Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-23, 19:59
Medlem
Finns någon här som kan hjälpa till med detta. Säg man har 1MSEK på en privat pensionsförsäkring i Sverige. Samtidigt åkt på en skattesmäll på 5MSEK och kronkalle är efter. Vad händer den dagen pension betalas ut? är det utmätning på den, precis som lön? Kan jag flytta pensionskapitalet utomlands redan idag?
Citera
2010-09-23, 20:15
Medlem
brutefishs avatar
pension är typ en lön, den kommer att utmätas.

pensionsparkonton är låsta, du kan inte ta ut dessa pengar i förtid, du kan dock flytta pengarna mellan olika mäklare, dock vet jag inte om det går att flytta till en utländsk, troligen inte.

när du säger privat, är den sparad som privatperson, eller är en tjänstepension genom ett företag?
Citera
2010-09-23, 20:52
Medlem
Hej, det är tjänstepension inbetalda av arbetsgivare... Kan du utveckla det att flytta mellan mäklare, någon / några du rekomenderar? Finns någon annan kreativ lösning?
Citera
2010-09-23, 21:14
Medlem
brutefishs avatar
din arbetsgivare betalar in tjänstepension till en mäklare eller bank.
säg att din arbetsgivare betalar in pengarna till SEB så hamnar pengarna på ett konto där.
beroende på hur försäkringen är vald så kan man t.ex. flytta runt pengarna i fonder, typ som PPM alt. så sparas de i en pensionsförsäkring som ger x antal % per år.
dock är pengarna låsta, de går INTE att ta ut, när man tecknar avtalet så kan man t.ex. bestämma på hur många år den skall betalas ut, t.ex. 10 år från 65 års ålder.
i vissa fall kan man börja plocka pengarna tidgare, från t.ex. 55 års ålder, men då får du böta och får ut mindre än när du skulle ta ut vid 65.

om du nu slutar hos din arbetsgivare så slutar denna betala in pengar på din pensionsförsäkring.
då står dina pengar kvar hos SEB, vill du då t.ex. flytta dom till Nordnet, Skandia eller liknande bank/mäklare så är ofta detta inget problem. dock vet jag själv (då jag just nu håller på att flytta och mecka med mina pengar) att pengar sparade genom AMF, då jag jobbade på ett stort industriföretag och detta var genom facket, att dessa pengar inte går att flytta någonstans.

jag är inte superinsatt i detta, men tillräckligt mycket. och gällande dina fråga, att få ut pengar i förtid eller ta dom utomlands. det är nog kört.
Citera
2010-09-23, 21:31
Medlem
Tack, jag behöver inte ta ut pengarna nu. Vad händer om jag flyttar, skriver mig, i ett annat land? Jag bor mestadelen i ett land utanför EU. Om jag utflyttar från Sverige, får man då inte ta med sig tjänstepensionen?
Citera
2010-09-23, 21:42
Medlem
brutefishs avatar
jobbar du utomlands så får du ju se till att den skatt du betalar där fixar din pension etc. etc., det måste du hålla koll på.

jag vet inte, men jag tror att de pengar du har fått som pension i sverige är kvar "här" och betalas ut när du går i pension, om du då sitter utomlands så skickas pengar till det konto du har angivet, antingen ett svenskt konto eller till ett dito i en utländsk bank. men just där är jag lite osäker.

tips, ring till det bolag du har dina pengar hos idag, de hjälper till och svarar på alla dina frågor.
jag vet, detta är en jääävla djungel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in