2010-09-25, 04:57
Bannlyst
Ja som ovan. Jag vill verkligen ha en katt igen. För 4 år sen flyttade min hankatt med min fd vid vår separation. Jag lärde honom en massa grejer och lekte mycket med honom, jag saknar det. Mycket.

Problemet är att jag har för liten lägenhet tror jag. Jag har 30kvm nu och ska byta till 40kvm + inglasad balkong ? ~ 8 kvm, så totalt ~45-50kvm, innan nästa sommar. Katten kommer tyvärr inte ha möjlighet till att springa ute. Det jag kommer göra är sätta upp lite hyllor högt uppe, fixa så han/hon kan klättra typ i så fall.

Jag tänker mest på hur katten skulle må, jag vet att dom vill sträcka ut på benen ibland och springa fort, men det får den ju ingen möjlighet till att göra i min lilla lägenhet. Kattens välmående är absolut nummer ett!

Den allmänna synen på detta, inte lämpligt va?
Citera
2010-09-25, 05:11
Medlem
NixxarNs avatar
Kan en människa bo i en lägenhet så kan en katt göra det.
Men att ha hyllor som katten kan klättra på lär vara riktigt uppskattat!
Citera
2010-09-25, 05:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NixxarN
Kan en människa bo i en lägenhet så kan en katt göra det.
Men att ha hyllor som katten kan klättra på lär vara riktigt uppskattat!

Ja, jag t änkte fixa sådana dära väggmonterade hyllor i olika höjder. jaghar skåp högt upp också där jag kan fixa krypin å så till katten också. Klätterställningar som byggs ihop med hyllorna så katten kan klättra täntke jag också fixa. Jag har ju egen verkstad med fullt med verktyg och maskiner, så jag kan bygga det mesta själv.
Citera
2010-09-25, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Ja som ovan. Jag vill verkligen ha en katt igen. För 4 år sen flyttade min hankatt med min fd vid vår separation. Jag lärde honom en massa grejer och lekte mycket med honom, jag saknar det. Mycket.

Problemet är att jag har för liten lägenhet tror jag. Jag har 30kvm nu och ska byta till 40kvm + inglasad balkong ? ~ 8 kvm, så totalt ~45-50kvm, innan nästa sommar. Katten kommer tyvärr inte ha möjlighet till att springa ute. Det jag kommer göra är sätta upp lite hyllor högt uppe, fixa så han/hon kan klättra typ i så fall.

Jag tänker mest på hur katten skulle må, jag vet att dom vill sträcka ut på benen ibland och springa fort, men det får den ju ingen möjlighet till att göra i min lilla lägenhet. Kattens välmående är absolut nummer ett!

Den allmänna synen på detta, inte lämpligt va?

Ta kattdjuret, köp ett långt koppel, och gå ut med honom ett par gånger per dag. Vill han springa, eller leka så gör han det, även på 10kvadrat om han mår bra.
Citera
2010-09-25, 08:08
Medlem
Din lägenhet är inte för liten.
Tänk på hur katten "motionerar": korta men intensiva pass
Citera
2010-09-25, 09:32
Medlem
big_bobs avatar
Din lägenhet räcker, som nån sa att om en människa kan så kan en katt. Jag har 2 katter i min lägenhet på 41kvm + inglasad balkong på ca 6kvm. Inglasad balkong är ett stort plus för en innekatt! Speciellt på sommaren när dom kan steka sig i solen. Gärna en hel dag vill vissa katter.
Så skaffa katter du, jag själv är ny katt ägare till 2 unga bröder.
Rekomenderar att du skaffar 2 katt syskon om du har möjlighet till det om dom ska vara innekatter.
Citera
2010-09-25, 12:16
Medlem
Eliza CTs avatar
Du ska absolut skaffa katt! Så mycket som du redan planerat! Du kan faktiskt ha två också på den ytan så dom kan busa av sej rejält. I synnerhet som du planerat för hyllor och allt. Du borde inte få ett enda problem med den framförhållningen.

