Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Det går inte att debattera med en nyliberal.. principerna är så annorlunda.
Det här är självklart för att de har gått på de nyliberala agendan och när man väl har sänkt skatterna så... "starve the beast" fast i svensk form.. har man en gång sänkt dem så är det svårt att höja igen..
Vad svenskarna tycker är däremot inte så svårt att förstå, det är bara att kolla på opinionsundersökningar för vinster i skolan.. vård etc.. svensken har inte förändrats så mycket.
Jag avslutar härmed och hoppas att du vaknar upp från din nyliberala törnrosa-sömn när du blir lite äldre och visare. Du föraktar uppenbarligen det svenska samhällsbygget men det gör inte majoriteten av de svenska medborgarna... när du går igenom fråga för fråga och övergripande principer.
När jag just skrivit att jag inte är nyliberal är det väl höjden av fånighet att fortsätta påstå det.
Det är tyvärr inte alls speciellt svårt för vänsterpolitiker att höja skatter... De flesta tycker att vi hade en bra välfärd på 70-talet, då vi hade ett skattetryck som fortfarande var lägre än idag
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket-historiskt/ Vi ligger fortfarande bland de länder i världen som har högst skattetryck så snacket om "staving the beast" är helt verklighetsfrämmande. Det finns nog få länder där man stoppar in så mycket skattepengar och får ut så lite välfärd.
Att folk inte gillar vinster i skolan beror troligen på att frågan är felställd. Det blir bara vinst i en skola om skolan drivs effektivare och bättre än i offentlig regi. Om det vore så att friskolorna fuskade med utbildningens kvalitet m m skulle inga föräldrar vilja sätta sina barn där och barnen skulle inte vilja gå där. Som Lars Ohly vet är det tvärtom.