2010-09-25, 19:51
Medlem
Jag vet inte vad jag gör för fel??

Jag har torkat "trattisar" & lagt i fina glasburkar.. Har haft dom mest för "fint" men tänkte göra slut på fjolårets svamp då de nya ska torkas & sparas.. Hur som helst så blötlade jag svamparna (smulade sönder dom) gjorde en brunsås o kastade i den blöta svampen. Lät det koka/sjuda i max 5 min & usch, blä & fyyyyy vad beskt det blev

Så min fråga till alla fb-are är: Vad gjorde/gör jag för fel????
Citera
2010-09-25, 19:52
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Mat kan bli dålig om man är en dålig person.
Citera
2010-09-25, 20:11
Medlem
klybans avatar
En mycket naturlig fråga och en antaglig anledning, är att du kanske fått med någon svamp som inte var en trattis.
Sen kan saker hända med svampen, vet ibland har mina går från fint gråa till svarta.
Dessa har jag slängt eftersom jag antog att något har hänt som fukt eller nått.
Citera
2010-09-25, 21:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkAngel75
Jag vet inte vad jag gör för fel??

Jag har torkat "trattisar" & lagt i fina glasburkar.. Har haft dom mest för "fint" men tänkte göra slut på fjolårets svamp då de nya ska torkas & sparas.. Hur som helst så blötlade jag svamparna (smulade sönder dom) gjorde en brunsås o kastade i den blöta svampen. Lät det koka/sjuda i max 5 min & usch, blä & fyyyyy vad beskt det blev

Så min fråga till alla fb-are är: Vad gjorde/gör jag för fel????
På vilket sätt hade du torkat din svamp??

~Paul~
Citera
2010-09-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalBornChiller
Mat kan bli dålig om man är en dålig person.

Tack för det & tack detsamma!! Det är ju precis ovan man vill höra/läsa när jag ställer en fråga - så har du inget svar och/eller synpunkt så tycker jag du antingen ska byta tråd, läsa & svara på andra inlägg eller logga ut från fb & göra någonting annat
Citera
2010-09-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
På vilket sätt hade du torkat din svamp??

~Paul~

Jag har gjort en "ram", eller vad man nu säger av ett gammalt fönster & häftat fast myggnät..

Där har de fått vara & torka.. sen har jag haft dem i glasburkar, typ gamla syltburkar!

Det jag däremot inte vet är om jag skulle steka dom först och sen haft dem i såsen eller om man ska göra såsom jag gjorde denna gång - kasta i dem i en färdig sås?? Eller om de fick koka för länge eller för kort tid??..
Citera
2010-09-25, 21:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag har gjort en "ram", eller vad man nu säger av ett gammalt fönster & häftat fast myggnät..

Där har de fått vara & torka.. sen har jag haft dem i glasburkar, typ gamla syltburkar!

Det jag däremot inte vet är om jag skulle steka dom först och sen haft dem i såsen eller om man ska göra såsom jag gjorde denna gång - kasta i dem i en färdig sås?? Eller om de fick koka för länge eller för kort tid??..
Så du har endast lufttorkat dem?

~Paul~
Citera
2010-09-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så du har endast lufttorkat dem?

~Paul~

Japp
Citera
2010-09-26, 09:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Japp
Hm, skumt. Trattisarna kan nämligen smaka lite beskt när man torkar dem i ugnen och råkar överdriva lite. Men i samband med lufttorkade så har jag aldrig hört detta tidigare. I och för sig så smakar den här svampen ganska fränt så möjligtvis beror det på en naturlig fast koncentrerad smak.

Du skulle helt enkelt inte tagit så många!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in