2010-09-25, 19:53
Medlem
slrslrs avatar
men det går inte riktigt som det skall, håller inne alt tangenten vid uppstart med os x skivan i men då vill den ha lösenord.

Har inte det lösenordet, går det att komma runt det?
Citera
2010-09-25, 19:58
Medlem
systems avatar
Håll ner C vid uppstart.
Citera
2010-09-25, 20:10
Medlem
slrslrs avatar
Jo gör ju det men den vill ha ett lösenord då :/
Citera
2010-09-25, 20:19
Medlem
ei96byods avatar
Ajaj, det betyder att någon ställt in ett hårdvarulösenord för din dator. Då blir det svårt. Vet inte om det är möjligt att nollställa det. Det är nog bara att gå till ett apple-center tror jag.

Är du säker på att du inte gjort det själv, och i så fall kanske kan dra dig till minnes vad lösenordet var?
Citera
2010-09-25, 20:22
Medlem
Andreasvbs avatar
Det går, ta ut RAM och sätt in igen, gör sedan PRAM reset.
Citera
2010-09-25, 20:22
Medlem
slrslrs avatar
Hur går man runt det då, kommer inte ihåg vad det var för lösenord, räcker det med att byta hårddisk eller?
Citera
2010-09-25, 20:33
Medlem
ei96byods avatar
Hittade en sida i ämnet:

http://www.davidjmoore.com/2008/04/1...word-on-a-mac/

Det verkar som Andreasvb har rätt, man kan tydligen resetta lösenordet. Visste inte det. Följ instruktionerna på sidan.
Citera
2010-09-25, 20:52
Medlem
slrslrs avatar
Tack, försöker men det fungerar inte med command+alt+p+r på imac tangentbordet, testade det på macbooken och det fungerade.

Fan kan det bero på?
Citera
2010-09-25, 21:16
Medlem
ei96byods avatar
Följ instruktionerna i länken jag postade.

Det räcker INTE med att "zappa PRAM" som du försöker. Du måste ta ut eller sätta i en minnesmodul i datorn först, sedan starta upp den och "zappa" den tre gånger. Sedan skall du kunna återställa minneskonfigurationen som den var från början, och datorn skall vara upplåst.

OBS! Vet inte om detta fungerar, jag läste bara det killen skrev på sidan jag länkade till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in