Resultat: .
.
0%
0 röster
..
0%
0 röster
2011-08-01, 20:54
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Tror inte Norge kommer ta emot en dömd mördare och våldtäktsman.
Tror inte jag heller inte ens nu efter ABB.
Citera
2011-08-01, 21:42
Medlem
svampdamps avatar
Är inte så insatt men hur ska GM hosta upp 600 000 kr eller är det vi skattebetalar som kommer få stå för notan?
Citera
2011-08-01, 21:45
Medlem
HerrPs avatar
Hejsan

jag behöver hjälp från nån som varit med här sen början. Nät rykte finns ju att Elins mördares bild publicerades fast att man inte bara pixlat honm, utan även photoshoppat honom till en vit man. Finns det nån sanning i det, eller har jag bara hamnat på förvirrade rasist bloggar och där fått höra det här ryktet?

tack för all hjälp.
Citera
2011-08-01, 21:50
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Hejsan

jag behöver hjälp från nån som varit med här sen början. Nät rykte finns ju att Elins mördares bild publicerades fast att man inte bara pixlat honm, utan även photoshoppat honom till en vit man. Finns det nån sanning i det, eller har jag bara hamnat på förvirrade rasist bloggar och där fått höra det här ryktet?

tack för all hjälp.
Tråd finns i Medier och journalistik.

https://www.flashback.org/t1614762
Citera
2011-08-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWhatever
han sitter 10 år och 8 mån sen dagen han greps. Sedan ska man ha suttit minnst 1/4 av hela strafftiden för att beviljas permiss, men han kommer ha ett kolgium ca 1-2 mån efter han utrets på kumla, sedan kommer dom me största sannolikhet sätta upp vilkor för permition, dessa kommer garanterat vara att han skall sitta 4 år från dagen han blev gripen (1/4), sedan får han en lufthålspermiss som innebär att han kommer ut i 4 timmar (han får inte veta om omständigheterna) me 6 plitar i mindre befolkat område. Sedan väntar en sådan permition ca 1 gång om året tills han kommer in på en C anstalt, å då får man gissa borås, me tanke på åldern och tidigare vistelse i landet, där kommer han beviljas 4 timmar planerad me 2 plitar x 2, sedan 8 timmar utan plitar, 24 timmar, 48, å tillslut 72 timmars tills 2 veckor innan han skippas till negerland. Me tanke på att han skall utvisas på livstid kommer inte hans obevakade permitioner börja förrens han har ca 2 år kvar på straffet eftersom han kommer räknas som flyktfara.

Så fungerar de i realiteten, sen vad folk här efter mig skriver är åtminstonde i detta ämne mindre instressant.

Han hamnar på Kumla (riksmottaningen) och kommer sedan förpassas till norrtälje. Allt annat är mer eller mindre uteslutet. Om 4-5 år kanske han kommer till mariefred, för att i sista instans hamna på skogsome, men de e tveksamt, gissar på borås för svartingen när ingen direkt hotbild föreligger mot honom längre.
Får verkligen livstids utvisade obevakade permissioner?
Citera
2011-08-01, 21:55
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tråd finns i Medier och journalistik.

https://www.flashback.org/t1614762

Jo, jag vet, det var jag som postade där.
Citera
2011-08-01, 22:00
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Är inte så insatt men hur ska GM hosta upp 600 000 kr eller är det vi skattebetalar som kommer få stå för notan?
Kan han inte själva betala går brottsofferfonden in och betalar skadeståndet.
Sen allt vad han i övrigt har kostat så är en dryg halvmillion ingenting i jämnförelse.
Citera
2011-08-01, 23:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Får verkligen livstids utvisade obevakade permissioner?

