2010-09-27, 16:14
Bannlyst
Hejsan. Jag spelar väldigt mycket fotboll och fotboll har och kommer alltid att vara (hoppas jag) mitt liv.
Jag spelar mittback och ibland innermittfältare jag är väldigt säker på tacklingar och en bra spelfördelare.
Ger alltid 110% på träningarna. Nu undrar jag vad jag ska göra för att bli en bättre fotbollsspelare om ni har några träningstips jag kan göra hemma. Det jag tror jag behöver/vill bättra är kondition , snabbhet och tekniken. Om det hjälper er att tänka ut något så väger jag ungefär 65 kg och är 177 cm. Har tillgång till motionscykel hemma. Jag har fotbollsträning tisdag och torsdag sen spelar vi 2 matcher i veckan. Hade varit skönt om ni kanske kunnat gjort ett schema till mig eller något.

Tack på förhand för alla tips osv.
Citera
2010-09-27, 16:22
Medlem
okochas avatar
kondition och snabbhet kan du alltid träna upp, relativt enkelt dessutom. Vill du bättra på tekniken så är det bara till att ta en boll och gå ut i trädgårn. Kicka, löp med bollen, skjut, försök använda fel fot etc.

hf
Citera
2010-09-27, 16:24
Bannlyst
Det finns en sida som jag brukade lite förut, med massvis av övningar som du kan titta på. Har för mig att det är på något sätt kopplat till IFK Göteborg.
Citera
2010-09-27, 16:24
Medlem
Sulan33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fempack
"Jag spelar mittback och ibland innermittfältare"

Då skulle jag rekommendera att du ser efter vad du kan lära dig mer inom att vara spelfördelare och kunna läsa spel etc. Det kan ju vara allt ifrån att se på fotboll där du följer en mittfältare av rang till att se på någon annan liknande sport där man har spelfördelare, eller spela strategispel? (Det kanske kan hjälpa?).

Annars funkar det väl med vanligt hederlig styrketräning. Men det finns så mycket att välja på där så det får du leta själv efter/ någon annan får lägga upp det.

Men att öka spelförståelsen är mitt tips.
Citera
2010-09-27, 16:25
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
110% räcker inte, du måste upp i 122% och sakta öka därifrån för att det ska ske en gradvis förbättring. Det är det enda tipset jag kan ge dig. Kan du öka ett par centimeter i längd så vore det också tacknämligt, det kommer att göra dina ben lite längre och du kommer att springa fortare under förutsättning att du samtidigt ökar frekvens och/eller steglängd.

Lycka till!
Citera
2010-09-27, 16:31
Medlem
Graduations avatar
Gå runt med bollen vid dina fötter utan att titta hela tiden i din lägenhet, oavsett vad du gör. Du kommer få en så sjuk bollkontroll av det.

Sen måste du fixa mer muskler, en mittback på 65 kg? Du måste skämta. Fixa ett bra gymschema och kötta stenhårt.
Citera
2010-09-27, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duvetvemsom
Det finns en sida som jag brukade lite förut, med massvis av övningar som du kan titta på. Har för mig att det är på något sätt kopplat till IFK Göteborg.

Kan du leta upp den hemsidan till mig ty?

Tack för alla andra svar.
Citera
2010-09-27, 16:34
Medlem
Xenios avatar
Jag har spelat back hela livet är nu ytter-back men spelat mittback ett bra tag i livet också Som mittback så måste du som tidigare skrev kunna läsa spelet men även kunna rensa i vissa tillfällen.

Men oftast kan det vara bra om du är säker på dina passningar för att slå en fel passning som mitt back (sista spelare) är inte det optimala Så att kunna slå raka och HÅRDA passningar är ju bra med BÅDA fötterna då du inte ofta hinner toucha för mycket på bollen innan du har en anfallare på dig
Citera
2010-09-27, 16:38
Bannlyst
En mittback på 18 år får inte väga 65 kilo. Punkt slut. Du måste bli köttigare.
Är du kortvuxen föreslår jag nog att du tränar lite styrke och satsar på att bli DMC istället. Där har många kortvuxna lyckats bra.
Det förutsätter mest att du har god fysik, spelförståelse och gärna är relativt orädd att gå in i tuffa dueller. Kan du dessutom passa bra så kan du bli en tillgång annat än när det gäller att döda motståndarnas spel.

Men som sagt var, 65 kilo på en defensiv pjäs är alldeles för lite.
Om du är 18 år och bara har träning två gånger i veckan så utgår jag från att du befinner dig på en väldigt oseriös nivå. Vet att hockeyspelare i 14-årsåldern tränar ungefär fem pass, minst, varje vecka och därtill matcher.

