Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Jag skulle tro att målet är både symboliskt och att stoppa bilisterna från att köra i sina bilar, om inte för alltid så för en dag eller två bara.
Ja, men som sagt, det tär ju MER på miljön eftersom den gamla bilen nu är skrot (som dessutom släppte ut en massa fulheter i luften medan den brann) och dels måste skrotas helt vilket käkar en massa resurser, plus att en NY bil nu köps in av ägaren för försäkringspengarna, som fortsätter köra. Jättesymboliskt hörrudu, klappa dig gärna på ryggen för det, men miljön blir ändå mer lidande än om aktivisten hade låtit bli att sätta eld på bilen, det kan du aldrig komma runt. Alltså är det bara gammal hederlig dubbelmoral för att få vara lite destruktiv, som sagt.
Citat:
Vadå inte tänkt igenom? Det är väl väldigt igenomtänkt, dessa vågar göra något radikalt för att stoppa miljömördandet
Du använder hela tiden ord som "räddar" och "stoppar", men inget av det händer ju?! Allt fortsätter ju som vanligt oavsett vad aktivisterna gör, hur förändrar det då nånting? Oavsett hur mycket aktivisterna pumpar upp sina egon med att de förändrar världen, så finns det i den stora verkligheten utanför deras lilla ego-bubbla ändå inte en jävel som bryr sig om vilka de är och varför de gör vad de gör. Man ser på dem som kriminellt slödder bara, möjligen som ouppfostrade skitungar, och sen går man vidare med sin vardag utan att ägna deras ev. ideologi en djupare tanke.
Du kan ju inte på fullt allvar tro att den breda allmänheten kommer att ändra vanor bara för att nån liten tattarunge skär sönder några däck, eldar upp en bil eller släpper ut lite djur från ett labb? Det är isåfall fruktansvärt naivt och den effekten kan du ju bara glömma rakt av, det kommer aldrig att hända den vägen. Du måste vara mycket ung om du verkligen tror det.
Citat:
Men folk som har som mål att bara ha mycket cash i plånboken och endast bryr sig som sig själva är alltid moraliskt bankrutt och dekadenta. Bekväma jävlar som åker bil till jobbet. Hoppas på fler såna här aktioner.
Ah, så som med det mesta annat i såna här banor så handlar det alltså som vanligt om den gamla svenska avundsjukan - de har, jag har inte, BUHU, nu ska jag gå och sabba det de har. Ädlare än så är inte motiven bakom sådana här aktioner tyvärr, varken dina egna eller de andra aktivisternas.
Citat:
Det handlar inte om att det är kul att göra sånt, ingen tycker att en sådan aktion är det minsta kul eller får någon "kick" ut av det, om något är folk som krossar pälsbutiksrutor, befriar torterade djur och gör allt för att rädda andra och bekämpa det onda väldigt ledsna över att de behöver göra sånt. Det är absolut inget de vill, det är något de känner att de måste göra. För moralens och godhetens skull. Tror du att de tycker det är kul att, i exemplet med en minkfarm, spendera natt efter natt i kanske veckor eller månader och spana efter vaktrundor och alarm och sedan riskera sin frihet för att rädda dessa inspärrade djur?
Öh, ja? Självklart? Varför gillar folk att spela Counterstrike på nätet för? Varför finns det yrkesmilitärer? Självklart tycker folk, i synnerhet män, att den här typen av aktioner är en rejäl krydda i vardagen? Jag skulle få ut jävligt mycket kickar och personlig stimulans i att planera och utföra den typen av aktioner, och jag tvivlar mycket starkt på att aktivisterna lider när de gör detsamma. Och nej, de gör det inte för moralens och godhetens skull, du får gärna sitta och intala dig sånt trams om du vill men inte fan blir du någon rättvisans och frihetens ädla riddare för det, du kommer fortfarande bara att vara en liten gnällig sketunge som hittat ett bekvämt sätt att få utlopp för dina diverse aggressioner och allmänna avundsjuka mot vad-det-nu-må-vara som andra människor har, eftersom du inte orkar arbeta ihop nåt eget.
Citat:
Tror du att de som befriade Auschwitz tyckte att det var kul? Eller de som räddade slavar i södern?
Oj, ja blygsam kan då ingen anklaga dig för att vara om du drar sådana paralleller till att elda upp nåns bil eller släppa ut lite minkar i lilla Svedala
Men, ja, jag tror faktiskt att de fick ut rätt mycket av att delta i just de slagen faktiskt, speciellt för de som stod på den vinnande sidan när slaget var vunnet.