2010-09-25, 05:18
Medlem
Jag har tänkt och förverkliga mina drömmar om att äga en Porsche GT3. De senaste 4månaden har jag sneglat fram och tillbaka om jag verkligen ska köpa en Porsche eller ej, min budget ligger på ca 800.000kr och jag hade tänkt lägga ca 40-50procent i handpenning beroende på om jag får såld på min nuvarande bil.

Jag är ca 22-26år gammal och har ett fastjobb där jag tjänar allt från 23-32kkr efterskatt. Är det möjligt för mig att köpa och finanisiera en porsche utan att det blir jobbigt i längden eller är det bara att kasta bort min dröm direkt?
Citera
2010-09-25, 05:33
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3smeller
Jag har tänkt och förverkliga mina drömmar om att äga en Porsche GT3. De senaste 4månaden har jag sneglat fram och tillbaka om jag verkligen ska köpa en Porsche eller ej, min budget ligger på ca 800.000kr och jag hade tänkt lägga ca 40-50procent i handpenning beroende på om jag får såld på min nuvarande bil.

Jag är ca 22-26år gammal och har ett fastjobb där jag tjänar allt från 23-32kkr efterskatt. Är det möjligt för mig att köpa och finanisiera en porsche utan att det blir jobbigt i längden eller är det bara att kasta bort min dröm direkt?

Jag skulle kunna tänka mig att servicekostnaderna är rätt saftiga på en GT3 eller? det bör du ha i åtanke.
Citera
2010-09-25, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Jag skulle kunna tänka mig att servicekostnaderna är rätt saftiga på en GT3 eller? det bör du ha i åtanke.

Visst har jag tänkt på service och försäkringskostnader, det är just det jag undra över lite om det inte blir för jobbigt för mig att äga en sådan pass dyr bil utan att det blir allt för jobbigt i slutändan.
Citera
2010-09-25, 06:54
Medlem
LasseNorrs avatar
Få se..22-26år..du kan ju börja med att kolla försäkringen på en sån bil, bli inte förvånad om du får hosta 20 - 50tkr per år för en trafikförsäkring.

På en Supra skulle trafik kosta 15-20.000/år hos "fel" företag.
Citera
2010-09-25, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseNorr
Få se..22-26år..du kan ju börja med att kolla försäkringen på en sån bil, bli inte förvånad om du får hosta 20 - 50tkr per år för en trafikförsäkring.

På en Supra skulle trafik kosta 15-20.000/år hos "fel" företag.

Porsche har sin egna entusiast försäkring tror jag, men jag räknar med helförsäkring då jag kommer köra på banan och strippen. Så jag har räknat med den saftiga försäkringskostnaden som förmodligen kommer bli en bra bit över 20.000kr.

Har hört massa spekulationer angående service kostnaden att den inte är så farligt dyr på de vanliga slitage delarna. Någon som kan eller vet angående om servicen?
Citera
2010-09-25, 07:22
Medlem
Du är väl medveten om att din vanliga försäkring inte gäller vid bankörning, tävling etc?
Citera
2010-09-25, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Century
Du är väl medveten om att din vanliga försäkring inte gäller vid bankörning, tävling etc?

Jag är medveten om att den vanliga försäkringen oftast inte täcker bankörning. Det var just det jag menade med att porsche har en entusiastförsäkring om man är medlem i deras klubb.
Citera
2010-09-25, 07:33
Medlem
Subb[a]s avatar
Har själv funderat i samma banor. Är nästan redo att ta den ekonomiska smällen men för mig faller det på att jag inte har något vettigt ställe att parkera på. Har du det?
Citera
2010-09-25, 07:39
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3smeller
Jag är medveten om att den vanliga försäkringen oftast inte täcker bankörning. Det var just det jag menade med att porsche har en entusiastförsäkring om man är medlem i deras klubb.
Den gäller inte heller vid bankörning och tävling. Det är en helt vanlig försäkring men med trevligare pris.
Citera
2010-09-25, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Har själv funderat i samma banor. Är nästan redo att ta den ekonomiska smällen men för mig faller det på att jag inte har något vettigt ställe att parkera på. Har du det?

Jag har dubbelgarage med alarm som är godkänd från försäkringen, så jag hoppas att det kan drar ner på försäkringskostnaden lite i alla fall. Känns nästan som att man måste ha en obegränsad ekonomi för att kunna äga en porsche utan att leva på bröd och vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Den gäller inte heller vid bankörning och tävling. Det är en helt vanlig försäkring men med trevligare pris.

Hmm, det var ju illa. Får bli att ringa runt olika försäkringsbolag på måndagen då, om ingen annan har ett annat förslag på försäkringsbolag?
Senast redigerad av x3smeller 2010-09-25 kl. 07:46.
Citera
2010-09-25, 08:30
Medlem
Det blir nog mycket svårt för dig att hitta ett försäkringsbolag som ersätter skador vid bankörning. Enligt svensk lag gäller inte trafikförsäkring m.m. vid bankörning. Vissa bolag kan ersätta skador vid bankörning om bankörningen är anordnad av Porsche Club Sweden. Vid dessa bankörningar är tidtagning förbjuden.
Citera
2010-09-25, 08:40
Medlem
NKBs avatar
Har du bestämt dig för att du måste ha en GT3? För jag menar det finns ju andra eller liknande kvalitetsmärken (inte nissan eller sånna fjantiga märken) för liknande peng: Audi r8, Maserati GranTurismo, Ferrari(visserligen äldre modell men), Aston Martin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in