Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-27, 11:54
Medlem
Hej...ja som rubriken lyder, säg att jag tänkt att säga upp mig och har 2 månader uppsägningstid, ser banken detta om man skulle vilja ta ett lån utan säkerhet (ca 300.000kr) under denna period?. Kan banken se det på så kort varsel? Ja jag vet att man kan ta lånet innan man säger upp sig och nej jag skall inte fly landet.

Svara gärna du som har erfarenhet.
Citera
2010-09-28, 12:14
Medlem
2js avatar
Nej, en bank kan inte se om du har sagt upp dig från en anställning. Det är endast mellan dig och arbetsgivaren. Om företaget säger upp anställda har man upplysningsplikt till deras fackliga arbetstagarorganisation, men ingen informationsplikt någonstans om en anställd säger upp sig. Men för att få ett lån behöver du kanske visa upp ditt anställningsavtal, och endera köper då banken detta eller så kontaktar man arbetsgivaren och verifierar att det är riktigt..
Citera
2010-09-29, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2j
Nej, en bank kan inte se om du har sagt upp dig från en anställning. Det är endast mellan dig och arbetsgivaren. Om företaget säger upp anställda har man upplysningsplikt till deras fackliga arbetstagarorganisation, men ingen informationsplikt någonstans om en anställd säger upp sig. Men för att få ett lån behöver du kanske visa upp ditt anställningsavtal, och endera köper då banken detta eller så kontaktar man arbetsgivaren och verifierar att det är riktigt..

Tack för ditt svar!
Citera
2010-09-30, 00:39
Medlem
joceks avatar
Du kan inte skriva på låneansökan att du är tillsvidareanställd om du sagt upp dig, så sök lånet innan uppsägningen.
Citera
2010-09-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Du kan inte skriva på låneansökan att du är tillsvidareanställd om du sagt upp dig, så sök lånet innan uppsägningen.

Du menar att det är förbjudet att ljuga?
Citera
2011-01-08, 15:34
Medlem
Tråden kan låsas, anledningen var att jag skulle byta jobb med 6 månaders prövotid tills jag blev fast, men nu blev det inte så :-) Tack alla som svarat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in