2010-09-25, 00:20
Medlem
AbbySciutos avatar
Hej.

Fakta
*Bytte för ca 2 veckor sen från XP till Win7. Världens lättaste installation, trodde jag..
*Har 2 HDD i min dator. C: är partitionerad (förmodligen felstavat) med D: samt en "extern" G:

Efter installationen märkte jag att
*D: och G: har "bytt" filer lite spontant med varandra (inte bara bokstaven utan X antal random folders)
*Samt att jag upptäckte nu att alla foton innan 2008 har total försvunnit.

Jag hade delat upp mina foton i 2 foldrar. En folder för innan jag träffade sambon och en med sambon.
Så,
D: Pics "innan sambon" och
D: Pics "efter sambon"

Alla foton i "innan sambon" är nu borta.

HUR i helv... kan en folder försvinna om inte den andra gör det??? (jag klagar nu inte på att jag har mina och sambons kort kvar, men jag skulle vilja veta hur f... jag kunde förlora de andra)

Jag har sökt på keywords som jag haft på mina kort (tex AbbySciuto full som en skata) och liknade men får inga träffar.

Någon som upplevt något liknade? Någon som kan förklara? Någon som kan hjälpa mig att hitta minakort igen?

Tack på förhand

/AbbySciuto
Citera
2010-09-25, 01:51
Medlem
bergsturks avatar
Lite svårt att svara utan att kolla burken.

Om du har sökt, har du då sökt i dolda mappar?

Har du försökt jobba dig ner till mappen manuellt (koppla på att visa dolda filer och systemfileri Mappalternativ, jobba dig sedan fram till "<gammal xp-drive>:\documents and settings\AbbySciuto\Mina dokument\Mina bilder" eller liknande)? Notera att det även kan ligga i \documents and settings\all users eller nåt sånt.

Har du kört ett filåterställningsprogram, typ http://www.pcinspector.de/default.htm?language=1 ?
Citera
2010-09-25, 09:18
Moderator
Protons avatar
Det är inte så knäppt att partitionerna efter ominstallationen bara bytt namn med varandra?
Citera
2010-09-25, 22:53
Medlem
AbbySciutos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det är inte så knäppt att partitionerna efter ominstallationen bara bytt namn med varandra?

Det kan jag hålla med om, men att en halv folder med foton försvinner utan förklaring.

Jo, har sökt som fan. Tror att korten är borta
Citera
2010-09-26, 07:34
Medlem
Det låter konstigt.

För vissa är sök funktionen i Vista, Win 7 är urdålig och hittar inget. Jag testade söka efter en fil som låg på skrivbordet men det hittade ändå ingenting. I XP gick det hur bra som helst att hitta filer.

Öppna alla mappar och leta själv.

Finns recovery/räddnings program men de funkar bar så länge du inte sparat något nytt på den så att dina bilder skrivits över.

Nästa gång du installerar Windows ska du bara ha 1 hårddisk och 1 DVD så att du slipper konstiga problem både när du installerar och långt senare. De andra diskarna och partitionerna väntar du med att koppla in och skapa tills du ser skrivbordet. Speciellt externa är dumt att inte ta bort och du har lagrat backup på den.
Senast redigerad av panpo98 2010-09-26 kl. 07:43.
Citera
2010-09-26, 12:59
Medlem
_ryans avatar
Det kanske är så att sambon har tagit bort bilderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in