Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-16, 12:35
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kanske för att det flesta inte kan laga denna soppa?

~Paul~
Nej kanske inte det men den går ju att köpa..
Citera
2010-10-16, 12:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Nej kanske inte det men den går ju att köpa..
Visst går den att köpa men det här är ett matlagninsgforum . Dessutom är den hemlagade soppan avgrundslikt mycket bättre än köpe-dito.

~Paul~
Citera
2010-10-16, 12:55
Medlem
sparrdals avatar
fifaan chompissss!

många trevliga västerländska soppor som räknats upp. Några av dem skall självklart bli ett stående inslag på menyn. Du får pröva dig fram vilka din målgrupp gillar. Men generellt så gillar folk käk som dem känner igen. Skippa fisksoppan. Den är mycket svår att få till bra och den är dyr.

Sen måste du ha en riktigt gott bröd till soppan. Fattar inte när vita människor kan äta en soppa eller sallad utan bröd. Vita männsikor har fått vissa saker om bakfoten.

Men vill du vara avant garde...då kikar du lite på recept från kulturer där dem äter soppa på riktigt.

Turkiet har en del sjukt underbara recept. Vad sägs om yoghurtsoppa med mynta? Gul linssoppa med mynta? dem har många många fler...

sparrdal gillar fitta, droger och mat
Citera
2012-12-11, 04:39
Medlem
saftad_burks avatar
Nässelsoppa är riktigt gott. Blev positivt överraskad av ruccolasoppa med. Avskyr ruccola i vanligafall, men i soppform fungerade det utmärkt. Mixat och blandat med lite kryddig ost. Slät soppa. Minns inte receptet, tyvärr.
Citera
2012-12-11, 17:19
Medlem
Jägarsoppa tror jag den heter. Riktigt god soppa.
Citera
2012-12-11, 20:57
Bannlyst
Världens godaste soppa.. finns två stycken.. en som man gör själv, det är Novembersoppa.. väldigt matig!

Och Milanesesoppa, som där på påse.. tyckte den var så extremt god att jag kunde äta ihjäl mig på den verkar inte finnas att få tag i längre..
Citera
2012-12-11, 21:06
Medlem
Triremers avatar
Jag åt soppan på en restaurang så hur den tillagades är jag inte helt säker på men den baserades på avlånga spanska röda paprikor som hade rostats i ungnen. Soppan var slät så paprikan har mixats med andra ingredienser.

Någon kanske vet vad jag syftar på.

Annars är en bra fisksoppa min favorit.
Citera
2012-12-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag åt soppan på en restaurang så hur den tillagades är jag inte helt säker på men den baserades på avlånga spanska röda paprikor som hade rostats i ungnen. Soppan var slät så paprikan har mixats med andra ingredienser.

Någon kanske vet vad jag syftar på.

Tror bestämt att den faktiskt heter Paprikasoppa.
Citera
2012-12-12, 12:15
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeNo
Tror bestämt att den faktiskt heter Paprikasoppa.

Det finns ganska många varianter av paprikasoppa. Men ja antagligen.
Citera
2012-12-12, 12:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Det finns ganska många varianter av paprikasoppa. Men ja antagligen.
Soppan du tänker på är "Sopa de tomate y pimiento asados".

~Paul~
Citera
2012-12-12, 13:51
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har tidigare hyllat nässelsoppan och den står fortfarande högt på listan. Men nu har jag ätit en soppa som överträffar det mesta: zurek, en polsk soppa som görs på en grund av syrat rågmjöl. Serveras ibland i bröd. En höjdare kan jag lova.
Citera
2012-12-12, 21:16
Medlem
Averys avatar
Krämig potatis och purjolökssoppa gjord med pancetta och timjan står högt på min lista under vintertid.
Annars är hummersoppa magiskt gott OM den är gjord på rätt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in