2010-09-26, 14:07
Medlem
Draedons avatar
Sitter och funderar lite över framtiden och bolåneräntor, de senaste åren har man ju haft extremt låga räntor men de börjar väl snart vandra uppåt. Handelsbanken har sitt bolån med räntetak, 5 års bindningstid, aktuell ränta 2,70% och räntetak på 5,00%. Räntan justeras var tredje månad precis som med "rörlig" ränta, men under bindningstiden behöver man aldrig betala mer än 5%.

Låter inte detta rätt bra eller ska jag fortsätta med den rörliga räntan? Jag har ett bolån på knappa 800 000,- så det är inte stora summor i ränta, men många bäckar små som mormor alltid sa.
Citera
2010-09-26, 15:45
Medlem
Fris avatar
Att försäkra sig kostar alltid extra. Om man tänker försäkra sig för att spara lite småpengar här och där, så tänker man fel.

Försäkra dig bara mot katastrofala scenaria. Inte mot att du har sönder mobiltelefonen eller tappar ett örhänge, men väl mot att ditt hem brinner ned eller att du blir invalidiserad i en trafikolycka.

Om säg 7% ränta inte är en katastrof för din ekonomi, alltså att du då måste flytta och byta jobb och separera o.s.v., så tycker inte jag att det är värt för dig att betala för denna ränteförsäkring. Men lägg gärna undan pengarna som motsvarar försäkringskostnaden, så har du en mycket mer flexibel buffer för att hantera vad som nu än kan komma att gå fel i ditt liv framöver.

Och då ska du veta att jag inte håller hemligt här att jag förutspår hög inflation och höga räntor, men det råder väldigt stor osäkerhet i hur det kommer att komma till stånd framöver, och prognoser ska aldrig sammanblandas med kall riskhantering.
Senast redigerad av Fri 2010-09-26 kl. 15:48.
Citera
2010-09-26, 17:22
Medlem
Jag tycker snarare du kan överväga att binda delar av lånet på lite längre bindningstider om du hittar något som ser fördelaktigt ut. 1-årsräntan ligger exempelvis bara 0,02 procent över 3-månaders för tillfället hos Handelsbanken och med tanke på att räntan med all säkerhet kommer att höjas under det närmaste året så är det nästan säkert att du kommer att tjäna på att binda över ett år.

3-års räntan på 3,35 samt 5-årsräntan på 3,92 kanske heller inte är så dumt. Det kan vara klokt att dela upp på några olika bindningstider som en slags försäkring.
Citera
2010-09-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Sitter och funderar lite över framtiden och bolåneräntor, de senaste åren har man ju haft extremt låga räntor men de börjar väl snart vandra uppåt. Handelsbanken har sitt bolån med räntetak, 5 års bindningstid, aktuell ränta 2,70% och räntetak på 5,00%. Räntan justeras var tredje månad precis som med "rörlig" ränta, men under bindningstiden behöver man aldrig betala mer än 5%.

Låter inte detta rätt bra eller ska jag fortsätta med den rörliga räntan? Jag har ett bolån på knappa 800 000,- så det är inte stora summor i ränta, men många bäckar små som mormor alltid sa.

Har du bara 800.000 i lån och har en fast inkomst tycker jag inte att det finns någon anledning att binda räntan om du nu inte är en superkontrollmänniska som mår direkt dåligt om du inte har järnkoll på saker och ting. Om du planerar att flytta inom 5 år så är alternativet med räntetak riktigt dåligt för dig då det finns en risk för att banken kommer ta ordentligt betalt för att du ska få lösa lånet.

Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
3-års räntan på 3,35 samt 5-årsräntan på 3,92 kanske heller inte är så dumt. Det kan vara klokt att dela upp på några olika bindningstider som en slags försäkring.
Förutsatt att Ts inte kommer flytta innan löptiden på lånet har gått ut. det kan kosta en del pengar att lösa bundna lån.
Citera
2010-09-26, 21:34
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Har du bara 800.000 i lån och har en fast inkomst tycker jag inte att det finns någon anledning att binda räntan om du nu inte är en superkontrollmänniska som mår direkt dåligt om du inte har järnkoll på saker och ting. Om du planerar att flytta inom 5 år så är alternativet med räntetak riktigt dåligt för dig då det finns en risk för att banken kommer ta ordentligt betalt för att du ska få lösa lånet.

Förutsatt att Ts inte kommer flytta innan löptiden på lånet har gått ut. det kan kosta en del pengar att lösa bundna lån.

Jag har fast inkomst på i runda slängar 320 000 per år och min fru är tjänstledig och studerar, hon är dock klar till våren och får hon inget nytt jobb kan hon alltid gå tillbaka till sitt gamla med en lön på ungefär 290 000 per år, så det är inte speciellt kämpigt ekonomiskt för oss. Något kontrollfreak är jag inte direkt heller, har hitills haft allt rörligt (räntor och el) då det alltid verkar löna sig.

Funderade dock på om man kunde göra en bra deal när räntorna fortfarande är rätt låga. Jag har ingen aning om vad "normal" ränta är, 5%? 6%? 7%? Tror vi räknade på 7% när vi köpte kåken, nu är det 2 år sedan och vi har amorterat så mycket vi bara har kunnat.
Citera
2010-09-29, 21:02
Medlem
Tjippmunks avatar
jag funderade själv på att ta det lånet med räntetak men bestämde mig för att skippa det. nu har jag bara kollat på swedbank men dom funkar nog på samma sätt. räntan ligger 0,2% över den rörliga upp till 5,nåt%. så så länge räntan är under 5% förlorar du 0,2% mot att ha den rörliga, och eftersom 5 års räntan är på under 4 % så tror inte jag att den rörliga kommer att gå upp över 5%.
därför valde inte jag det.
Citera
2010-09-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
jag funderade själv på att ta det lånet med räntetak men bestämde mig för att skippa det. nu har jag bara kollat på swedbank men dom funkar nog på samma sätt. räntan ligger 0,2% över den rörliga upp till 5,nåt%. så så länge räntan är under 5% förlorar du 0,2% mot att ha den rörliga, och eftersom 5 års räntan är på under 4 % så tror inte jag att den rörliga kommer att gå upp över 5%.
därför valde inte jag det.
Grejen med att binda är ju att man är garanterad en viss ränta men man "straffas" å andra sidan genom att man får betala, säg 4%, redan från dag 1 oavsett vad den rörliga räntan ligger på.

Å andra sidan "straffas" man med att hela tiden betala en premie på 0.2%(?) tills räntan slår i taket.

Det jag gjorde när jag beslutade mig för hur jag skulle göra med mitt bolån var att sätta upp några olika räntescenarion och därefter beräknade kostnader för helt rörlig, delvis bunden på olika tid, helt bunden osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in