2010-09-27, 15:28
Medlem
Forbliranonyms avatar
Pengar ska man slösa inte prata om. Jag kan däremot säga vad jag säljer mina gammla saker för.
Citera
2010-09-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Det spelar stor jävla roll om en TV kostar 5000 eller 50000... du har uppenbarligen noll koll på TV-marknaden. Och ja, det är intressant.
Köper en person en TV för 5k så är personen enbart ute efter en vanlig jävla svensson TV medans en person som köper en TV för 50k antagligen är en bildkvalitets entusiast alternativt rik. Så det berättar en del om ägaren.

Själv skulle jag aldrig köpa en TV för 5k, minst 15k.

Nu menade jag inte att det inte spelar någon roll för mig. Menade att vad spelar de för roll för nån annan om den kostat mig 5k eller 50kkr.
Citera
2010-09-27, 15:53
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Jag brukar vilja veta för att det är intressant och jag är intresserad.
Jag gillar teknik. Vi kan ta TV som ett exempel. Väldigt ofta (speciellt när det kommer till teknik) ger priset en bra bild av hur bra produkten är. Och efter pris kan man ta för givet eller förvänta sig att produkten ska ha vissa egenskaper.

Exempel
42" TV med Full HD för 5999,-
42" TV utan Full HD för 9999,- <-- hmm fan va skumt? varför då?

Jag tänker inte alls "oj var den så dyr, har han råd med det", "kan jag också ha råd med en sån".
Skiter fullständigt i om mina polare är rikare eller fattigare än mig. Jag bryr mig bara om produkt och pris och att göra ett bra köp. Det är intressant helt enkelt?
Citera
2010-09-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Jag brukar vilja veta för att det är intressant och jag är intresserad.
Jag gillar teknik. Vi kan ta TV som ett exempel. Väldigt ofta (speciellt när det kommer till teknik) ger priset en bra bild av hur bra produkten är. Och efter pris kan man ta för givet eller förvänta sig att produkten ska ha vissa egenskaper.

Exempel
42" TV med Full HD för 5999,-
42" TV utan Full HD för 9999,- <-- hmm fan va skumt? varför då?

Jag tänker inte alls "oj var den så dyr, har han råd med det", "kan jag också ha råd med en sån".
Skiter fullständigt i om mina polare är rikare eller fattigare än mig. Jag bryr mig bara om produkt och pris och att göra ett bra köp. Det är intressant helt enkelt?

Vi snackar om en person som är helt okunnig i allt vad har med teknik att göra. HDTV vet han inte ens vad det är för något.. utan det är bara prislappen som är det viktiga att veta..
Citera
2010-09-27, 16:08
Medlem
"Vi snackar om en person som är helt okunnig i allt vad har med teknik att göra"

Jaha, varför skall du då nämna att du köpt en ny TV överhuvudtaget? Din fiktiva kompis skiter ju uppenbarligen i detta ändå?

Om jag ser till mig själv så är ju priset intressant för att bilda mig en uppfattning om detta var ett bra köp eller inte.

Gjorde själv ett bra köp häromdagen och för att någon skall kunna bilda sig en uppfattning om huruvida det var ett bra köp eller inte så behöver de ju faktiskt veta priset. Köpte en Samsung 40# Full HD LCD med USB-ingång för film/musik/bild. Hur skall ni veta om detta var ett bra köp eller ej?
Citera
2010-09-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackuser
"Vi snackar om en person som är helt okunnig i allt vad har med teknik att göra"

Jaha, varför skall du då nämna att du köpt en ny TV överhuvudtaget? Din fiktiva kompis skiter ju uppenbarligen i detta ändå?

Om jag ser till mig själv så är ju priset intressant för att bilda mig en uppfattning om detta var ett bra köp eller inte.

Gjorde själv ett bra köp häromdagen och för att någon skall kunna bilda sig en uppfattning om huruvida det var ett bra köp eller inte så behöver de ju faktiskt veta priset. Köpte en Samsung 40# Full HD LCD med USB-ingång för film/musik/bild. Hur skall ni veta om detta var ett bra köp eller ej?

Man behöver inte nämna det. En dag så kommer ju personen själv att se det.. varför har alla fastnat på TV hela tiden?
Citera
2010-09-27, 16:25
Medlem
Ju dyrare en sak är desto större utrymme finns det ju för att göra jättebra/jättedåliga köp. Denna information kan ju vara av betydelse för dig själv om du har planerat att genomföra likande stora köp.

Därför är det intressantare att veta vad en lägenhet, hus, bil, TV kostade än exempelvis en tröja eller en mp3-spelare.

Så fungerar jag iaf
Senast redigerad av flashbackuser 2010-09-27 kl. 16:43.
Citera
2010-09-27, 16:50
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Det spelar stor jävla roll om en TV kostar 5000 eller 50000... du har uppenbarligen noll koll på TV-marknaden. Och ja, det är intressant.
Köper en person en TV för 5k så är personen enbart ute efter en vanlig jävla svensson TV medans en person som köper en TV för 50k antagligen är en bildkvalitets entusiast alternativt rik. Så det berättar en del om ägaren.

Själv skulle jag aldrig köpa en TV för 5k, minst 15k.

Nu vet vi alla att du tycker man är en idiot, om man köper en tv för 5k, som man bara ska kolla på nyheterna och några såpor på..
Det är ju en prioriteringsfråga.. Dom som inte lägger 50k på en tv kanske lägger lite extra pengar på snygga kläder, nytt ekgolv till vardagsrummet, Greklandsresa, eller kanske aktier..
Alla kan ju inte köpa det värsta av allt..
Citera
2010-09-27, 17:21
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DSpajs
Vad spelar det för roll vad något kostat? Om din TV kostat 5000:- eller 50000:- spelar väl noll roll?
Så priset är ointressant när det kommer till produkter? "ok."
Som alla har sagt så kanske man själv är intresserad av att köpa produkten i fråga eller någon liknande och då kan prisnivåer vara intressanta.
Citera
2010-09-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
För att det är intressant.

Jag kan inte mer än instämma... Varför skulle man inte vilja veta vad folk gett för olika saker? Det är väl det enda sättet man kan bilda sig en uppfattning om vad saker och ting är värt.

Tex. Om man säljer sin lägenhet är det väl förbannat intressant att veta vad nyinflyttade grannar i området gett för sin. Antar att det här resonemanget är allt för mycket för vissa flashbackare, då det är övertydligt. Men det är ju så det fungerar och tacka fan för det.

Intresset för priser kan appliceras på precis allt...
Citera
2010-09-27, 17:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurex
VaAlla har en tv, är väl inget intressant?

Jag har ingen.

Men jag hade en 42" LCD nånting.

15.000 kostade den

Den finns nu hos ex-frun.

Så nu vet ni det.
Citera
2010-09-27, 18:50
Medlem
Tydligen så är väl alla såna då utom jag. Då är jag tydligen onormal som inte bryr mig om vad andra ger för sina bilar,elektronikgrejer, klockor, kläder osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in