Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-27, 11:39
  #1
Medlem
PepperPottss avatar
För att göra en lång historia kort: Familjens tonåring har ertappats med att röka "spice". Via en kollegas rekommendationer kom vi snart i kontakt med FMN där vi genast fick frågan om barnet möjligen lyssnar på hårdrock, bär någon form av svart klädsel, använder nitbälten eller har smycken/kläder dekorerade med dödskallar. Var h*n möjligen piercad? Detta gjorde mig en aning konfunderad, men eftersom h*n klär sig ganska alldagligt efter rådande trender svarade jag ett ärligt nej. Strax därefter stack man boken "Hasch - Himmel och helvete" skriven av Allan Rubin (Sobers Förlags AB) i händerna på oss förvirrade föräldrar. Redan en snabb läsning av bokens baksida gjorde att små varningsklockor började ringa. Där kan man läsa några utdrag ur recensioner som skrivits om en bok han gett ut tidigare. Den kallas bl a "politiskt farlig... En riktigt usel bok", "mischmasch, besynnerliga resonemang" och LO-tidningen skriver "Man hoppas att ingen tar hans bok på allvar".

Vid det här laget har jag ögnat igenom hela boken och, hittills, läst de 19 första avsnitten mer noggrant. Så här långt har jag konstaterat att engagemang för miljön, politik, intresse för new age (yoga och meditation), österländsk religion, ockultism och framförallt satanism, punkkulturen skinheads och hårdrock alla är tecken på drogbruk enligt författaren. Även att hysa ett intresse för reptiler verkar göra människor till offer för haschet. Han återkommer ofta till häxerier, shamaner, ställer märkliga frågor och förkastar de uppgifter som förekommer i boken "Hasch. Romantik och fakta" av Nordegren/Tunving samtidigt som han nämner författarduons status som två av landets ansedda experter på området. Detta är alltså i korta drag. Boken tycks vara en guldgruva av märkligheter att ösa ur.

Vem är denne man? Vad grundar han sina påståenden på? Har han några som helst vetenskapliga belägg för dessa?
De enda referenser jag hittar i boken är besök i skiv- och new agebutiker, hörsägen, klotter, kvällstidningar och några besök i Christiania. Inga källhänvisningar andra än foto och skivomslag finns angivna.

Såvitt jag kan förstå är (eller var?) han arkitekt till yrket. De efterforskningar jag gjort på nätet ger vid hand att han även titulerar sig som "drogdebattör" och att även rollspel och s.k. lajvande leder till satanism, ockultism och ungdomsfördärv i största allmänhet enligt herr Rubin. Har han några som helst egna erfarenheter av drogmissbruk i sin närhet?

Något jag också reagerat på är att han gärna nämner nyandlighet, new age, satanism och dylikt "flum" som skadligt och starkt knutna till drogande, medan han nämner att han själv "sett hur frälsningsupplevelser för många kan bli början till ett nytt liv". Tydligen innefattar alltså drogrusets påstådda andliga upplevelser inte Jesus, bara österländska gudar, onda makter och mer "primitiva" gudafigurer. Hur nu det går till. Borde inte, logiskt sett, det "medvetandevidgande" i samband med haschrökande han beskriver omfatta all form av andlighet, inte bara selektiva religioner? Har han själv religiös anknytning? Googlar man hans namn antyds nämligen att han skulle ha anknytning till Livets Ord, kan detta verifieras?
Citera
2010-09-27, 11:51
  #2
Moderator
Psilosophers avatar
Tycker att du redan svarat på din egen fråga. Alltså: Rubin är inte vare sig seriös eller en auktoritet i ämnet. Visst finns det ett korn av sanning i en del av hans resonemang, men han drar allt för långtgående slutsatser, och är för det mesta bara förvirrad och löjeväckande.

Tror att han har kopplingar till frireligiösa rörelser, men är ej säker på det. Hursomhelst: VARNING utfärdad.

Passar även på att varna för FMN, som är rent vetenskapsfientliga och far med osannning.
Citera
2010-09-27, 12:12
  #3
Medlem
Efter att ha varit på en föreläsning med Allan Rubin kan jag säga att mannen bör beläggas med yttrandeförbud. Han saknar både kompetens och trovärdighet.

Bra att du lyssnade på dina varningsklockor..det är ingen slump att de ringde
Citera
2010-09-27, 14:36
  #4
Medlem
deTremouillacs avatar
Förklara för din unge att de där lagliga cannabinoiderna vet ingen riktigt hur de fungerar, om de är cancerogena eller liknanade. Det är forskningskemikalier och sådanna ska man använda sparsamt, man ska framförallt inte i parti och minut förånga dem och andas in i kroppens egen lilla cancerfabrik lungorna.

Föreslå sedan att han - när han är myndig - kan röka cannabis istället. Att lyssna på någon från FMN, speciellt en sådan som gillar de lite mer ockulta, kan vara förödande. Försök ha en mogen dialog med ditt barn istället.

Allan Rubin är Nils Beijerot på en dålig syratripp.
Citera
2010-09-27, 14:53
  #5
Medlem
PepperPottss avatar
Några sanningskorn tror jag att jag hittat i boken, även om jag tycker att de lätt drunknar i de långsökta frågeställningar och de slutsatser han drar när hans fantasi verkar få löpa amok. Jag tycker att tonen i hans resonemang och att han tycks hysa en viss aversion mot all form av andlighet utom kristendomen lutar åt det frireligiösa hållet (rätta mig gärna om jag har fel). Det i kombination med den, som det verkar, totala avsaknaden av vetenskapliga belägg gör att jag tycker det är en aning märkligt att den här boken används i något slags "utbildningssyfte".

