2010-09-28, 21:23
Medlem
Run3s avatar
Intressant såklart. Så man har något hum om hur bra den är och varför personen la pengarna på det osv. Kan leda till mkt intressant!
Citera
2010-09-28, 22:23
Medlem
HaWwKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
För att det enda som ger folk en bild av hur bra saken är, är dess pris.
jag köpte iofs en säng många år sedan för ca 10 000 som var helt värdelös

sen köpte jag en från ikea, en hård, som är väldigt bekväm och den kosta drygt 1000 har jag för mig

så det stämmer inte alltid har jag kommit fram till, men oftast
Citera
2010-09-28, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DSpajs
Oftast säger jag inte vad saker kostat som jag köpt, billiga som dyra, av den anledningen att folk ska skita i vad saker kostar som jag köper. Vill de veta pris så kan de kolla i butik eller på nätet..
Haha, skön inställning. Lär ju äga att vara kompis med dig. Kan man inte, som vän till någon, ha det (stundtals hedonistiska) privilegiet att typ slippa gå fram och kolla vilken modell av TV du har köpt för att sen gå ut och googla det och gissa på vilken av butikerna du hade köpt den. Är det verkligen så jävla viktigt för dig att ingen får veta vad saker kostar? Det är ju du som är konstig här, inte folk som frågar vad saker kostar. Sen om det finns folk som frågar det om ALLT så är det väl kanske en udda grej, men gör någon verkligen det?
Citera
2010-09-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Haha, skön inställning. Lär ju äga att vara kompis med dig. Kan man inte, som vän till någon, ha det (stundtals hedonistiska) privilegiet att typ slippa gå fram och kolla vilken modell av TV du har köpt för att sen gå ut och googla det och gissa på vilken av butikerna du hade köpt den. Är det verkligen så jävla viktigt för dig att ingen får veta vad saker kostar? Det är ju du som är konstig här, inte folk som frågar vad saker kostar. Sen om det finns folk som frågar det om ALLT så är det väl kanske en udda grej, men gör någon verkligen det?

Vad du och många andra inte förstått så handlar det inte om att veta vad varan kostar för att man ev är intresserad av en likadan vara själv. Utan det enda viktiga är att veta vad den kostar.. inget annat..

Självklart så förstår jag att folk kanske vill veta om de själv letar efter samma typ av grej men varför måste man annars veta? Det är dessa folk som frågar om ALLT (som du skriver) som min fråga handlar om från första början...
Citera
2010-10-01, 16:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vad du och många andra inte förstått så handlar det inte om att veta vad varan kostar för att man ev är intresserad av en likadan vara själv. Utan det enda viktiga är att veta vad den kostar.. inget annat..

Självklart så förstår jag att folk kanske vill veta om de själv letar efter samma typ av grej men varför måste man annars veta? Det är dessa folk som frågar om ALLT (som du skriver) som min fråga handlar om från första början...

Känner igen fenomenet, oftast är det folk som man redan vet högst troligt har sämre ekonomiska förutsättningar än en själv. För människor med tight ekonomi blir pengar ett väldigt viktigt samtalsämne verkar det som.

Själv har jag en med svenska mått mätt väldigt bra ekonomi och undviker helst att ta lån/krediter överhuvudtaget, problem uppstår då när man byter bil och arbetskamrater frågar "hur mycket kostar den i månaden?".. Jag brukar dra till med en summa bara för att slippa avundsjuka blickar men uppenbarligen är det norm att låna pengar för ett bilinköp vilket i sig är lite tragiskt :-(
Citera
2010-10-01, 16:52
Medlem
Spritzys avatar
Känner igen mig. Folk ser sällan hela bilden dock. Ser jag någon som köpt en dyr pryl tänker man kanske direkt att denne är rik. Men vet man vem personen är kan man ju också relatera till dess jobb. Vet man att han är sopgubbe kan man anta att mycket är belånat och då mister jag respekten igen.
Citera
2010-10-01, 20:38
Medlem
hesons avatar
Jag fråga ofta om jag är sugen på något liknande. Det är mycket stor skillnad på att veta vad en 1080p projektor kostar i katalogen, och vad den bildkvalitetsnörden nogsamt valt ut kostar.

Kvalitet kostar är djävla bullshit, snygga loggor och marknadsföring kostar ofta betydligt med än kvaliteten så att fråga för att får reda på om det är en bra produkt är oftast ganska lönlöst. När losers handlar prylar låter jag bli att fråga vad det kostat för att jag inte kan låta bli att hånskratta när de blivit på lurade något skit för dubbla pengen.
Citera
2010-10-02, 12:59
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Varför är det så att vissa bara måste veta vad allt kostar? Viktigt är det också för de själva att berätta vad deras saker kostat om de t.ex köpt något fint.

Som ett exempel: Du har köpt en ny TV. Du hinner knappt berätta detta för denna person innan han frågar hur mycket den kostade. Säger du att du inte vill säga det eller att det är oviktigt så blir denna person sur

Någon som känner igen det?

Om du inte kan säga vad den kostar är du en jävla fjant.

Citat:
Vad spelar det för roll vad något kostat? Om din TV kostat 5000:- eller 50000:- spelar väl noll roll?

Jo, det spelar roll. Det säger en hel del om köparen vad saken kostade.

Jag antar att du startade denna tråden för att du skäms för att du inte har råd att köpa dyra saker?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in