2010-09-28, 08:52
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DSpajs
Vi snackar om en person som är helt okunnig i allt vad har med teknik att göra. HDTV vet han inte ens vad det är för något.. utan det är bara prislappen som är det viktiga att veta..

Vem riktar du ditt svar till? Vem pratar du om?

Citat:
Tydligen så är väl alla såna då utom jag. Då är jag tydligen onormal som inte bryr mig om vad andra ger för sina bilar,elektronikgrejer, klockor, kläder osv..

Får jag fråga om det beror på att du själv inte har så mycket pengar? (Menar inget otrevligt med min fråga, är fullt seriös).
Folk som har mindre pengar än sina polare och kanske inte kan göra liknande köp eller lägga mycket pengar på en del saker tenderar att reta sig på sånt.
Såklart behöver man inte skrika ut pris till sin omgivning på allt man köpt men det är skillnad på det och att vilja ställa frågan och diskutera priser (vilket i sig är helt normalt).
Citera
2010-09-28, 08:56
Medlem
Mr Coffees avatar
Jag är tvärtom, jag brukar aldrig fråga vad något kostar. Detta stör vissa också så tillslut klämmer de alltid in priset i konversationen.
Citera
2010-09-28, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Vem riktar du ditt svar till? Vem pratar du om?

Får jag fråga om det beror på att du själv inte har så mycket pengar? (Menar inget otrevligt med min fråga, är fullt seriös).
Folk som har mindre pengar än sina polare och kanske inte kan göra liknande köp eller lägga mycket pengar på en del saker tenderar att reta sig på sånt.
Såklart behöver man inte skrika ut pris till sin omgivning på allt man köpt men det är skillnad på det och att vilja ställa frågan och diskutera priser (vilket i sig är helt normalt).

Jag har inte lite pengar. Har det faktiskt rätt så gott ställt. Köper rätt så fina saker och handlar aldrig på avbetalning. Självklart så är jag oxå intresserad av vad mina vänner gett för olika saker då sakerna kanske ligger i mitt intresse, men aldrig annars. Skulle en vän till mig ha köpt en ny bil så tittar jag självklart på den och så innan jag ev frågar vad den kostade (om jag nu vill veta det). Vissa vill veta pris innan de ens vet vad det är för något man köpt.
Citera
2010-09-28, 12:25
Medlem
Affelindos avatar
Man frågar väl om priset för att det är en del av en vanlig konversation. På något sätt har det blivit praxis precis som om att alla i Sverige pratar väder hela tiden. Inte särskilt intressant men en del av hur vårt sociala samspel fungerar.
Citera
2010-09-28, 13:27
Medlem
sirVandalots avatar
Det finns två sorters folk som frågar efter priset. Dels dom som är sugna på att köpa en likadan själv och därför vill veta om dom har råd. Sedan finns det dom som inte har råd och vet om det men som ändå måste envisas med att försöka få folk att prata om priset på det dom köpt bara för att kunna ojja sig över hur förskräckligt dyrt det var, och onödigt, och direkt dåligt. Klassisk jävla Svensk avundsjuka.
Citera
2010-09-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirVandalot
Det finns två sorters folk som frågar efter priset. Dels dom som är sugna på att köpa en likadan själv och därför vill veta om dom har råd. Sedan finns det dom som inte har råd och vet om det men som ändå måste envisas med att försöka få folk att prata om priset på det dom köpt bara för att kunna ojja sig över hur förskräckligt dyrt det var, och onödigt, och direkt dåligt. Klassisk jävla Svensk avundsjuka.

Det finns många fler anledingar än dem du tar upp och avundsjuka kommer enligt min mening längst ner på denna lista.

OffT:

Hur länge ska vi i detta landet tjata om avundsjuka så fort någon frågar eller tycker något? känns som at man vill att folk ska vara det, tyvärr är folk det väldigt sällan.

Självklart blir jag avis på min polare som har råd att köpa en ny ferrari men det betyder inte att jag inte unnar honom det! tolkningen av avundsjuka har fått en väldigt negativ klang tyvärr. Utan den har jag ju ingen motivation till att själv jobba hårdare så jag också kan köpa en
Citera
2010-09-28, 16:05
Medlem
08oss avatar
Citat:
Varför är det så att vissa bara måste veta vad allt kostar? Viktigt är det också för de själva att berätta vad deras saker kostat om de t.ex köpt något fint.

Som ett exempel: Du har köpt en ny TV. Du hinner knappt berätta detta för denna person innan han frågar hur mycket den kostade. Säger du att du inte vill säga det eller att det är oviktigt så blir denna person sur

Någon som känner igen det?
För man inte är insatt i TV/dator-branchen.
Typ om någon har köpt en dator.
Bärbar eller stationär?
stationär
Är den bra?
-Ja, intel core quad core X543 super-turbo-ultra-mega-processor
... Vad kostar den?
-4000 kr inklusive kontorsstol = aha! billig och dålig dator
-15000 = aha! bra dator

Ger iaf ett hum om hur datorn är, gäller även apple-datorer men lägg till några tusen för loggan
Citera
2010-09-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
För man inte är insatt i TV/dator-branchen.
Typ om någon har köpt en dator.
Bärbar eller stationär?
stationär
Är den bra?
-Ja, intel core quad core X543 super-turbo-ultra-mega-processor
... Vad kostar den?
-4000 kr inklusive kontorsstol = aha! billig och dålig dator
-15000 = aha! bra dator

Ger iaf ett hum om hur datorn är, gäller även apple-datorer men lägg till några tusen för loggan

Jo men annorlunda blir det ju om personen inte är intresserad alls av produkten utan BARA vill veta hur mycket den kostade..
Citera
2010-09-28, 16:51
Medlem
Kan ge ett par exempel till:
Jag kommer hem till min kompis och ser att han har köpt ett nytt matsalsbord.

Ex1:

Jag säger: -har du köpt nytt bord?
Han säger: - ja den kostade 10000kr

Ex2:

Min kompis kommer hem och ser att jag köpt något nytt.

Han säger: - har du köpt ny xxxxx
Jag hinner knappt säga -Ja förrän han frågar hur mycket den kostade.
Citera
2010-09-28, 19:41
Medlem
lovelymiserys avatar
Hatar, hatar och åter hatar detta fenomen. Det är cheap, lower middleclass varning på det så det riktigt skriker! Jag svarar aldrig. Säger heller aldrig "det vill jag inte säga". Brukar dra till med ngt som "lagom mkt", "jag tyckte det var vettigt" el whatever. Men inte priset, någonsin. Man vill ju dock säga att "du betalade inte so why do you care".
Citera
2010-09-28, 20:52
Medlem
Kukmätning. Nuff said.
Citera
2010-09-28, 21:03
Medlem
Blocket.ses avatar
Oftast brukar det ju vara (iaf teknikprylat)
Desto dyrare, desto fetare kredit
Jätteavis man blir
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in