10 kap. Permission och särskild permission
Riskbedömning
1 § Vid bedömningen av de risker som framgår av 10 kap. 1 och 2 §§ fängelselagen
(2010:610) ska särskilt beaktas
1. karaktären och omfattningen av den intagnes tidigare och aktuella brottslighet,
med särskild hänsyn tagen till eventuella brottsoffer,
2. utfallet av tidigare och pågående verkställighet, såsom utfallet av tidigare utevistelser
och eventuell misskötsamhet,
3. strafftidens längd och återstående verkställighetstid,
4. om den intagne ska utvisas eller avvisas efter frigivning eller saknar anknytning
till riket,
5. om den intagne är medlem i eller har annan koppling till ett kriminellt nätverk
eller grov organiserad brottslighet,
6. den intagnes personliga förhållanden, såsom missbruk eller psykisk ohälsa,
samt
7. förhållandena under vilka permissionen kommer att genomföras

http://www.kriminalvarden.se/upload/om_kriminalvarden/foreskrifter/KVFS_2011_1.pdf
Citera
2011-08-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
10 kap. Permission och särskild permission
Riskbedömning
1 § Vid bedömningen av de risker som framgår av 10 kap. 1 och 2 §§ fängelselagen
(2010:610) ska särskilt beaktas
1. karaktären och omfattningen av den intagnes tidigare och aktuella brottslighet,
med särskild hänsyn tagen till eventuella brottsoffer,
2. utfallet av tidigare och pågående verkställighet, såsom utfallet av tidigare utevistelser
och eventuell misskötsamhet,
3. strafftidens längd och återstående verkställighetstid,
4. om den intagne ska utvisas eller avvisas efter frigivning eller saknar anknytning
till riket,
5. om den intagne är medlem i eller har annan koppling till ett kriminellt nätverk
eller grov organiserad brottslighet,
6. den intagnes personliga förhållanden, såsom missbruk eller psykisk ohälsa,
samt
7. förhållandena under vilka permissionen kommer att genomföras

http://www.kriminalvarden.se/upload/om_kriminalvarden/foreskrifter/KVFS_2011_1.pdf
Ja teoretisk sett så kan en person dömd till livstids utvisning få obevakade permissioner, men om jag uttrycker mig såhär då, brukar de få det?
Citera
2011-08-02, 00:12
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Kan han inte själva betala går brottsofferfonden in och betalar skadeståndet.
Sen allt vad han i övrigt har kostat så är en dryg halvmillion ingenting i jämnförelse.

Men brottsofferfonden betalar väl inga skadestånd? Det står väl vi skattebetalare för, brottsofferfonden satsar på utbildning och forskning. Så lev väl i kunskapen att förutom brottslingars uppehälle i fängelse så får ni och jag även pröjsa deras skadestånd via skatten om de inte har råd själva. Kanske borde kriminalvården byta namn till pampers, eller libero.

http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=4370&refid=1302&parentId=1290
Senast redigerad av Blundetto 2011-08-02 kl. 00:20.
Citera
2011-08-02, 00:24
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Men brottsofferfonden betalar väl inga skadestånd? Det står väl vi skattebetalare för, brottsofferfonden satsar på utbildning och forskning. Så lev väl i kunskapen att förutom brottslingars uppehälle i fängelse så får ni och jag även pröjsa deras skadestånd via skatten om de inte har råd själva. Kanske borde kriminalvården byta namn till pampers, eller libero.

http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=4370&refid=1302&parentId=1290
Jodå. Fast kanske inte just brottsofferfonden, men ersättning går att få.

Citat:
Den som begår ett brott är skyldig att ersätta brottsoffret för de skador som brottet orsakar. Om gärningspersonen inte kan betala eller förblir okänd finns det ändå två möjligheter att få ersättning. För det första kan man ha rätt till ersättning från en försäkring. För det andra kan man ha rätt till ersättning från staten, så kallad brottsskadeersättning.

http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=1297&refid=1296&parentId=1290
Citera
2011-08-02, 00:40
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jodå. Fast kanske inte just brottsofferfonden, men ersättning går att få.

http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=1297&refid=1296&parentId=1290

Oavsett vilken myndighet som står för notan så får alltså du och jag betala allting om GM är oförsäkrad eller inte har råd. Vilket var min poäng.
Senast redigerad av Blundetto 2011-08-02 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in