Citat:
Ursprungligen postat av reconstruct
Mycket bra synpunkter!
Mina personliga erfarenheter av att komma tillbaka till fotbollen 20 kilo tyngre (Tänk Julio Baptista, tänk Essien, eller ja.. jag var tyngre än tidigare åtminstone!

) var att man har alla fördelar på sin sida. Mina seniorlagsdebuter i tonåren präglades just av en smärtsam insikt att jag helt enkelt var för tunn - samt att jag inte vågade gå ordentligt in i närkamper.
Ett starkt tips är alltså att börja styrketräna på egen hand, samt att ytterligare trimma konditionen på egen hand. Kondition är minst 70% av sporten, att vara på "alla ställen samtidigt" väger upp många nackdelar hos en spelare! Vilja är något alla tränare uppskattar, i synnerhet på TS position.
Ha som motto att aldrig vika i dueller och att alltid försöka ge allt - till sist sitter beteendet naturligt och du växer med uppgiften!
Essien är ju ett fysiskt praktexempel. Julio Baptista tycker jag inte du ska kolla allt för mycket på, då han är betydligt offensivare och inte använder sin fysik på bästa sätt på planen.
Men jag förstår hur du tänker.
Den mentala biten är viktig. Man behöver inte vara supertränad och dunderdeffad så länge man är stark och har rätt inställning, tänk Gattuso där. Han har ingen modellkropp direkt och är inte jättetung, men har inställningen.
Tror en nyckel är att träna upp sig såpass mycket att man vet att ingen motståndare kan köra över en. Inte ens en forward i Carew-size ska vara ett problem, även om man är 177.
I dina skor hade jag satsat på att spela som DMC och även försöka få in fler fotbollspass varje vecka.
Två är alldeles för lite.
Finns det något ytterligare lag du kan lira med?