2010-09-27, 01:28
Bannlyst
Godkväll Flashback!

Jag kan ju bara börja med att säga att jag brukar inte hänga på den här forumdelen, och jag har extremt svårt för att tro på något övernaturligt öht.

I vilket fall, så satt vi några polare och snackade om övernaturliga händelser, vad vi hade varit med om i livet och så vidare. En av oss berättade då att i deras förra lägenhet så hade det, mitt under natten, ramlat ner en tallrik som satt fast på en spik och alla i huset hade vaknat över oljudet som det hade fört med sig, även hans mor. Ingen hade tänkt mer på det utan gått och lagt sig. Tallriken var då någon typ av dekoration, som hade suttit fast så här : |/

Det första sträcket ska föreställa väggen, och det andra spiken som tallriken satt fast i. Man trädde alltså tallriken över spiken, och det var omöjligt att dra ner tallriken (om man inte tog till ordentligt med fysiskt våld, men tallriken hade inte ramlat förens spiken gett vika).

Själva grejjen var då att ingen hade tänkt mer på det över natten, men dagen efter så hade min polares morsa frågat honom om han också hade vaknat av det, vilket även han hade. Det läskiga då var att själva spiken fortfarande satt kvar hel på väggen, medan tallriken hade gått i tusen bitar på golvet. Om ni förstår hur jag menar med det innan så skulle det alltså vara omöjligt för tallriken att bara ramla av utan att den fysiskt lyftes upp ur sin plats.

Jag vägrar tro på det övernaturliga som sagt, och letar efter en logisk förklaring till detta. Är det någon som har en idé, om vi helt utesluter att någon skulle ha råkat tappa den? Det skedde som sagt mitt i natten, den satt uppe inne i ett hörn i köket som prydnad och det är helt uteslutet att någon människa skulle ha råkat tappa den. Alla låg och sov.

Hoppas att jag formulerade mig väl, kändes som ett lite suddigt inlägg... fråga gärna annars, tack!

Edit: Vill inte ändra något i tråden då den redan fått respons, men tallriken gick alltså inte sönder utan det var en plåttallrik som var hel efter den ramlade.
Senast redigerad av rJbN 2010-09-27 kl. 01:38.
Citera
2010-09-27, 01:33
Medlem
Helhetens avatar
Skulle det inte kunna vara möjligt att själva "fästet" på tallriken gav med sig?
Citera
2010-09-27, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helheten
Skulle det inte kunna vara möjligt att själva "fästet" på tallriken gav med sig?

Frågade honom(sitter och pratar över skype), och jag hade skrivit fel i tråden. Det var då inte en tallrik som gick sönder, utan en plåttallrik som fortfarande var hel när de vaknade dagen efter. Fästet var fortfarande helt.
Citera
2010-09-27, 03:33
Medlem
spjuits avatar
Jag kan inte se någon logisk förklaring såvida inte en inbrottstjuv tog sig in, kastade ner tallriken och gick igen. Men det var ju inte logiskt heller...
Citera
2010-09-27, 04:19
Medlem
Sharpshooters avatar
1. Någon i huset hade ner tallriken men vågade inte erkänna det.
2. Något djur hade ner tallriken, kan vara husdjur men även något annat. Själv fick jag en gång in en skrämd ekorre i min lägenhet som levde runt.
3. Tallriken och spiken trillade ner, men någon satte tillbaka spiken.
4. Tallriken "hoppade" av spiken.
5. Den stundande tallriksapokalypsen är nära, beväpna er! Kom ihåg var ni hörde det först!

Ja det är väl rent spontant vad jag kan komma att tänka på.
Citera
2010-09-27, 08:12
Medlem
Detsamma hände oss en natt för något år sedan, jag har en köksklocka som sitter stenhårt fast på en speciell krok, jag måste ta i ordentligt då jag ska ta lös den från väggen, lyfta den uppåt. Vinkla den och lyfta.
Så den sitter verkligen hårt på sin krok som också går upp en bra bit inuti klockfodralet.
På morgonen hade klockan ramlat från spiken och förflyttat sig 5 meter utfrån väggen i en vinkel, så den låg inte längre i matrummet utan i köksdelen. Den var hel och oskadd.

Jag kan tänka mig vibrationer eller så i väggen kan utlösa en sådan grej, men hur detta gick till förstår jag inte, han inte gjort en bild av det heller.
Senast redigerad av skellefteewa 2010-09-27 kl. 08:15.
Citera
2010-09-27, 12:28
Medlem
SocialMisfits avatar
Fast om bara en isolerad händelse sker på det viset så hade jag mest bara tänkt att "Jaha, konstigt, men jaja, på något sätt ramlade den väl ner." typ. Spöken kan man börja fundera på när man har en situation med flertalet av märkliga händelser, anser jag personligen i alla fall.
Citera
2010-09-27, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sharpshooter
2. Något djur hade ner tallriken, kan vara husdjur men även något annat. Själv fick jag en gång in en skrämd ekorre i min lägenhet som levde runt.
5. Den stundande tallriksapokalypsen är nära, beväpna er! Kom ihåg var ni hörde det först!

Det var även det jag frågade honom om det kunde vara möjliga logiska förklaringar, men vi avfärdar helt möjligheten att det var ett husdjur eller någon i huset som orsakade detta. Svårt att förklara hur den satt fast, men som skellefteewa säger så var den inte särskilt lätt att få av, så djur borde även vara helt ute. Inbrottstjuv som råkade göra oväsen låter troligast i mina öron, men kan det finnas någon alternativ förklaring? Såsom även skellefteewa säger, något konstigt vetenskapligt fenomen som vibrationer i väggen eller liknande?
Citera
2010-09-27, 17:01
Medlem
PabloPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rJbN
Såsom även skellefteewa säger, något konstigt vetenskapligt fenomen som vibrationer i väggen eller liknande?

Hände något liknande i vår bostad för en del år sedan. Satt vid datorn omkring ett på natten några meter från en hall. Därute hänger en cirka 1,5 meter hög och cirka 10 kilo tung väggspegel på en rejält pluggad skruv i betongvägg. Plötsligt hörs ett brak då spegeln åker i golvet och går i många bitar. Trots oljudet är det ingen som vaknar!

Spegeln hade hängt där i några månader och många hade stängt dörrar i dess närhet. Dagen efter kunde konstateras att skruven satt stenhårt och fästet på spegeln var helt. Det var fullständigt omöjligt att hänga upp den på fästets kant. Antingen åkte den av eller på det tunna metallfästet. Finns några logiska förklaringar? Det enda som jag kan komma på är mindre kända "naturkrafter", här ifrån eller utifrån.
Citera
2010-09-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharpshooter

Menar du att det finns hoppande tallrikar?
Citera
2010-09-27, 20:52
Medlem
Starlite86s avatar
Det var säkert ett fönster som stod öppet så den blåste ner.
Citera
2010-09-28, 01:39
Medlem
Sharpshooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa

Menar du att det finns hoppande tallrikar?

Stoppa pressarna, det finns alltså något du INTE tror på!

Det roliga är att det var den punkten du reagerade på, inte min punkt om tallriksapokalyps. Men om du läser lite mera noggrant så ser du att jag använde "" runt ordet "hoppande" för att indikera att det inte var hoppande (som i Patrik Sjöberg) jag menade. Sorry om det skapade otydlighet, vad jag menade var "hoppande" från till exempel vibrationer i väggen (eller granne dunkande på andra sidan kanske), inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in