Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-27, 13:35
Medlem
Morn,

Jag har försökt att göra en server till Minecraft för mig och en polare, jag är inte så haj på det här med datorer, jag spelar mest spel :P

Så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig lite, mitt problem är att när jag startar upp Startserver.bat så kommer kommandotolken upp och det står " 'java' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. "

Jag har kommit så långt att det är mitt java det är fel på, jag har avinstallerat det och intellerat om det flera gånger, men ingenting verkar fungera.. Jag har sökt på olika forum och på google men hittar ingenting som jag förstår..

Jag kör Windows 7 btw

Provade att söka men hittade ingenting som passade..

Tacksam för alla svar
Citera
2010-09-27, 15:19
Medlem
skogspromenads avatar
Jag har också problem med Java och W7 när jag ska programmera i eclipse.
Citera
2010-09-27, 21:45
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkis
Morn,

Jag har försökt att göra en server till Minecraft för mig och en polare, jag är inte så haj på det här med datorer, jag spelar mest spel :P

Så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig lite, mitt problem är att när jag startar upp Startserver.bat så kommer kommandotolken upp och det står " 'java' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. "

Jag har kommit så långt att det är mitt java det är fel på, jag har avinstallerat det och intellerat om det flera gånger, men ingenting verkar fungera.. Jag har sökt på olika forum och på google men hittar ingenting som jag förstår..

Jag kör Windows 7 btw

Provade att söka men hittade ingenting som passade..

Tacksam för alla svar
Problemet är att man här inte har lagt till java i sin path. Har man inte gjort det så vet inte datorn var den ska leta efter java. Lösningen är att antingen lägga trill det i sin path (görs nånstans där man kan ställa environment variables i windows 7), eller så får man modda bat-filen och ange den fullständiga sökvägen till java JREs bin-katalog där java.exe ligger så lär det kunna funka bättre.
Citera
2010-09-27, 21:47
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Jag har också problem med Java och W7 när jag ska programmera i eclipse.
Det säger du? Nu är min oljelampa inne på reparation, så jag kan tyvärr inte gnida på den och frammana anden som kan tala om vad för problem du har och min kristallkula har jag gjort mej av med, så du kanske kan upplysa oss andra VAD ditt problem består i?
Citera
2010-09-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Problemet är att man här inte har lagt till java i sin path. Har man inte gjort det så vet inte datorn var den ska leta efter java. Lösningen är att antingen lägga trill det i sin path (görs nånstans där man kan ställa environment variables i windows 7), eller så får man modda bat-filen och ange den fullständiga sökvägen till java JREs bin-katalog där java.exe ligger så lär det kunna funka bättre.

Tack för ditt svar!

Okej, jag har hittat Environmental variables, jag gör en ny System variable, ska jag då skriva in " C:\Program files (x86)\Java\jre6\bin\java.exe " (eftersom det är där mitt java ligger) eller har jag fått det om bakfoten? *edit* Testade det här och det funkade inte, har jag missat någonting eller skrivit fel?*edit*

Modda bat-filen har jag inte en aning om hur jag gör, så det kommer nog vara svårare att förklara än det där :P
Senast redigerad av Lunkis 2010-09-27 kl. 23:39.
Citera
2010-09-28, 00:24
Medlem
Jag installerade om mitt java och la det direkt inne på C:\ och skrev in C:\Java\bin\java.exe i bat-filen och då funkade servern, men spelet fungerade inte, vilket också kräver java. Så jag fick installera om det ch lägga det där jag hade det förut, C:\Program files (x86)\Java\jre6\bin\java.exe.
Men när jag går in i bat-filen och ändrar till den mappen, med hela sökvägen så står det bara " 'C:\Progam' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. "

Så den slutar alltså att läsa in sökvägen efter program, jag antog att det va för att det va ett mellanslag, men jag kan ju inte ta bort det. för den mappen finns ju inte.. Fan va krongligt det blev..

Hoppas det här hjälper någonting, annars är det bara att skita i det, har alla orginal filer kvar..
Senast redigerad av Lunkis 2010-09-28 kl. 00:48.
Citera
2010-09-28, 05:01
Medlem
superKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkis
Jag installerade om mitt java och la det direkt inne på C:\ och skrev in C:\Java\bin\java.exe i bat-filen och då funkade servern, men spelet fungerade inte, vilket också kräver java. Så jag fick installera om det ch lägga det där jag hade det förut, C:\Program files (x86)\Java\jre6\bin\java.exe.
Men när jag går in i bat-filen och ändrar till den mappen, med hela sökvägen så står det bara " 'C:\Progam' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. "

Så den slutar alltså att läsa in sökvägen efter program, jag antog att det va för att det va ett mellanslag, men jag kan ju inte ta bort det. för den mappen finns ju inte.. Fan va krongligt det blev..

Hoppas det här hjälper någonting, annars är det bara att skita i det, har alla orginal filer kvar..

Du ska path'a till 'bin'-mappen, inte java.exe. T.ex:
Kod:
C:\j2sdk1.4.2_<version>\bin 

Edit; ändrar du i bat-filen så borde det funka om du har citat-tecken vid sökvägen så den läser mellanslaget.
Kod:
CD "C:\program files\j2sdk1.4.2_<version>\bin
Senast redigerad av superKing 2010-09-28 kl. 05:04.
Citera
2010-09-28, 06:52
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superKing
Du ska path'a till 'bin'-mappen, inte java.exe. T.ex:
Kod:
C:\j2sdk1.4.2_<version>\bin 

Edit; ändrar du i bat-filen så borde det funka om du har citat-tecken vid sökvägen så den läser mellanslaget.
Kod:
CD "C:\program files\j2sdk1.4.2_<version>\bin
Som sagt, citationstecken runt sökvägen så kommer mellanslagen i den att funka med. Dessutom hoppas jag verkligen att 1.4.x var ett exempel här, den är väldigt gammal vid det här laget.
Citera
2010-09-28, 19:02
Medlem
Tack för svaren!

Nu funkar det klockrent
Citera
2010-11-23, 22:41
Medlem
Hej jag har kört fast lite i mitt mini program.

import java.util.*;
public class Ovning3 {

public static void main(String[]args){

Scanner sc=new Scanner(System.in);

System.out.println("Ange kvadratens sida:");
double kvadrat=sc.nextDouble();

System.out.println("Ange cirkelns radie:");
double radieCirkel=sc.nextDouble();

System.out.println("Ange triangelns bas:");
double triangelBas=sc.nextDouble();

System.out.println("Ange triangelns höjd:");
double triangelHöjd=sc.nextDouble();

double areaKvadrat=kvadrat*kvadrat;

double areaCirkel=3.14*radieCirkel*radieCirkel;

double areaTriangel=triangelBas*triangelHöjd/2;

double störst=(0);

if (areaKvadrat>areaCirkel){

areaKvadrat=störst;
}

System.out.println(störst);
}

}

Det programmet gör är att räkna ut arean på olika figurer. Problemet jag har är if satsen, det jag vill att den ska göra om kvadrat är större en cirkel så ska variabeln " störst " bli " areaKvadrat" men den VÄGRAR.
Citera
2010-11-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertiltotal
areaKvadrat=störst;

Citat:
Ursprungligen postat av bertiltotal
störst=areaKvadrat;
Citera
2010-11-23, 22:49
Medlem
TACK
Funkar nu men varför spelar det så stor roll ? (är väldigt ny)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in