2010-09-27, 17:56
Medlem
MisterZegnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmix
Jag kan inte tro att du är så naiv att du tror att det råder brist på städare i Sverige (8% arbetslöshet). Om arbetsgivaren av någon anledning vill ha en invandrare så finns det massor med arbetslösa i våra förorter.

Eftersom arbetsgivaren anställer den som ska invandra så måste det ju betyda att det fanns brist i Sverige, varför skulle man annars som arbetsgivare göra sig omaket att anställa någon från ett annat land? Om du nu inte menar att det är fråga om en ren bluffverksamhet för att få hit invandrare. Det är ju en spännande teori men skulle det vara så får man ju snarare se över vilka krav som ställs på den anställning som ska berättiga invandring.
Citera
2010-09-27, 18:01
Medlem
TinnManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterZegna
Eftersom arbetsgivaren anställer den som ska invandra så måste det ju betyda att det fanns brist i Sverige, varför skulle man annars som arbetsgivare göra sig omaket att anställa någon från ett annat land? Om du nu inte menar att det är fråga om en ren bluffverksamhet för att få hit invandrare. Det är ju en spännande teori men skulle det vara så får man ju snarare se över vilka krav som ställs på den anställning som ska berättiga invandring.
Du är ju fan inte normal om du verkligen tror på det du skriver
Citera
2010-09-27, 18:05
Medlem
foool13s avatar
Lönedumpning.

Den nyliberala favorithobbyn.
Citera
2010-09-27, 18:06
Medlem
MisterZegnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Det går inte att debattera med en nyliberal.. principerna är så annorlunda.
Det här är självklart för att de har gått på de nyliberala agendan och när man väl har sänkt skatterna så... "starve the beast" fast i svensk form.. har man en gång sänkt dem så är det svårt att höja igen..
Vad svenskarna tycker är däremot inte så svårt att förstå, det är bara att kolla på opinionsundersökningar för vinster i skolan.. vård etc.. svensken har inte förändrats så mycket.
Jag avslutar härmed och hoppas att du vaknar upp från din nyliberala törnrosa-sömn när du blir lite äldre och visare. Du föraktar uppenbarligen det svenska samhällsbygget men det gör inte majoriteten av de svenska medborgarna... när du går igenom fråga för fråga och övergripande principer.

När jag just skrivit att jag inte är nyliberal är det väl höjden av fånighet att fortsätta påstå det.

Det är tyvärr inte alls speciellt svårt för vänsterpolitiker att höja skatter... De flesta tycker att vi hade en bra välfärd på 70-talet, då vi hade ett skattetryck som fortfarande var lägre än idag http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket-historiskt/ Vi ligger fortfarande bland de länder i världen som har högst skattetryck så snacket om "staving the beast" är helt verklighetsfrämmande. Det finns nog få länder där man stoppar in så mycket skattepengar och får ut så lite välfärd.

Att folk inte gillar vinster i skolan beror troligen på att frågan är felställd. Det blir bara vinst i en skola om skolan drivs effektivare och bättre än i offentlig regi. Om det vore så att friskolorna fuskade med utbildningens kvalitet m m skulle inga föräldrar vilja sätta sina barn där och barnen skulle inte vilja gå där. Som Lars Ohly vet är det tvärtom.
Citera
2010-09-27, 18:08
Medlem
MisterZegnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnMann
Du är ju fan inte normal om du verkligen tror på det du skriver

Istället för att diskutera min normalitet kanske du kan komma med en alternativ förklaring till hur du tror arbetskraftsinvandring fungerar. Varför anställer arbetsgivaren en arbetstagare från ett annat land?
Citera
2010-09-27, 19:04
Medlem
foool13s avatar
Citat:
När jag just skrivit att jag inte är nyliberal är det väl höjden av fånighet att fortsätta påstå det.

1.Det är tyvärr inte alls speciellt svårt för vänsterpolitiker att höja skatter... De flesta tycker att vi hade en bra välfärd på 70-talet, då vi hade ett skattetryck som fortfarande var lägre än idag http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket-historiskt/ 2. Vi ligger fortfarande bland de länder i världen som har högst skattetryck

1.Jo det visas över hela västvärlden att det väldigt svårt att höja skatter när någon annan en gång har monterat ner..
2. Det är för att vi har haft samma skattetryck men en politik med offentliga medel till enorma vinster i privata bolag och en extansiv invandringspolitik.. som vi inte har integrerat som har kostat pengar.. men vi har inte gett något till de klassiska socialdemokratiska väljare.. bara nedskärningar.. så då är det egentligen inte så konstigt att SD får röster.