Vad talar vi om för nivå?
Citera
2010-09-27, 16:52
Medlem
reconstructs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
En mittback på 18 år får inte väga 65 kilo. Punkt slut. Du måste bli köttigare.
Är du kortvuxen föreslår jag nog att du tränar lite styrke och satsar på att bli DMC istället. Där har många kortvuxna lyckats bra.

Men som sagt var, 65 kilo på en defensiv pjäs är alldeles för lite.
Om du är 18 år och bara har träning två gånger i veckan så utgår jag från att du befinner dig på en väldigt oseriös nivå. Vet att hockeyspelare i 14-årsåldern tränar ungefär fem pass, minst, varje vecka och därtill matcher.

Vad talar vi om för nivå?

Mycket bra synpunkter!

Mina personliga erfarenheter av att komma tillbaka till fotbollen 20 kilo tyngre (Tänk Julio Baptista, tänk Essien, eller ja.. jag var tyngre än tidigare åtminstone! ) var att man har alla fördelar på sin sida. Mina seniorlagsdebuter i tonåren präglades just av en smärtsam insikt att jag helt enkelt var för tunn - samt att jag inte vågade gå ordentligt in i närkamper.

Ett starkt tips är alltså att börja styrketräna på egen hand, samt att ytterligare trimma konditionen på egen hand. Kondition är minst 70% av sporten, att vara på "alla ställen samtidigt" väger upp många nackdelar hos en spelare! Vilja är något alla tränare uppskattar, i synnerhet på TS position.

Ha som motto att aldrig vika i dueller och att alltid försöka ge allt - till sist sitter beteendet naturligt och du växer med uppgiften!
Citera
2010-09-27, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reconstruct
Mycket bra synpunkter!

Mina personliga erfarenheter av att komma tillbaka till fotbollen 20 kilo tyngre (Tänk Julio Baptista, tänk Essien, eller ja.. jag var tyngre än tidigare åtminstone! ) var att man har alla fördelar på sin sida. Mina seniorlagsdebuter i tonåren präglades just av en smärtsam insikt att jag helt enkelt var för tunn - samt att jag inte vågade gå ordentligt in i närkamper.

Ett starkt tips är alltså att börja styrketräna på egen hand, samt att ytterligare trimma konditionen på egen hand. Kondition är minst 70% av sporten, att vara på "alla ställen samtidigt" väger upp många nackdelar hos en spelare! Vilja är något alla tränare uppskattar, i synnerhet på TS position.

Ha som motto att aldrig vika i dueller och att alltid försöka ge allt - till sist sitter beteendet naturligt och du växer med uppgiften!

Essien är ju ett fysiskt praktexempel. Julio Baptista tycker jag inte du ska kolla allt för mycket på, då han är betydligt offensivare och inte använder sin fysik på bästa sätt på planen.
Men jag förstår hur du tänker.
Den mentala biten är viktig. Man behöver inte vara supertränad och dunderdeffad så länge man är stark och har rätt inställning, tänk Gattuso där. Han har ingen modellkropp direkt och är inte jättetung, men har inställningen.

Tror en nyckel är att träna upp sig såpass mycket att man vet att ingen motståndare kan köra över en. Inte ens en forward i Carew-size ska vara ett problem, även om man är 177.
I dina skor hade jag satsat på att spela som DMC och även försöka få in fler fotbollspass varje vecka.
Två är alldeles för lite.
Finns det något ytterligare lag du kan lira med?
Citera
2010-09-27, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Essien är ju ett fysiskt praktexempel. Julio Baptista tycker jag inte du ska kolla allt för mycket på, då han är betydligt offensivare och inte använder sin fysik på bästa sätt på planen.
Men jag förstår hur du tänker.
Den mentala biten är viktig. Man behöver inte vara supertränad och dunderdeffad så länge man är stark och har rätt inställning, tänk Gattuso där. Han har ingen modellkropp direkt och är inte jättetung, men har inställningen.

Tror en nyckel är att träna upp sig såpass mycket att man vet att ingen motståndare kan köra över en. Inte ens en forward i Carew-size ska vara ett problem, även om man är 177.
I dina skor hade jag satsat på att spela som DMC och även försöka få in fler fotbollspass varje vecka.
Två är alldeles för lite.
Finns det något ytterligare lag du kan lira med?

Kan väl säga sanningen då att jag är 12 år och är tidig växt så är i puberteten , målbrottet och väldigt mogen. Har blivit frågad tidigare om jag vill spela med b-laget eftersom jag är så "stor" osv men tackat nä eftersom jag inte hade fått spela så mycket men kan prata med dom igen och se om jag kan få vara med och träna iaf.

Fram med fler tips innan jag blir bannad tack

Edit: B-laget spelar i division 7 så det är bara 40+ killar som spelar där om någon undrar hur dom kan fråga en sådan ung.
Senast redigerad av fempack 2010-09-27 kl. 17:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in