2010-09-23, 20:53
Medlem
charlieparkers avatar
Jag känner mig som Mikael Douglas när han ska köpa hamburgare i filmen Falling Down! Lusten att smyga mig in på aktuella musikvaruhus och rispa in en stor kuk på baksidan på deras finaste gitarr känns nästan övermäktig...

Allvarligt talat. Jag köpte en macbook pro och logic samt ett ljudkort, TC Electronics konnekted 6. Affären skulle ladda in programmet och ljudkortet och kolla så att det fungerade (jag är en teknisk jubelidiot) men jag får inte så mycket som en fjärt ur ljudkortet.

Jag kan spela in sång och akustisk gitarr men det går genom datorns egen mikrofon och jag undrar om det har med saken att göra eller vad f-n? Det lär väl vara någon inställning men vad? Då jag är gitarrist så är ju ljudkortet oumbärligt!

Mycket tacksam för hjälp om någon stött på samma problem!
Citera
2010-09-24, 02:18
Medlem
Äpple -> Systeminställningar -> ljud... se till att dit konnekt 6 står som förval på både ljud in och ljud ut..

i logic:

logic -> preferences -> audio... se till att ditt konnekt 6 står som förval på både input device och output device
Citera
2010-09-25, 11:35
Medlem
charlieparkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Äpple -> Systeminställningar -> ljud... se till att dit konnekt 6 står som förval på både ljud in och ljud ut..

i logic:

logic -> preferences -> audio... se till att ditt konnekt 6 står som förval på både input device och output device

Tack för hjälpen. Det gick först inte att välja konnekt 6 på out- och inputen, men nu har jag kommit dithän i alla fall. Dock står det att det inte finns några volymreglage på vare sig in- eller output så jag får inte fram något ljud och det går inte att spela in audi (förutom den med den inbyggda micken).

F-n vad jag blir lack på den dåliga service dessa musikvaruhus så ofta har. Det enda som fattas är en fallucka eller katapultstol framför disken så att de kan bli av med en direkt när man betalat.
Citera
2010-09-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
F-n vad jag blir lack på den dåliga service dessa musikvaruhus så ofta har. Det enda som fattas är en fallucka eller katapultstol framför disken så att de kan bli av med en direkt när man betalat.

Lugn lugn nu

Jag skulle tippa på att du bara missat nån volymratt nånstans. Tänk på att när man kör med sådana här ljudkort är det inte operativsystemets volym man ska ändra, utan antingen på själva ljudkortet eller i dess egen medföljande programvara.
Citera
2010-09-25, 13:33
Medlem
charlieparkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Lugn lugn nu

Jag skulle tippa på att du bara missat nån volymratt nånstans. Tänk på att när man kör med sådana här ljudkort är det inte operativsystemets volym man ska ändra, utan antingen på själva ljudkortet eller i dess egen medföljande programvara.

Tack! Det är nog som du säger, någon ratt eller dyl. som jag missat. Sökandet fortsätter!
Citera
2010-09-25, 14:48
Medlem
Forever Winters avatar
Det brukar ju följa med någon form av software till ljudkortet. Där ställer du in signalnivåer.
Citera
2010-09-26, 03:05
Medlem
Ja du ska leta efter TCNear en liten ikon om du nu har installerat den mjukvaran, där har du volyminställningen. Men sen borde det även finnas volym men det kan ju vara att det är felinställt inne i den mjukvaran med. Där får du iaf ställa in vissa saker så löser det sig, hittar du inte Tcnear så installera skivan igen och se till att du får med det softwareprogrammet i installationen att det är ikryssat.
Citera
2010-09-28, 17:17
Medlem
charlieparkers avatar
Tack för tipsen! Det är guld värt att få hjälp på nätet så som det är möjligt idag. Jag kokm så långt att jag fick in programmet och även TCNear men det finns inga reglage för volymen och nu ger jag upp och åker ner till affären. Som tur är var de riktigt trevliga och lovade att fixa inställningarna. Hoppas bara att det blir så.

Jag tackar för samtligas uppmärksamhet och tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in