Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Problematiken med mångkultur handlar inte om ny matkultur eller om att svenska språket får en tillström av ny vokabulär. Problemet handlar om den i grunden så olika värdegrund som råder i världen. Inte är det heller ett problem att det byggs moskéer förutsatt att den smälter in i stadsarkitekturen i övrigt.
Men ska vi acceptera att människor lever som de gör i sina hemländer, att föräldrar bestämmer partner åt dottern, förbjuder henne att lyssna på musik eller att umgås med killar?
Ska barns rättigheter då helt och hållet avgöras av föräldrarna?
Står rätten att utöva en religion över andra lagar? Vi har skolplikt i Sverige och den omfattar det som står beskrivet i läroplanen. Muslimska flickor hävdar att de genom sin religion inte behöver deltaga i idrottsundervisningen, men här står rätten till religionsutövande i konflikt med skolplikten. Vilket väger tyngst?
Om religionsfriheten väger tyngre och man ger muslimska flickor undantag, bortser man ifrån en viktig princip i Sverige, nämligen att alla människor är lika mycket värda och skall behandlas lika oberoende av trosuppfattning.
Ska vi då istället ändra det svenska samhället så att det passar alla? Någon sorts omvänd assimilationspolitik?
Men ska vi acceptera att människor lever som de gör i sina hemländer, att föräldrar bestämmer partner åt dottern, förbjuder henne att lyssna på musik eller att umgås med killar?
Ska barns rättigheter då helt och hållet avgöras av föräldrarna?
Står rätten att utöva en religion över andra lagar? Vi har skolplikt i Sverige och den omfattar det som står beskrivet i läroplanen. Muslimska flickor hävdar att de genom sin religion inte behöver deltaga i idrottsundervisningen, men här står rätten till religionsutövande i konflikt med skolplikten. Vilket väger tyngst?
Om religionsfriheten väger tyngre och man ger muslimska flickor undantag, bortser man ifrån en viktig princip i Sverige, nämligen att alla människor är lika mycket värda och skall behandlas lika oberoende av trosuppfattning.
Ska vi då istället ändra det svenska samhället så att det passar alla? Någon sorts omvänd assimilationspolitik?
Jag tycker att vi ska riva turning torso för andra hus ser ju faktiskt inte ut så!!11!!!!1!!
Min åsikt ang. moskéförbud och dylikt.
För övrigt får jag hålla med dig. Självfallet skall de som kommer till Sverige acceptera att vi har det på ett visst sätt. De ska assimileras i den mån att de accepterar vissa principer: lag, mänskligrättigheter, likhet mellan de två könen och så vidare. Men däremot tycker jag inte att de måste börja äta köttbullar, fira jul och vara allmänt asociala. (kultur)