Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-27, 13:14
Medlem
Har haft min MacBook i knappa 2 år. Det är en MacBook aluminium, tror inte dessa säljs längre. Hur som helst så fortsätter den bara att tugga vid "start-up-äpplet". När jag gör hårdvarutest med skivan jag fick till hittas dock inga fel.

Det verkar ju vara hårddisken, men någon annan som kan tänkas veta?

/Hilmeros
Citera
2010-09-27, 13:41
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hilmeros
Har haft min MacBook i knappa 2 år. Det är en MacBook aluminium, tror inte dessa säljs längre. Hur som helst så fortsätter den bara att tugga vid "start-up-äpplet". När jag gör hårdvarutest med skivan jag fick till hittas dock inga fel.

Det verkar ju vara hårddisken, men någon annan som kan tänkas veta?

/Hilmeros

Ingen wiz, men har du testat att återställa PRAM och NVRAM?

Har för mig att det blir kernel panic om det är hårddisken, men kan ha fel.
Citera
2010-09-27, 13:45
Medlem
Vad händer om du håller in shifttangenten (vänster påstås det) och startar om datorn?
Citera
2010-09-27, 13:57
Medlem
Tack för snabba svar.

När jag återställde PRAM och NVRAM blev det ingen skillnad, "laddningscirkeln" cirkulerar i all evighet.

När jag höll in vänster shift, så kom datorn bara till äpplet, utan att "laddningscirkeln" kom fram, mer hände inte.

:S
Citera
2010-09-27, 13:59
Medlem
Kanske låter idiotiskt, men läs i instruktionsboken..
Citera
2010-09-27, 14:12
Medlem
ceterus avatar
Låter som om hårddisken har säckat ihop eller att bootsektorn pajjat. Har du kvar garanti på datorn? Då är det bara att lämna in den vid närmaste apple support.
Citera
2010-09-27, 18:36
Medlem
ei96byods avatar
Kolla den här tråden. Killen där lyckades fixa sin MacBook PRO:
https://www.flashback.org/t1303194
Citera
2010-09-30, 12:10
Medlem
corals avatar
Installera om systemet, hänger det sig igen: byt disk.
Citera
2010-10-02, 23:53
Medlem
Citat:
När jag återställde PRAM och NVRAM blev det ingen skillnad, "laddningscirkeln" cirkulerar i all evighet.
Hur länge orkar du vänta? Testa att starta innan du går och lägger dig. Är den inte klar när du vaknar så är det dags att installera om!
Gör en "arkivera och installera" först och berätta om det löser problemet.
Citera
2010-10-02, 23:53
Medlem
Milkcrates avatar
I med laddsladden förfan
Citera
2010-10-03, 00:40
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milkcrate
I med laddsladden förfan

Kung svar...

OnT: Jag fick samma problem en gång, dock bara drygt två månader efter jag hade fått datorn så jag hade inget viktigt på den än. Men jag installerade bara om den så funkade det, och nu har den snurrat på i drygt 1.5 år utan problem. Om du har viktiga grejer kan du ju öppna den och koppla in hårddisken i en annan dator och göra en backup, sen så installerar du om. Fast man kanske kan komma åt och göra en backup när man har bootat på cd:n?
Citera
2010-10-03, 02:00
Medlem
SpaderSexs avatar
Citat:
Tack för snabba svar.

När jag höll in vänster shift, så kom datorn bara till äpplet, utan att "laddningscirkeln" kom fram, mer hände inte.

:S
Boota till installationsskivan
Öppna skiverktyget och gör en kontrollera skiva och om du får några felmneddelanden kör du reparera skiva
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in