Om jag fattat saken rätt är boken populär inom FMN, och till viss del kan jag nog förstå om den blivit det, konstigt nog. Den chock och förvirring det innebär att upptäcka att ens barn drogar kan nog göra att många föräldrar vill hitta en orsak till varför det blivit som det blivit. Och Allan Rubin gör det lätt att hitta denna orsak i kläder, musik, filmer - vad som helst - han verkar kunna se drogtecken även i frukostgröten. Som förälder i det skedet tror jag det är lätt att man suger åt sig all information man kommer över utan att vara särskilt källkritisk. Jag vill ha fakta för egen del, inte egenhändigt hopsnickrade ritbordsteorier.

Jag tar tacksamt emot all information om denne man och om han grundar sina tankar på någon slags vetenskapliga studier, eller om han bara har livlig fantasi.

Psilosopher, berätta gärna mer om dina erfarenheter av FMN. Det kändes naturligt att söka sig dit, och mottagandet kändes bra. De råd vi fick angående konfrontationen med vårt barn och hur man kan hantera situationen har än så länge varit bra, men vi har å andra sidan bara haft ett möte utöver den första telefonkontakten.
Citera
2010-09-27, 14:56
  #6
Medlem
Orangemans avatar
Allan Rubin - en korsning mellan Nils Bejerot och Siewert Öholm - personifierar den svenska narkotikapolitiken.

PepperPotts, som redan har sagts, undvik FMN och andra sektliknande organisationer helt och hållet. Även om dem har de bästa avsikterna, saknar dem oftast kompetensen. Detta är, anser jag, väldigt farligt i.o.m. att det handlar om droger.
__________________
Senast redigerad av Orangeman 2010-09-27 kl. 15:05.
Citera
2010-09-27, 15:49
  #7
Medlem
PepperPottss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MneMik
Efter att ha varit på en föreläsning med Allan Rubin kan jag säga att mannen bör beläggas med yttrandeförbud. Han saknar både kompetens och trovärdighet.

Bra att du lyssnade på dina varningsklockor..det är ingen slump att de ringde

Det här låter spännande. Berätta gärna mer om du vill!
Citera
2010-09-27, 15:50
  #8
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PepperPotts
Psilosopher, berätta gärna mer om dina erfarenheter av FMN. Det kändes naturligt att söka sig dit, och mottagandet kändes bra.
Att de hjälper föräldrar vars barn har kommit på glid är ju hedervärt, och de har säkert en del rutiner som kan vara till hjälp.

Vad jag vänder mig emot med FMN är att de (genom diverse publikationer) driver en kampanj mot "narkotika" som är osaklig, kategorisk och demoniserande. De har inte tagit del av - eller hänsyn till - vetenskapliga rön som talar mot deras politiska agenda. Knark är något ont, helt enkelt - och ska bekämpas med alla tillbudsstående medel.

Min personliga erfarenhet är att de inte är mottagliga för argument eller kritik, då blir de irriterade och slänger på luren. Ingen lyhördhet, m.a.o. och inget jag vill ha i närheten av mina barn.

Se till att vara ordentligt informerad ifall du ämnar överlåta delar av ansvaret för ditt barn till någon annan. Men det visste du ju redan

Lycka till/P.
Citera
2010-09-27, 19:21
  #9
Avstängd
Melange5738s avatar
Han har drivit korståg mot både det ena och det andra. I min ungdom försökte han förbjuda bl.a. rollspel.
Citera
2010-09-27, 20:29
  #10
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PepperPotts
Det här låter spännande. Berätta gärna mer om du vill!

Enjoy,fyra delar
http://kulturarbete.blogspot.com/200...r-fr-svin.html
Citera
2010-09-30, 23:46
  #11
Medlem
Utopia.s avatar
FMN är ju från början en intresseorganisation för föräldrar vars barn missbrukat/brukat droger, inte sant? Det är inte svårt att förstå dessa människors agg mot droger, speciellt då föreningen startades under Bejerots glansdagar då harm reduction fortfarande sågs snett på. Självklart tycker jag att föräldrar vars barn missbrukar narkotika ska få ta del av debatten, de är nog bland de värsta offrena om vi nu ska snacka offer. Men att låta dem ses som sakkunniga debatten i den utsträckningen de gjort är helt åt helvete, det är som att låta föräldrar till brottsoffer dominera debatten om brottsbekämpning.

Som sagts tidigare så är FMN väldigt duktiga på att förstora upp siffror som bekräftar deras världsbild, och helt förbise allt som tyder på något annat. De slåss till exempel mot sprututbytesprogrammen med näbbar och klor, trots ett närmast internationellt konsensus bland forskare att det är ett väldigt effektivt sätt att minska de största farorna med injicerandet av droger: HIV och Hepatit. Att inte "hjälpa" folk att missbruka blir viktigare än att faktiskt rädda deras liv. Detsamma gäller substitutionsbehandling. Och uppenbarligen är de också väldigt duktiga på att sprida ren desinformation.

Var det inte RNS som släppte "Boken om knark och sånt"?
Citera
2010-10-01, 14:52
  #12
Medlem
farfars avatar
Bakom Allan Rubins verklighetsuppfattning döljer sig en tragedi. Hans son tog livet av sig, troligtvis under ett haschrus.

Rubin har även propagerat mot rollspel och en del annat inom ungdomskulturen.

”Jag vill uppmärksamma på förbisedda drogeffekter i debatten. Diskutera psykedeliska drogers roll i en förändrad ungdomskultur – bakom nyandlighet och miljöengagemang, aggressiv anarkistisk revolt och samhällsförakt, och växande intresse för exempelvis Satan”, säger Allan Rubin till Drugnews.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback