typ av soffa jag ska välja. Tanken är ju att jag skall använda soffan dagligen i ca 10 år framöver. Med andra ord kommer det spillas någon öl på den och den kommer att vara med om ett och annat. Om jag köper en tygsoffa som i mitt tycke är snyggare än skinn/läder - hur lätt är det att få rent fläckar till skillnad från en skinn/läder-soffa?

Jag har tänkt köpa en soffa av mörk textil eller mörkt skinn/läder.
Citera
2010-09-27, 20:40
Medlem
Denoms avatar
Köp textil, läder är inte kul.
Citera
2010-09-27, 20:40
Medlem
Jospans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Köp textil, läder är inte kul.
Varför?
Citera
2010-09-27, 20:41
Medlem
bellstroms avatar
finns inget värre än skinnsoffor och värme!
Citera
2010-09-27, 20:41
Medlem
Jospans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellstrom
finns inget värre än skinnsoffor och värme!
Nu var mina funderingar mer riktade åt vilken typ av soffa som är lättast att få bort skit från. Kanske var lite otydlig med trådstarten.
Citera
2010-09-27, 20:42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jospan
Varför?
Det blir bara jävligt fel efter ett tag, textil är jävligt mycket bättre.
Citera
2010-09-27, 20:42
Medlem
Jospans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det blir bara jävligt fel efter ett tag, textil är jävligt mycket bättre.
Varför är textil bättre? Jag är verkligen nollad på detta!
Citera
2010-09-27, 20:43
Medlem
bellstroms avatar
nja det var nog jag som läste för fort. Men det då känns det lite som dött lopp. smidigare att "tvätta" skinnsoffor men komforten för sig en känga. du kan glömma mitt förra inlägg!
Citera
2010-09-27, 20:43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jospan
Varför är textil bättre? Jag är verkligen nollad på detta!
Har haft skinnsoffor och de känns inte fräscha.
Citera
2010-09-27, 20:53
Medlem
Skinn är lätast att tvätta av och är dessutom slitstarkast, men tygsoffor har högre komfort.
Citera
2010-09-27, 21:02
Medlem
Zephies avatar
Köp en soffa med textilöverdrag som går att ta av och tvätta. Typ en från IKEA. Då kan du även köpa en ny klädsel om det går helt åt helvete med en fläck eller helt enkelt tröttnar på mönstret/färgen. Och gillar du inte klädslarna som finns på IKEA så kolla in Bemz.com.
Citera
2010-09-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Skinn är lätast att tvätta av och är dessutom slitstarkast, men tygsoffor har högre komfort.

Du kan väl för fan inte tvätta en skinnsoffa!
Torka av eller rengöra ja. Men inte tvätta!

Dessutom behöver skinnmöbler omvårdnad i form av regelbunden insmörjning.

Har du tex hund, kommer soffan att börja lukta hund till slut, och det är ett jävla meck att få den doftfri igen. Svårt att få bort missfärgningar och fläckar.
Och som någon skrev tidigare i tråden, efter några år känns dom rätt sunkiga, även fast man torkar rent och håller efter med skötsel odyl.
Dessutom är det rätt dyrt med bra skinnmöbler, åtminstone om man vill ha något annat än en "Finnsoffa".

Tygsoffan rycker du bara av överdragen på och tvättar, finns ju även tygsoffor med utbytbar klädsel till.

Skinn är inte så skönt att sitta på heller, klibbigt och varmt på sommarn. Sitta utan kläder är rent av otrevligt.

Vi hade skinnsoffor förut, men vid sista flytten passade vi på att slänga skiten och köpa tyg istället.
Senast redigerad av kalletolv 2010-09-27 kl. 21:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in