Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av pixelBender
Jag är definitivt ingen SD-anhängare men jag däremot är jag till viss del kritisk till hur Sveriges invandringspolitik sköts.
Att Sverige ska ha relativt öppna gränser med en human flyktingpolitik och arbetskraftinvandring när det finns ett behov för det anser jag självklart är bra.
..
Varför behöver vi arbetskraftsinvandring för när vi redan är med i EU? När alliansen talar om att de öppnat upp för arbetskraftsinvandring så menar de ju utomeuropeisk sådan. Vilket media verkar strunta i att nämna.
Om det finns kompenenta personer som vi har behov inom svenskt näringsliv, så ser jag inte att det ska spela nån roll var de kommer ifrån? Om vi som ett exempel säger att det inom Sverige skulle råda brist på tandläkare, varför är det då fel att vi ska låta några såna invandra? Rent pengamässigt vore det en enorm vinst, eftersom deras utbildningar redan skulle vara betalda. Sen om de kommer från EU eller inte är väl mindre relevant, så länge de fungerar rent socialt och språkligt med vår befolkning.
Ett helt slopa utomeuropisk invandring låter helt enkelt väldigt dumt, eftersom det sannolikt skulle straffa svenska företag på en massa olika sätt. Vi skulle liksom stänga dörrarna för massor av kunskap som finns på andra platser förutom Europa.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av pixelBender
Vore det inte bättre att minska denna typ av invandring och kräva att personerna som kommer hit har möjlighet att försörja sig själva? Då borde ju invandrarna generera mer pengar en de kostar, samtidigt som intetegrationen förenklas avsevärt eftersom de direkt kommer i kontakt med svensktalande personer på sina arbetsplatser.
....
Jaså... de borde det
Är en person som arbetar automatiskt lönsam? Finns det inte personer som utför ett ganska dåligt arbete? Använder utomeuropeiska invandrare inte bilvägar eller kollektivtrafik när de tar sig till jobbet? Svävar de för egen maskin utan att slita på vägarna? Blir utomeuropeiska invandrare aldrig sjuka? Faller de aldrig offer för brottslighet? Eller utövar den själva?
Och om nu utomeuropeisk invandring faktiskt skulle vara lönsam, för i princip alla etniska svenskar och inte bara någon liten överklass som äger företag som kan anställa billig arbetskraft, så är det verlkigen rätt av oss att beröva invandrarnas hemländer på denna fantastiska kompetens?
Självklart kostar även en arbetande invandrare. Med lönsam menade jag att det individen genererar samhället är större än det den kostar i form av samhällstjänster. Exempelvis som när finnarna flyttade när vi behövt arbetskraft.
Sen att svenskt arbetskraft skulle bli utkonkurrerad av billigare utländsk dito låter inte sannolikt. Lönerna i Sverige är ju för det första reglerade av facket. Och eftersom de flesta arbetsgivare föredrar svensktalande medarbetare, så har ju dessa en avsevärd fördel redan där.