2010-09-26, 11:07
Medlem
Hej!

Fick för nått år sedan en gammal grillpanna i gjutjärn. Så fort jag använder börjar den osa nå helt sjukt, den osar så pass mycket att den inte går att använda. Har försökt koka ur den med vatten men inget bättre resultat. Funderar på att försöka skrapa ur den eller nått?

Nån som har tips hur jag skall få min grillpanna brukbar? Den är ganska gammal men otroligt fin så skulle vilja att den fungerade.
Citera
2010-09-26, 11:12
Medlem
Vänd på den och rengör där också
Citera
2010-09-26, 12:09
Medlem
zepofans avatar
Skaffa en sån där skrapa som man har till grillgaller eller använd en vanlig bordskniv att skrapa bort det grövsta med. Eftersom det är gjutjärn så kan du bruka ganska mycket våld utan att något blir förstört. En liten stålborste är också bra att ha till slutputsen, sen tar du bara och oljar in pannan. Min grillpanna håller jag ren på följande sätt: Efter grillning låter jag pannan svalna, sen slår jag i varmvatten och låter det stå en stund innan jag skrapar pannan, sen diskar jag ur den med stålborste och varmvatten. Efter torkning på plattan så smörjer jag in den med olja och ställer undan till nästa gång. Rätt eller fel, så gör jag och tycker att det funkar bra.
Citera
2010-09-26, 12:45
Medlem
Fjoddes avatar
Fyll pannans botten med salt och brassa på hög värme ett tag, det som spökar kan vara härsket fett i järnet. Saltet suger upp det och odören bör försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in