2010-09-24, 16:12
Medlem
Fazikens avatar
Jo, det var lite svårt att visa hur jag menade på rubriken men det är väl så, principiellt.

I alla fall, jag har två olika hårddiskar som jag använder, eller ja, en som jag använder. Vi kallar dom C:/ och D:/

Nu är det så att i C:/ så har jag allt som har med system och windows att göra, och i D:/ så installerar jag spel, egna program, film/musik ja allting man har i en dator.

Dock är problemet att i hårddisk C:/ så finns där väl en 300 lediga GB utav 350 möjliga eller någonting liknande, och jag tänkte bara se över möjligheterna att överföra dessa till hårddisk D:/ ??

Tacksam för svar
Citera
2010-09-24, 16:53
Medlem
Är det två hårddiskar eller två olika partitioner bara?
Citera
2010-09-24, 17:58
Medlem
Fazikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woffan
Är det två hårddiskar eller två olika partitioner bara?

Två hårddiskar.
Citera
2010-09-24, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faziken
Jo, det var lite svårt att visa hur jag menade på rubriken men det är väl så, principiellt.

I alla fall, jag har två olika hårddiskar som jag använder, eller ja, en som jag använder. Vi kallar dom C:/ och D:/

Nu är det så att i C:/ så har jag allt som har med system och windows att göra, och i D:/ så installerar jag spel, egna program, film/musik ja allting man har i en dator.

Dock är problemet att i hårddisk C:/ så finns där väl en 300 lediga GB utav 350 möjliga eller någonting liknande, och jag tänkte bara se över möjligheterna att överföra dessa till hårddisk D:/ ??

Tacksam för svar

Vad menar du? Du inser väll att hur mycket minne som finns på en hårddisk begränsas fysiskt? Det skrivs ju in på disken.

Varför fyller du inte bara upp resten av disk C först med lite mer permanent data. Typ musik och liknande?
Citera
2010-09-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Vad menar du? Du inser väll att hur mycket minne som finns på en hårddisk begränsas fysiskt? Det skrivs ju in på disken.

Varför fyller du inte bara upp resten av disk C först med lite mer permanent data. Typ musik och liknande?

Jag får intrycket av att ts inte vill flytta filer utan vill flytta ledigt utrymme mellan sina hårddiskar. Detta är ju givetvis absurt omöjligt.
Citera
2010-09-28, 23:51
Medlem
bergsturks avatar
Du borde kunna skapa en mapp på hårddisken med det lediga utrymmet och sedan montera den i NTFS på den andra hårddisken. Återkommer med länk.

Edit: Japp, du kan använda detta glada lilla program för att åstadkomma något liknande. Dvs, när du lägger något i en mapp på den ena disken så läggs data i själva verket på den andra. Vad det skulle vara bra för, jämfört med att helt enkelt lägga det på den andra disken, är däremot höljt i dimma.
Senast redigerad av bergsturk 2010-09-28 kl. 23:55.
Citera
2010-09-29, 00:12
Medlem
vonOlofs avatar
Beroende på version av operativsystemet kan man också laborera med dynamiska diskar.

Det är dock ingen lek att försöka återställa den dagen någon av de fysiska diskarna bestämmer sig för att uppgå i nirvana.
Citera
2010-09-29, 08:11
Medlem
gentlemens avatar
Om det skulle var möjligt att flytta över fysiskt hårddiskutrymme skulle jag nog ha nog gått runt o nallat diskutrymme från massa datorer i skolan

Nej, det är totalt omöjligt och kommer nog aldrig bli möjligt (kanske om några 200 år kanske)
Men jag skulle nog rekommendera att du installerar en partitionshanterare och krymper C: partitionen och skapar en till E: partition på en lediga utrymmet.

De är nog det bästa och enklaste du kan göra
Citera
2010-09-29, 08:30
Medlem
Säkrast vore att ha 3 partitioner genom att krympa C: och strunta i att försöka slå ihop D: med det som blev över från C: Egentligen skulle man ha delat upp C: när man installerade Windows.

Har du Vista eller Win 7 kan du göra det i diskhanteraren men är det filer i vägen så måste man delfragmentera C: innan man kan göra den ännu mindre. Finns 3:e parts program som sägs vara bättre.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer.
Citera
2010-09-29, 12:59
Moderator
Protons avatar
NTFS stöder iofs monteringspunkter, så det går ju att montera ett filsystem i en mapp på en annan disk och därigenom få illusionen att det blir mer utrymme.

Det är helt omöjligt att "ta utrymme från en disk och stoppa i det i en annan". Bara tanken är helt bisarr ärligt talat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in