Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-25, 17:23
Medlem
Precis som föregående inlägg håller jag med om att grunden för sparande är koll på sina utgifter och vad saker och ting verkligen kostar.

Man måste räkna med reperationskostnader/service på bilen, att man lägger några extra tusen varje år på presenter och julklappar, att tandläkarbesök kostar osv, osv. Tycker att inlägget ovanför visar på ett riktigt enkelt och bra sätt att få en riktigt bra ekonomi.

Vad som är rimligt att klara sig på är självklart olika från person till person. Det finns ju de i tråden som anser att det borde fungera med utgifter på endast 2000kr och att man för att spara ska vara tvungen att avstå krogbesök, tobak etc. Efter att mina fasta utgifter är betalda har jag budgeterat 8000kr varje månad till mat/hygien, nöjen och olika småinköp. Det klarar jag mig bra på och jag skulle absolut inte vilja sänka den kostnaden för att spara mer än jag redan gör (om jag inte får för mig att köpa något "onödigt" men lite dyrare förstås).
Citera
2010-09-25, 18:30
Medlem
Om man handlar i förväg då man hittar något billigt, och kollar billiga ställen som t ex de som säljer konkursbovarir, så kan man få ner kostnaderna väldigt mycket UTAN att dra ner på standarden. Och man kan handla vinterkläder på rea på VÅREN, och sommarkläder på HÖSTEN. Då blir det mycket billigare per år.

Bostaden är en viktig kostnad. (Nu har jag en 6-rumsvilla på landet. Den kostar ungefär detsamma som en 1:a i Stockholm.)

Tidigare hade jag två lägenheter, 1 bil, en minibuss, sommarstuga, liten segelbåt... Totalkostnad per månad: Som existensminimum fast då var en del "andrasortering" men också en hel del flotta grejer speciellt kläder. Festade 1-3/vecka beroende på vad det fanns för bra i närheten. Men utan tobak och alkohol. "Jag behöver inte dricka alkohol, för jag är tokig ändå

Citat:
Ursprungligen postat av hro
2000-3000 om man bara ska köpa mat osv. om man är snål så klarar man sig på 40kr/dag i mat.
"Snål" och "ekonomisk" är inte samma sak
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in