Men det beror inte på skattetrycket det beror på att vi inte har fått annat än nedskärningar de senaste 15 åren... och då tänker folk att vi kan väl lika gärna rösta höger och betala lite mindre skatt eftersom det bara dras ned hela tiden ändå.

Det där du skrev om vinster i skolan var bara bullshit.. då känner du inte till mycket om den svenska folksjälen.

Ang. Arbetskraftsbrist.

http://schlaug.blogspot.com/2010/04/moderna-myter-1-det-blir.html
Senast redigerad av foool13 2010-09-27 kl. 19:59.
Citera
2010-09-27, 19:15
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Fast delar av arbetskraftsinvandringen verkar skum. Varför behöver vi importera 253 städare när vi har massarbetslöshet?
http://www.migrationsverket.se/download/18.78fcf371269cd4cda980001751/Avgjorda+arbetsmarknads%C3%A4renden+hel%C3%A5ret+2 009.pdf

Det var tydligen poppis att flytta till Västerbotten också, 3673 personer fick jobb där.
Citera
2010-09-27, 19:50
Moderator
Tystnads avatar
Hel sjukt med arbetskraftinvandring när vi har massarbetslöshet!

Enda anledningen jag kan se är att Reinfeldt på sikt vill skapa ett låglönesamhälle liknande USA .

Ja det verka gå åt helvete med Sverige och oss som jobbar på "golvet"

Kanske lika bra kasta sig ut för ättestupan redan nu
Citera
2010-09-28, 01:16
Medlem
Citat:
Istället för att diskutera min normalitet kanske du kan komma med en alternativ förklaring till hur du tror arbetskraftsinvandring fungerar. Varför anställer arbetsgivaren en arbetstagare från ett annat land?

Hur naiv är du egentligen?
Är arbetsgivaren blatte som är förhållandevis nöjd med sitt nya land vill han så klart hjälpa hit de släktingar som är sugna på att flytta.
Inte svårare än så.

Har han dessutom lånat pengar för att betala hitsmugglingen så har han ju ännu större skyldighet att hjälpa sin släkt. Då bör han både försöka få hit folk som anhöriga och som arbetskraft om han startar någon egen rörelse.
Citera
2010-09-28, 01:19
Medlem
För övrigt är Sverige med i EU sen 1995, vi kan hämta hur mkt arbetskraft som helst från övriga Europa. Jag tyckte jag skrev det i en annan tråd alldeles nyligen där mr kostym figurerade. Det verkar som du ignorerar merparten av alla svar du får.

Edit: Jopp, för tre dar sen skrev jag i princip ovanstående. Mr kostym var mycket riktigt inne i den tråden och har läst mitt svar.
https://www.flashback.org/p25701464#p25701464
Det bor ca 500 miljoner människor i EU-länderna. Inte vidare troligt att kompetensen det eventuellt, kanske blir brist på nån gång i framtiden inte skulle gå att uppbåda där.

Er högsta dröm kanske är att få era rövhål spräckta av niggrer när ni åkt in på häktet för fylla eller något och därför gärna ser en stor invandring av dessa, men ni måste försöka förstå att det är något de allra flesta inte vill råka ut för.

http://affes.wordpress.com/2009/07/20/tidningsbud-fran-uzbekistan/
http://affes.wordpress.com/2010/01/08/251-stadare-arbetskraftsinvandrade-2009/
Senast redigerad av RisingSun 2010-09-28 kl. 01:34.
Citera
2010-09-28, 11:53
Medlem
MisterZegnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun
Hur naiv är du egentligen?
Är arbetsgivaren blatte som är förhållandevis nöjd med sitt nya land vill han så klart hjälpa hit de släktingar som är sugna på att flytta.
Inte svårare än så.

Har han dessutom lånat pengar för att betala hitsmugglingen så har han ju ännu större skyldighet att hjälpa sin släkt. Då bör han både försöka få hit folk som anhöriga och som arbetskraft om han startar någon egen rörelse.

Du menar att det är ett problem om en invandrare startat en rörelse som blivit så framgångsrik att han kan anställa flera? Du är nog rätt ensam om att se det som ett problem.
Citera
2010-09-28, 12:23
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun
För övrigt är Sverige med i EU sen 1995, vi kan hämta hur mkt arbetskraft som helst från övriga Europa.

Det är också sant. Hur räknas EU medborgare kontra Utom-EU i TS lilla skoluppsats, skall det vara någon skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in