Såg f.ö. ett tips nyligen med en inköpt IKEA-hylla. Enklaste modellen, olackad. Att klä den med heltäckningsmattstuvar. Göra ligglåda och avsatser, klä ett rör med rep att klösa på. Några sitt-liggvänliga platser. Måla i passande färg.
Enda är att fästa den i väggen med några vinkeljärn. Minsta möjliga defekt på lägenheten och "allt i ett" för katten. Och du kanske kan göra allt själv! Det kan bli betydligt bättre kvalitet genom självbygge.
mvh
Citera
2010-09-25, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Du ska absolut skaffa katt! Så mycket som du redan planerat! Du kan faktiskt ha två också på den ytan så dom kan busa av sej rejält. I synnerhet som du planerat för hyllor och allt. Du borde inte få ett enda problem med den framförhållningen.

Såg f.ö. ett tips nyligen med en inköpt IKEA-hylla. Enklaste modellen, olackad. Att klä den med heltäckningsmattstuvar. Göra ligglåda och avsatser, klä ett rör med rep att klösa på. Några sitt-liggvänliga platser. Måla i passande färg.
Enda är att fästa den i väggen med några vinkeljärn. Minsta möjliga defekt på lägenheten och "allt i ett" för katten. Och du kanske kan göra allt själv! Det kan bli betydligt bättre kvalitet genom självbygge.
mvh

Ja, jag hade ju katt innan i nästan 15 år och saknar min lille krabat. Intelligent som får var han, skakade tass, apporterade, hämtade grejer å så.. Sen så, jag tänker ju inte åka bort där och ställa till med en scen och kräva honom tillbaks efter 4 år, så han får fortsätta bo hos min fd.

Men sällskapet som sådant är ju önskvärt.

Japp, jag bygger allt själv
Citera
2010-09-25, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT

mvh

Du har helt rätt!
Citera
2010-09-26, 19:05
Medlem
-Kniffel-s avatar
Det finns de som har lyckliga kissar på mindre än så! Du ska absolut skaffa katt som sagts!
Ett plus är ju om du kan lära katten gå i sele, så kan den få komma ut lite iallafall.
Citera
2010-09-27, 03:38
Medlem
Så länge att katten får den stimulering den behöver(klättring och även kunna springa lite) ska det inte vara några problem.
Man måste dock ta hänsyn till den sociala aspekten för katten, jag tycker att du ska skaffa minst 2.Då behöver du inte heller få dåligt samvete om du är borta ~1 dygn.
Citera
2010-09-27, 12:08
Medlem
WayneGrands avatar
Fenomenet innekatt är djurplågeri, låt oss först ha det klart för oss. Dock så finns det nyanser; det är skillnad på en ensam katt och flera katter som lever ihop, det är också skillnad ifall en katt har en vinter eller kortare tider av inneboende, det som inte är acceptabelt är alla skruvade kattägare som tror att det är okej att hålla en ensam katt i en lägenhet i tio år eller hela kattens liv, vad dessa kattägare säger som argument för att hålla den inne (risk för att bli överkörd, kan komma bort, etc.) så håller det ändå inte då det INTE är ok att hålla en katt inomhus ett helt liv, utan att få känna på hur det är att trampa på en daggvåt gräsmatta, att känna solens strålar på sig på en soluppvärmd bergshäll, att tassa tyst genom ett buskage och ta in alla lukter av världen, jaja ni fattar... Men som sagt; det finns nyanser, ifall du just nu har en situation där du måste lämna katten inlåst medans du är på jobbet så går det väl en säsong eller två men innekatt på stadig basis är bara djurplågeri, dessa katter blir också utvecklingsstörda och jag tror inte jag träffat en enda innekatt som inte uppvisat ett för en katt onormalt beteendemönster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in