2010-09-27, 00:04
Medlem
En intressant frågeställning:
Betalar man för mycket för filmerna och serierna du ser, när du tittar på reklamfinansierad tv?

Medelsvensson* betalar reklamfinansierad tv genom att titta på 200 timmars** reklam per år.

Du kan köpa loss dessa 200 timmar av ditt liv för 6000 kr*** - är det värt det?

(Du kan alltså köpa 1h för 30kr. När du arbetar säljer du 1h för 75-200kr)

Källor och uträkning:
Citera
2010-09-27, 00:05
Medlem
Denoms avatar
Brukar ladda ner allt istället, mycket mer ekonomiskt för min del.
Citera
2010-09-27, 02:02
Medlem
Passar du inte på då det är reklam att hämta mat, gå på toaletten o d?
Citera
2010-09-27, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan21
Passar du inte på då det är reklam att hämta mat, gå på toaletten o d?
Jag har betal-tv, undviker tv3/tv6 så mycket jag kan. Då och då fastnar man ändå i nån film på "fel" kanal. Faktum är att jag då faktiskt använder reklampausen - ställer mig upp, går till datorn och sätter filmen på nedladdning, bränner den och ser på den utan reklam. Med dagens bredband och utbud går det knappt 10 minuter innan jag är i soffan igen. =)
Citera
2010-09-27, 15:35
Medlem
Hmmm... Viasat hävdar alltså att medelsvensson kollar på tv 1000 timmar om året.
Medelsvensson slösar bort drygt 6 månaders heltidsarbete på att sitta i soffan och göra ingenting?

När jag vill se en film, vilket händer ca 4-5 gånger per månad springer jag ned till lokala videobutiken och hyr precis den film jag vill se. Kostar ganska precis hälften av vad viasats lösning kostar, och är mycket mer flexibel.
Citera
2010-09-29, 00:59
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Skulle aldrig få för mig att titta på film med reklamavbrott, men tydligen finns det fortfarande människor som gör det.
Huruvida det är för mycket eller ej är naturligtvis en bedömningsfråga. Om man tittar nästan 3 timmar om dagen, året om, har man knappast ha ett heltidsarbete och då kanske man inte ska överdriva vad man kan sälja sin kropp för som löneslav.
Förr i tiden sprang folk benen av sig för att hinna i tid till reklamfilmen på biografer. Förmodligen njuter dessa medelsvenssonska slentriantittare även av reklamunderhållningen och då blir ju reklamen snarare en välkommen bonus än något som är för dyrt.
Citera
2010-09-29, 09:24
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakben
En intressant frågeställning:
Betalar man för mycket för filmerna och serierna du ser, när du tittar på reklamfinansierad tv?

Medelsvensson* betalar reklamfinansierad tv genom att titta på 200 timmars** reklam per år.

Du kan köpa loss dessa 200 timmar av ditt liv för 6000 kr*** - är det värt det?

(Du kan alltså köpa 1h för 30kr. När du arbetar säljer du 1h för 75-200kr)

Källor och uträkning:

Jag kollar inte tv nuförtiden, men hade jag gjort det och haft en stabil inkomst så hade jag nog funderat på det. Samtidigt som det är smidigt att gå på toaletten och göra andra grejer, i slutänden sitter jag nog och zappar under reklam.
Citera
2010-09-29, 13:44
Medlem
Tyvärr är det ju inte bara filmer man vill se på tv, jag tittar ganska mycket och har inga problem med att hinna med det...liksom vad ska man göra?

Jag bor i en liten stad där jag inte känner någon mer än min sambo, vi jobbar båda två ganska länge på kvällen bor i lgh (precis flyttat till hus) Jag är skadad och kan därför inte träna eller liknande så när maten är lagad och man är klar.

Vad tusan ska man göra förutom att titta på tv? blir mellan kanske 20-22.30 om dagarna helgerna är jag heldöd på så blir ganska många timmar då med.
Citera
2010-09-30, 02:57
Medlem
Jag utnyttjar också kiss- och tepauserna.

Men jag orkar sällan glo på film just för att de "går så länge" med reklam och det är så jävla mycket reklam.

Och hade jag en box för kanalerna du nämner antar jag att den hade haft en möjlighet att pausa eller spela in programmet.

Ladda ner film orkar jag typ aldrig göra heller. Sitter bara och idlar bort livet ;/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in