Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-26, 18:27
Medlem
Kanske jag som är blind, men hittade ingen officiell tråd för simplare frågor för windows 7 så ja kör en ny tråd som mod. får flytta i värsta fall...

Men nu till mitt problem, jag har laddat ner ett program som kräver att jag byter ut hostsfilen. Men när jag försöker göra detta säger datorn bara att jag behöver administratörsbefogenheter, men när jag går in i Users står det att min användare har detta trots det kan jag inte ersätta hosts filen!

Testar jag att högerklicka på hosts-filen->properties->security kan jag inte editera någon användare utan allt är sådär gråsuddigt...

Kan detta bero på att jag har en windows 7 i piratversion, dvs datorn säger att jag har en piratkopia varje gång startar datorn? Om detta är problemet eller något annat, hur ska jag lösa det?
Citera
2010-09-26, 18:48
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Högerklicka - Kör som administratör?
Citera
2010-09-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbapwnn00b
Högerklicka - Kör som administratör?
Högerklicka var någonstans?
Citera
2010-09-26, 19:00
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Högerklicka var någonstans?

Ärligt talat, jag vet inte. Det enda jag vet om Windows 7 och att den inte känner igen att man är administratör är att man ska högerklicka och köra som administratör. Det vill säga om man ska köra ett program.
Citera
2010-09-26, 19:16
Medlem
Antingen kör du en instans av explorer som admin eller så startar du anteckningar som admin och öppnar hosts-filen däri, redigerar och sparar.
Citera
2010-09-26, 19:28
Moderator
Protons avatar
Som sagt, starta notepad som administratör, öppna din host-fil och ändra i den och spara den sedan.
Citera
2010-09-26, 19:32
Medlem
Celenos avatar
Inte ens administratören har rättigheter till systemfilerna i windows 7.

Högerklicka på filen och kolla behörigheterna. Administratören har inte fulla rättigheter. Lägg till det först och ändra sen.
Citera
2010-09-26, 19:40
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Inte ens administratören har rättigheter till systemfilerna i windows 7.

Högerklicka på filen och kolla behörigheterna. Administratören har inte fulla rättigheter. Lägg till det först och ändra sen.
Är det inte väldigt underligt i sådana fall att jag med mitt windows 7 kunde ändra i hosts-filen genom sagda metod att starta notepad som administratör för att sedan ändra i filen utan det andra mecket?
Citera
2010-09-26, 19:52
Medlem
Tackar för svaren! Vet inte riktigt vad jag gjorde, men efter att ha startat om datorn fungerade det och programmet fungerar perfekt.
Citera
2010-09-26, 20:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Är det inte väldigt underligt i sådana fall att jag med mitt windows 7 kunde ändra i hosts-filen genom sagda metod att starta notepad som administratör för att sedan ändra i filen utan det andra mecket?

hostsfilen kanske är undantagen? Har xp hemma så kan inte kolla nu men kolla själv på diverse systemfiler så ser du att administatörer bara har läsrättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in