Vill inte starta två separata trådar, så jag tar allt i samma.
Jag får känslan av att Jan Björklund är psykopat rakt igenom. All min erfarenhet gör att det ringer klockor när jag ser den killen. Han verkar fullständigt skita i de sjukvård och skolfrågor som han diskuterar, utan verkar mer vara rena karriäristen. Jag får en känsla av att den killen inte har ett flin på läpparna för att han är mediatränad, utan ha verkar helt enkelt älska all uppmärksamhet. Han verkar så kall.
Reinfeldt kör en kall roll men är rätt kaxig bakom kameran när det går bra (tuggar tuggummi och har en halvkaxig attityd tills dess att kameran rullar, och då blir han "gubbig"). Han verkar väldigt oberörd av sig. Han sa en gång, nästan som citerat ur en psykologibok (som om han pratade om sig själv i tredje person)
(programmet "Din nästa stadsminister" på svt)
Programledaren: [..] Blir du ledsen när du hör/ser att någon blir cancersjuk [..]
Reinfeldt: [..] jag ser ju människors behov runtomkring mig (<-den frasen hade han repeterat några gånger under intervjun i andra frågor), det är ju klart att det är oerhört svårt att ta till sig detta.
I huvudsak sa han så, jag har inte de exakta citaten.
Jag får känslan av att Jan Björklund är psykopat rakt igenom. All min erfarenhet gör att det ringer klockor när jag ser den killen. Han verkar fullständigt skita i de sjukvård och skolfrågor som han diskuterar, utan verkar mer vara rena karriäristen. Jag får en känsla av att den killen inte har ett flin på läpparna för att han är mediatränad, utan ha verkar helt enkelt älska all uppmärksamhet. Han verkar så kall.
Vilken erfarenhet har du haft?
Om du kunde backa upp din hypotes med några källor eller mer djuplodade analyser av Björklunds beteende så vore det toppen. Själv har jag stort förtroende för honom, även om jag inte tycker att Folkpartiet är något att hänga i julgranen i övrigt.
Du kan inte göra en psykologisk bedömning på en offentlig person utifrån hur de agerar i media.
Allt är noga inövat och är mer skådespeleri än verklighet.
En politikers främsta jobb i media är att hålla koll på sina känslor och bara prata ur klichébanken i huvudet.
Jag är ÖVERTYGAD om att ALLA politiker är psykopater.
Vad baserar jag min teori på? Jo, det faktum att dom tar beslut som blir totalt felaktiga i verkligheten
Håller med, alla människor som baserar hela sitt liv på att få makt enbart för att mata sitt ego och inte för att de känner något slags ansvar för sin omgivning är psykopater. Om inte psykopater så är de iallafall felande på nått plan som inte behöver en psykologisk term.
Nja...men de tror på kortsiktiga radikala lösningar.
Om det är bra eller inte, det är en annan femma.
Personligen så tycker jag att de har fått ett och annat om bakfoten.
Sedan tror jag inte de förstår hur vanliga människor egentligen har det, alla gånger.
Sjukförsäkringen är ett tydligt exempel. Vilket i och för sig verkar ganska hjärtlöst.
De har en idé om att hårdare tag löser allt.
Fler poliser och hårdare brottsstraff.
Mer piskor och betyg i skolan.
Hårdare tag mot sjuka och arbetslösa.
Hade t. ex. hårdare brottsstraff varit lösningen så hade folk bara åkt in i finkan en enda gång och aldrig kommit tillbaks dit igen.
Förebyggande och långsiktiga lösningar, det har de helt glömt bort, tydligen.
Dock när man läst "Det sovande folket" av Fredrik Reinfeldt så börjar man ju faktiskt undra hur det står till med människosynen. (Boken finns att ladda ner).
Senast redigerad av Per-Inge1980 2010-09-30 kl. 03:49.
Om det är ngn som är psykopat så är det Mona Sahlin, kolla in i hennes döda späckhuggarögon bara. Reinfeld är en vanlig kille i mina ögon, och eftersom att jag röstade på FP (skolan är ju vår framtid för fan!!) så måste jag ju ha förtroende för Björklund. Nu existerar ju risken att jag själv är psykopat och inte förmår bedöma verkligheten; men så är det ju givetvis inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Jag är ÖVERTYGAD om att ALLA politiker är psykopater.
Vad baserar jag min teori på? Jo, det faktum att dom tar beslut som blir totalt felaktiga i verkligheten
Citat:
Ursprungligen postat av Creger
Håller med, alla människor som baserar hela sitt liv på att få makt enbart för att mata sitt ego och inte för att de känner något slags ansvar för sin omgivning är psykopater. Om inte psykopater så är de iallafall felande på nått plan som inte behöver en psykologisk term.
Jasså, bara jag som älskar våra svenska politiker? Tycker personligen de är underbara övermänniskor (ja, de till höger alltså).
Reinfeldt är nog mer psykopat än Björklund. Reinfeldt visar en oerhörd känslokyla och arrogans mot dem som är utsatta i samhället. När han får frågor om ändringarna i sjukförsäkringen skyller han alltid på sossarnas inkompetens och understryker att "det ska löna sig mer att arbeta och mindre att gå på bidrag". Han har ingen som helst förståelse eller empati för dem som är sjuka eller arbetslösa.
Björklund däremot upplever jag som en jävligt sympatisk person som egentligen inte vill något illa, men som tvingas springa moderaternas ärenden för att han ingår i alliansen.
Jag vill tillbaks till flerpartisystemet. I en riktig demokrati SKA det finnas många olika partier att välja mellan. Det förhindrar korruption och hyckleri.