din arbetsgivare betalar in tjänstepension till en mäklare eller bank.
säg att din arbetsgivare betalar in pengarna till SEB så hamnar pengarna på ett konto där.
beroende på hur försäkringen är vald så kan man t.ex. flytta runt pengarna i fonder, typ som PPM alt. så sparas de i en pensionsförsäkring som ger x antal % per år.
dock är pengarna låsta, de går INTE att ta ut, när man tecknar avtalet så kan man t.ex. bestämma på hur många år den skall betalas ut, t.ex. 10 år från 65 års ålder.
i vissa fall kan man börja plocka pengarna tidgare, från t.ex. 55 års ålder, men då får du böta och får ut mindre än när du skulle ta ut vid 65.
om du nu slutar hos din arbetsgivare så slutar denna betala in pengar på din pensionsförsäkring.
då står dina pengar kvar hos SEB, vill du då t.ex. flytta dom till Nordnet, Skandia eller liknande bank/mäklare så är ofta detta inget problem. dock vet jag själv (då jag just nu håller på att flytta och mecka med mina pengar) att pengar sparade genom AMF, då jag jobbade på ett stort industriföretag och detta var genom facket, att dessa pengar inte går att flytta någonstans.
jag är inte superinsatt i detta, men tillräckligt mycket. och gällande dina fråga, att få ut pengar i förtid eller ta dom utomlands. det är nog kört.